فناوری

دسترسی رایگان افغان ها به ویکی پدیا از طریق تلیفون هاى مبایل

سلام تایمز

در افغانستان حدود هشت ملیون نفر، که اکثرشان در شهرهای کلان استند، به انترنت دسترسی دارند. [فایل]

در افغانستان حدود هشت ملیون نفر، که اکثرشان در شهرهای کلان استند، به انترنت دسترسی دارند. [فایل]

کابل -- بر اساس یک طرح پلان شده بین دائره المعارف انترنتی و یک شرکت خدمات تیلفون همراه، افغان ها به زودی خواهند توانست تا به طور رایگان از طریق تلیفون های مبایل شان به ویکی پدیا دسترسی داشته باشند.

حدود هشت ملیون افغان به انترنت دسترسی دارند. در حالی که این رقم در زمان رژیم طالبان طی سال های 1996-2001 به صفر می رسید.

اما اکثرشان این دسترسی را از طریق تلیفون های مبایل شان دارند که هزینهء استفاده از آن زیاد است و به این ترتیب دسترسی به معلومات بصورت ساده درآمده است که کمتر افراد توانایی استفاده مدوام آن را دارند.

اکنون یک مشارکت میان بنیاد ویکی میدیا که ویکی پدیا را اداره می کند، و شرکت روشن که یکی از مهم ترین شرکت های تلیفون های مبایل افغانستان است، قصد دارد تا این وضع را تغییر داده و به کاربران خود برای مدت یک سال دسترسی رایگان به این وبسایت را بدهد. این مدت از اواخر ماه روان شروع خواهد شد.

الطاف لاداک، معاون اجرایی شرکت روشن گفت: «مشارکت با بنیاد ویکی میدیا دسترسی به معلومات و علم را خصوصا برای جوانان افغانستان که تقریباً به دو سوم جمعیت را تشکیل می دهند، توسعه خواهد داد.»

این کمپانی طرح متذکره موسوم به «ویکی پدیا زیرو» را که اولین بار در سال 2012 در دیگر کشورهای در حال توسعه تطبیق یافت، به حیث عامل کلیدی جهت انکشاف افغانستان تلقی می کند.

بسیاری از پوهنتون های کشور هنوز از کتاب های درسی مربوط به دهه هشتاد، یعنی دوران بعد از اشغال شوروی و قبل از جنگ داخلی در اوائل سال های 1990 که بیشتر زیرساخت های افغانستان را تخریب کرد، استفاده می کنند.

رژیم طالبان هم که پس از آن به میان آمد اکثر تکنالوژی های مدرن را ممنوع و دسترسی به معلومات را محدود کرده بودند.

تقویت شاگردان افغان

شفیع شریفی، سخنگوی روشن گفت: «صد ها هزار نفر از شاگردان جوان در سرتاسر افغانستان هنوز به معلومات متعلق به چندین دهه قبل دسترسی دارند و این امر بر انکشاف بشری کشور تأثیر می گذارد.»

او گفت: «ارائهء دسترسی رایگان به ویکی پدیا به جوانان، به خصوص به محصلین پوهنتون ها، امکان می دهد تا جدیدترین معلومات را در رشته تحصیلی یا مورد علاقه خود کسب نمایند.»

نجیب ننگیال، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوجی معلوماتی از این «طرح فوق العاده» بین ویکی پدیا و روشن استقبال کرد و از سایر شرکت های تلیفونی های مبایل خواست تا به این پروگرام بپیوندند.

وی به سلام تایمز گفت: «بسیاری از محصلین افغان توانایی پرداخت هزینه دسترسی به انترنت را ندارند. این [طرح] جوانان افغان را کمک خواهد کرد تا دانش شان بیشتر شوند.»

آرش آشنا، محصل انستیتوت تحصیلات عالی گوهرشاد در کابل، گفت: «دانشجویان کالج واقعا دسترسی به انترنت، خصوصا به صفحات که به آنها معلومات تحصیلی می دهد، را ضرورت دارند.»

او به سلام تایمز گفت: «ویکی پدیا مثل یک کتابخانهء بین المللی است و اقدام روشن حقیقاً محصلین افغان را کمک خواهد کرد.»

او گفت: «بسیاری از محصلین بنا بر دلایل مالی توانایی دسترسی به انترنت را ندارند. بنا بر این، ما از روشن می خواهیم مدت این خدمت را به یک سال محدود نکند.»

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش مشارکت کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

15 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیاری از محصلین بنا بر دلایل مالی توانایی دسترسی به انترنت را ندارند. بنا بر این، ما از روشن می خواهیم مدت این خدمت را به یک سال محدود نکند.»

پاسخ

این خیلی جالب است.

پاسخ

این چه طور فعال می شود و چه طور کار می کند؟ برای من یکسال رایگان است.

پاسخ

این چه طور فعال می شود و چه طور کار می کند؟ برای من یکسال رایگان است.

پاسخ

شرکت مخابراتی روشن همیشه برای رفاه افغان ها کوشش کرده است. من از بابت تلاش های آنها بسیار خرسند می باشم و این خبر بسیار خوبی است. من حالا می خواهم که جوانان افغان از این فرصت طلایی استفاده کنند و از اقیانوس علم یک قطره بردارند. با تشکر بسیار فراوان از روشن.

پاسخ

سلام و علیکم دوستان عزیز! من می خواهم در رابطه حمله خونین دیروز در پکتیا معلوماتی را با شما به اشتراک گذارم. من دعا می کنم که همه شهیدان به بهشت بروند و دعا می کنم خداوند همه زخمیان این حمله را شفا دهد. در نهایت، از خداوند می خواهم که صلح را عنایت فرماید.

پاسخ

تشکر بسیار از این پیام خوب. قطعا این یک چیز خوب است و یک لطف بزرگ به جوانان تحصیلکرده افغان می باشد. ما چه طور می توانیم به معلومات دسترسی پیدا کنیم؟

پاسخ

با سپاس! این دیدگاه خوبی است.

پاسخ

این مقالۀ بسیار خوبی بود.

پاسخ

نام من فضل الربی مومند، باشنده ولسوالی خاص کند ولایت کنر استم.

پاسخ

سلام بر شما. آقا، این طرح بسیار خوب است. همه افغان ها قدرت خرید اینترنت را ندارند. از این خاطر ویکی پیدیا می تواند در حل این مشکلات آنها را کمک کند. از شما به خاطر طرح های تان یک دنیا تشکر داریم.

پاسخ

من این را اقدام خوب می دانم.

پاسخ

اگر این کار انجام بگیرد، خوب خواهد بود.

پاسخ

این واقعا یک طرح جدید و یگانه انکشافی است. محصلان پوهنتون با این طرح خواهند توانست به سهولت و در کمترین مدت از تکنالوژی های مدرن معلومات روز کسب کنند و از مشکلات و موانع که در تکنالوژی مدرن دارند، مطلع شوند و این برای آنها مفید خواهد بود. ما از شرکت های اعلام شده به خاطر اقدام مفیدشان بسیار تشکر داریم. ما امیدواریم که آنها قبل از خاتمه سال از این اقدامشان منفعت فراوان کسب کنند.

پاسخ

این قدم خوبی است، اما معلومات نشر شده توسط ویکیپدیا 100 فیصد قابل اعتماد نمی باشند. هر کس می تواند معلومات موجود در ویکیپدیا را به نفع خودش تغییر دهد. حالا بقیه شرکت های تلیفون مبایل هم ممکن است بهتر باشد مثل روشن سایت های دارای مفاد تعلیمی با معلومات قابل اعتمادتر در مقایسه با ویکیپدیا را نشر دهند. و با تشکر بسیار فراوان از شما جهت نشر این اخبار.

پاسخ