امنیت

یک گروه انشعابی طالبان می گوید که ایران به طالبان اسلحه و پول می دهد

نوشتهء سلیمان

ملا منان نیازی، معاون یک گروهء انشعابی طالبان تحت رهبری ملا محمد رسول می گوید که ایران به جنگجویان طالب وفادار به ملا هبت الله آخوندزاده 11 ملیون دالر داده تا در 10 ولایت افغانستان به جنگ ادامه دهند. در این عکس مورخ 26 قوس 1394 صرافان افغان در کابل در حین شمردن پول دیده می شوند.

ملا منان نیازی، معاون یک گروهء انشعابی طالبان تحت رهبری ملا محمد رسول می گوید که ایران به جنگجویان طالب وفادار به ملا هبت الله آخوندزاده 11 ملیون دالر داده تا در 10 ولایت افغانستان به جنگ ادامه دهند. در این عکس مورخ 26 قوس 1394 صرافان افغان در کابل در حین شمردن پول دیده می شوند.

کابل -- رهبر یک گروهء انشعابی طالبان به سلام تایمز گفت که ایران با تسلیح و تمویل چندین ملیون دالری طالبان را حمایت می کند که این یک قسمت از کوشش ایران جهت بی ثبات کردن افغانستان است.

ملا عبدالمنان نیازی، معاون یک گروهء انشعابی طالبان تحت رهبری ملا محمد رسول، گفت: «ایران به والی نام نهاد طالبان در هلمند 11 ملیون دالر [750 ملیون افغانی] داده است و آنها با هزینه کردن همین پول ها فعلا در 10 ولایت علیه ما و هم دولت افغانستان می جنگند.»

گفته میشود که ملا رسول با بنیانگذار گروهء طالبان ملا محمد عمر روابط نزدیک داشت و پس از مرگ وی در سال ۲۰۱۳ که گروهء طالبان آنرا در ماه جولای سال ۲۰۱۵ تایید کردند، ملا محمد اختر منصور به حیث جانشین وی معرفی شد که این عمل باعث گردید تا ملا رسول از گروهء اصلي طالبان جدا شده و به نام 'شورای عالی امارت اسلامی افغانستان' تحریک خویش را ایجاد نماید.

ملا منصور زمانی که از ایران به پاکستان برمیگشت در یک حملهء هوایی در بلوچستان پاکستان کشته شد. پس از آن ملا هبت الله اخندزاده جانشین او شد.

در تصویر یک سلاح با مارک ایران دیده می شود که بنا بر گزارش ها بعد از درگیری های ماه حوت در ولایت هلمند از طالبان بدست آمده است. [فایل]

در تصویر یک سلاح با مارک ایران دیده می شود که بنا بر گزارش ها بعد از درگیری های ماه حوت در ولایت هلمند از طالبان بدست آمده است. [فایل]

نیازی، والی رژیم طالبان برای ولایت های بلخ و هرات در زمان حکومت طالبان (1996-2001)، گفت: «ملا منصور قبل از مرگ، با مقامات ایرانی در تهران و با یک هیات روسی در جزیره کیش ایران ملاقات کرده بود.»

نیازی به سلام تایمز گفت: «هر دو ملا منصور و ملا هبت الله افراد کوچک گروه طالبان بودند. اما پاکستان، ایران، و روسیه برای اینکه برنامه های شان [برنامه های این کشورها] را تطبیق کنند، آنها را با حمایت مالی و تسلیحاتی تقویت کردند.»

وی گفت: «همین اکنون آن عده طالبانی که در برابر ما می جنگند از سلاح ها و مهمات ایرانی و روسی استفاده می کنند.»

او اظهار داشت: «هر دو ملا هبت الله و شبکه حقانی از حمایت قوی مالی و تسلیحاتی برخوردارند. آنها هیچ تمایل برای صلح، ثبات، امنیت، و انکشاف افغانستان ندارند. آنها با قبول کردن [حمایه خارجیان] افغان ها را می کشند، بندهای آب و تاسیسات عام المنفعه را ویران می کنند، و مانع همبستگی افغان می شوند.»

حمایت تاکتیکی ایران از طالبان

رحمت الله نبیل، رییس سابق ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به سلام تایمز نوشت: «ایران چندین سال است که بنا بر دلایل تاکتیکی در جنوب و شرق افغانستان طالبان را حمایت می کند.»

وی با تأیید این که ملا منصور قبل از مرگش «مرتباً» به ایران سفر می کرد، افزود: «طالبان یک گروپ کوچک را به حیث نماینده گان شان در ایران منصوب کرده اند.»

نبیل گفت که این همه مدارک مشهود بر این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران «در حمایت از طالبان در سطح تاکتیکی فعال می باشد.»

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند، گفت: «بر اساس اطلاعات نیروهای کشفی و استخباراتی و همچنان چشم دید مردم محل، در حدود هشت ماه پیش در ولایت هلمند شماری از دیپلومات ها و اعضای استخبارات ایران در ساحه صفار ولسوالی گرمسیر و ولسوالی موسی قلعه با فرمانده های طالبان دیدار و گفتگو کرده است.»

وی به سلام تایمز گفت: «مداخله ایران در امور داخلی افغانستان نسبت به گذشته ها بیشتر شده است، تا جای که در جنگ های اخیر هلمند جنگجویان طالبان از راکت اندازها و ماین های ضد پرسونل ساخت ایران استفاده کرده اند

او گفت: «ایران فعلا به طالبان سلاح و مهمات توزیع می کند و برنامه دارد که توسط طالبان زیربناها در این ولایت را منهدم کند و مانع احداث تاسیسات عام المنفعه بالای دریای هلمند شود.»

زواک گفت: «دلیل دیگر حمایت و تمویل طالبان توسط ایران، شعله ور نگهداشتن اتش جنگ می باشد تا ایران با سوءاستفاده از بی ثباتی افغانستان بتواند از دریای هلمند سهم آب بیشتر را سرقت کند.»

مداخله در امور داخلی افغانستان

طاهر هاشمی، استاد دانشگاه کابل، گفت که حمایت ایران از طالبان و تسلیح آنان به مثابه «مداخله در امور سیاسی و نظامی افغانستان می باشد.»

او به سلام تایمز گفت: «علاوه بر این، کشتن نیروهای امنیتی و اتباع کشور ما با سلاح های ایرانی به معنای جنگ غیرمستقیم ایران علیه دولت و ملت افغانستان محسوب می شود.»

وی اظهار داشت: «ایران در طول تاریخ هرگز نخواسته است که افغانستان دارای ثبات، امنیت، و نظام مقتدر باشد. اگر در کشور ما صلح، ثبات، و یک نظام سیاسی و اقتصادی قوی باشد ایران نمی تواند که به اهدافش برسد.»

جنرال عبدالهادی خالد، معین اسبق وزارت امور داخله گفت: «طالبان متشکل از جنایتکاران، مخالفین مسلح، قاچاقبران مواد مخدر، قاچاقبران معادن و ... استند و علیه مردم و دولت افغانستان می جنگند.»

او به سلام تایمز گفت: «آغوش حکومت افغانستان همواره برای آن عده از طالبان که از جنگ خسته شده اند و دیگر نمی خواهند برای منافع کشور های خارجی فعالیت کنند، باز بوده است. در واقع طی این سال ها هزاران طالب سلاح هایشان را بر زمین گذاشته و به پروسه صلح یکجاشده اند -- و هنوز هم دروازه های صلح به روی انها باز است.»

او گفت: «ادامه جنگ برای هم طالبان و هم افغانستان بسیار خطرناک و خونین خواهد بود. جنگ همچنان زمینه را برای مداخله بیشتر کشور های همسایه [در امور افغانستان] مساعد می کند.»

خالد گفت: «صلح به نفع طالبان و دولت افغانستان می باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اول اینکه مزدورانیکه ازایران پول میگرند ویااینکه ایران آنان اسلحه میدهد که علیه افغانها استفاده کنند، آنان ازاین کارفرادبیگانه رابه خانه هایشان برده ازآن طریق درآمادداشته باشند بهتراست ازاینکه ازایرانی های لعین پول بگریند .سوال اینجاست سیاستمداران ایرانی پولی که ازروسیه گرفته وگروهای مخالف درافغانستان راکمک میکنند،در عوض دخترانشان رابه روسها داده تااین پول بازپرداخت نمایند..........

پاسخ

تشکر از صفحه مفید شما

پاسخ