امنیت

کشته شدن ده ها تن در حملات طالبان بر نیروهای امنیتی در قندهار و غزنی

سلام تایمز

پرسونل امنیتی افغانستان به تاریخ 2 میزان در ولسوالی جغتو ولایت غزنی در حال گزمه استند. درگیری ها بین طالبان و نیروهای افغان در این ولایت ادامه دارد و به روزهای 25 و 27 میزان دو حمله بالای قوماندانی پولیس صورت گرفته است.

پرسونل امنیتی افغانستان به تاریخ 2 میزان در ولسوالی جغتو ولایت غزنی در حال گزمه استند. درگیری ها بین طالبان و نیروهای افغان در این ولایت ادامه دارد و به روزهای 25 و 27 میزان دو حمله بالای قوماندانی پولیس صورت گرفته است.

قندهار -- جنگجویان طالب پنجشنبه (27 میزان) دو حمله جداگانه را بالای تأسیسات امنیتی افغانستان انجام دادند و ده ها عسکر را کشتند. این تازه ترین حملات آنها از یک رشته حملات ویرانگر بود که این هفته انجام شد و از اثر آن بیشتر از 120 تن کشته شدند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع در یک خبرنامه گفت که یک گروپ از جنگجویان حوالی 2:50 بجهء صبح بر پایگاهء نظامی چشمو در ولسوالی میوند ولایت قندهار حمله کردند.

به گفته وزیری دو نفر از پرسونل امنیتی افغان آسیب ندیده اند و شش تن دیگر آنها مفقود اند.

گزارش ها مربوط به تلفات متفاوت می باشند. یک منبع امنیتی در قندهار تعداد کشته گان را 50 نفر و مجروحین را 20 نفر گزارش داده است. مقامات دیگر افغان گفته اند که حداقل 43 سرباز کشته شده و نُه تن دیگر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شمار واقعی احتمالا بالاتر از این ارقام است. زیرا مقامات افغان معمولا رقم کمتر از رقم واقعی تلفات را اعلام می کنند.

طالبان مسئولیت این حمله را بر دوش گرفته است.

جنگجویان با به کارگیری حداقل یک موتر هاموی بمب گذاری شده و انفجار آن راه شان را به داخل این مجتمع باز کردند. بر اساس معلومات وزارت دفاع بیشتر بر 10 تن از جنگجویان هم کشته شده اند.

وزیری به خبرگزاری فرانسه گفت: «متأسفانه در داخل این پایاگاه هیچ چیز باقی نمانده است. آنها هر چیزی را که در داخل یافتند سوختاندند.» وی گفت: «ما یک هیأت را جهت ارزیابی اوضاع اعزام کرده ایم.» او افزود که این مقر تحت کنترول اردوی ملی افغانستان می باشد.

رنا ترین، یک نماینده مردم قندهار در پارلمان به سلام تایمز گفت: «دو سرباز اردوی ملی که در پایگاه شان زنده مانده بودند با طالبان مقاومت کردند و نیروهای کمکی پولیس به کمک انها رسیده بود.»

او گفت: «تلفات زیادی به طالبان هم وارد شده است.»

وی گفت: «اینگونه حملات و جنایت های طالبان بیانگر این است که انها به صلح هیچ باور ندارند و به دستور حامی های بیرونی شان همچنان به جنگ ویرانگر شان ادامه میدهند.»

حمله تازه بالای پولیس غزنی

در یک رویداد جداگانه روز پنجشنبه جنگجویان یک فرماندهی پولیس را در ولایت غزنی محاصره کردند و برای بار دوم در این هفته غزنی را مورد حمله قرار دادند.

حملات هوایی جهت حمایت از نیرو های پولیس مصروف نبرد در این حمله که هم اکنون روان است درخواست شده اند. محمد زمان، قوماندان پولیس ولایت غزنی، به خبرگزاری فرانسه گفت که تاکنون دو پرسونل امنیتی کشته شده اند. این حملات تا حال از سوی قوای ائتلاف تأیید نشده است.

جنرال مراد علی مراد، معین وزارت داخله، در آن زمان به خبرنگاران گفت که حمله قبلی بالای قوماندانی پولیس که به تاریخ 25 میزان صورت گرفت، به کشته شدن 25 تن از پرسونل امنیتی و پنج نفر از مردم ملکی منجر گردید. مقامات گفتند که چهل و شش نفر دیگر هم مجروح شدند.

عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی گفت: «حملات طالبان بالای تأسیسات امنیتی بخش از کوشش های جنگجویان جهت به دست گرفتن کنترول این ساحه می باشد.»

او به صورت تلفنی به سلام تایمز گفت: «صدها تن از جنگجویان طالبان به امید تسخیر ولسوالی اندر بالای این ولسوالی حمله کردند، اما ناکام ماندند.»

وی گفت: «حدود 600 از جنگجو از ولسوالی های گیرو، قره باغ، و ناوه حمله ور شدند و درگیری همچنان ادامه دارد.» وی افزود که نیروهای امنیتی محلی در حال مقاومت می باشند.

او اظهار داشت: «طالبان از باشنده گان محلی در اطراف ولسوالی اندر به حیث سپرهای انسانی استفاده می نمایند و خود در خانه ها مخفی شده اند.» تاکنون این کار موجب شده است تا نیرو های افغان شبه نظامیان را هدف قرار داده نتوانند.»

بلند رفتن شمار حملات بالای نیرو های امنیتی

حملات پنجشنبه مجموع رقم حملات انتحاری و مسلحانه بالای تأسیسات امنیتی در این هفته را به چهار حمله افزایش داد. مجموع کل تلفات این حملات به شمول عسکرها، پرسونل پولیس، و مردم ملکی به 120 نفر بالغ گردید.

در سه حمله از مجموع چهار حمله طالبان از موترهای هاموی بمب گذاری شده جهت انفجار و باز کردن مسیر به اهداف شان استفاده کردند.

در حملات روز پنجشنبه هشتاد نفر کشته و نزدیک به 300 نفر زخمی شدند و به این ترتیب این خونین ترین روز در افغانستان طی مدت حدود پنج ماه بوده است.

مرگبارترین حمله روز پنجشنبه بالای قوماندانی امنیه در شهر گردیز ولایت پکتیا صورت گرفت که در آن جنگجویان طالب خودشان را به شکل پرسونل پولیس ساخته بودند، و در آن سه موتر پر از مواد منفجره -- به شمول یک لاری و یک هاموی -- را انفجار دادند و راه را جهت ورود 11 مرد مسلح باز کردند.

به گفته مقامات صحی، در این انفجارها و درگیری پنج ساعته پس از آن، حداقل 60 تن به شمول توریالی عبدیانی، قوماندان امنیهء ولایت پکتیا، و هم مردم ملکی منتظر جهت دریافت مدارک شان کشته شدند.

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش همکاری نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

عالیست

پاسخ