امنیت

ابراز نگرانی مردم نسبت به بسته شدن دفاتر صلیب سرخ در افغانستان

نوشتهء‌ زیار

یک معلول افغان به تاریخ 24 اسد با پاهای ساختگی اش در یک شفاخانه کمیته بین المللی صلیب سرخ مخصوص قربانیان و معلولین جنگ در جلال آباد راه می رود. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

یک معلول افغان به تاریخ 24 اسد با پاهای ساختگی اش در یک شفاخانه کمیته بین المللی صلیب سرخ مخصوص قربانیان و معلولین جنگ در جلال آباد راه می رود. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- بعد از این که اوایل ماه روان کمیته بین المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) تصمیم گرفت فعالیت هایش را در افغانستان کاهش دهد، باشنده گان ولایت های قندوز و فاریاب نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده اند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ به تاریخ 17 میزان اعلان کرد که در پی یک سلسله حملات مرگبار بالای کارکنانش، حضور خود در شمال افغانستان را «بطور چشمگیری کاهش خواهد داد.»

این اداره با نشر یک خبرنامه اعلان کرد که دفاتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در میمنهء ولایت فاریاب، و در ولایت قندوز تعطیل خواهند شد و تعداد شعبات فرعی آن در مزارشریف ولایت بلخ، به شدت کاهش خواهد یافت.

سیاوش کهزاد، یک سخنگوی صلیب سرخ، به سلام تایمز گفت: «این تصمیم بعد از سه حمله پیهم بر جان کارمندان صلیب سرخدر شمال افغانستان گرفته شده است.»

پرچم کمیته بین المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) به تاریخ 20 دلو در کابل به حالت نیمه برافراشته درآمده است. مسئولین می گویند جنگجویان مسلح داعش به تاریخ 19 دلو شش کارمندان افغان کمیته بین المللی صلیب سرخ را که مصروف انتقال اقلام ضروری به ساحات در محاصره برف شمال افغانستان بودند، به قتل رساندند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

پرچم کمیته بین المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) به تاریخ 20 دلو در کابل به حالت نیمه برافراشته درآمده است. مسئولین می گویند جنگجویان مسلح داعش به تاریخ 19 دلو شش کارمندان افغان کمیته بین المللی صلیب سرخ را که مصروف انتقال اقلام ضروری به ساحات در محاصره برف شمال افغانستان بودند، به قتل رساندند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

او گفت: «دفتر صلیب سرخ از این تصمیم خود خوش نیست، اما شرایط بد امنیتی در شمال افغانستان باعث شد تا ما ناگزیر شویم که فعالیت خود را محدود کنیم.»

کهزاد با اشاره به گستره خدمات و فعالیت های کمیته صلیب سرخ در افغانستان گفت که فعالیت های شان تنها در بخش صحی محدود نمی باشد.

او اظهار داشت: «آنها همچنان شامل کمک های مواد خوراکی و کمک های زراعتی نیز است که قریه نشینان افغان سخت به آنها نیاز دارند. جای تاسف است که امروز نمی توانیم کمک های خود را به نیازمندان آن برسانیم.»

کهزاد در پاسخ به این پرسش که آیا این کمیته فعالیت هایش را دوباره در مناطق مذکور آغاز خواهد کرد، گفت که این همه «به شرایط امنیتی و تصمیم گیری رهبری صلیب سرخ» در جنیوا (ژنو) در سوئیس بستگی دارد.

او گفت: «اما امیدواریم امنیت و شرایط فعالیت برای ما آماده شود.»

کمیته صلیب سرخ جهانی 30 سال است که در افغانستان فعالیت کرده و زخمی های بسیار را تداوی نموده است.

بنا بر گفته های این اداره، قبل از این تعطیلی ها حدود 120 کارمند خارجی و بالغ بر 2 هزار افغان در استخدام کمیته بین المللی صلیب سرخ بودند. کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلان کرد که مصروف کار بر روی یک پلان ختم همکاری و خدمات اجتماعی برای کارمندانش است که بعد از تعطیلی ها شغلشان را از دست داده اند.

نگرانی مردم از تعطیل این مراکز

باشنده های ولایت های کندز و فاریاب از بسته شدن دفاتر صلیب سرخ نگران اند.

هیواد حسن زی 25 ساله، باشنده شهر کندز، گفت: «صلیب سرخ خوب بود. زخمیان جنگ را بسیار خوب تداوی می کرد. داکتران خارجی و داخلی لایق داشت، و دوای رایگان می داد.»

او به سلام تایمز گفت: «اکنون که [کمیته بین المللی صلیب سرخ] از کندز رفته ما مجبور استیم زخمیان میدان جنگ را یا به کابل انتقال بدهیم یا به مزار شریف. شفاخانه های دولتی در کندز گنجایش مریضان زیاد را ندارد و تداوی کیفیت خوب هم ندارد.»

حسن زی گفت: «رفتن صلیب سرخ از کندز بالای سایر موسسه ها هم تاثیر بد می گذارد و این کار کلان به مردم کندز ضربه می رساند. من حیث یک جوان کندزی از دولت می خواهم که امنیت را تامین کند که کارمندان صلیب سرخ بتوانند دوباره به کندز بیایند و درست کار کنند.»

ابراهیم ارکین، یکی از باشنده گان این ولایت، گفت: «در میمنه یک شفاخانه دولتی نیمه معیاری است که اصلا جوابگوی مریضان نیست. صلیب سرخ به مریضداران فاریاب کلان کمک می کرد.»

او به سلام تایمز گفت: «صلیب سرخ به مریضداران فاریاب کمک کلان می کرد و کلان نعمت بود. وقتی پای کسی را ماین قطع می کرد صلیب سرخ برایش پای ساختگی می ساخت، دست ساختگی می ساخت، دوای [باکیفیت] می داد، و مواد خوراکی توزیع می کرد.»

او گفت: «ما مردم از دولت مرکزی افغانستان خواهش می کنیم که امنیت را تامین کند که صلیب سرخ فعالیت خود را دوباره آغاز کند یا به جایش شفاخانه های بیشتر بسازد و داکتران لایق را برای مان روان کند.»

تهدید طالبان صلیب سرخ را مجبور به ترک این محل ها کرد

عبدالودود پیمان، یکتن از نمایندگان مردم کندز، گفت: «تهدیدات دوامدار امنیت توسط طالبان کمیته بین المللی صلیب سرخ را مجبور کرد این تصمیم دردناک را اتخاذ کند.»

او به سلام تایمز گفت: «وقتی در یک منطقه خدمات موسسات مختلف داخلی و خارجی جریان داشته باشد این خودش نمایانگر حکومتداری سالم و ایجاد کردن زمینه های فعالیت برای آنان است.»

پیمان گفت که حضور طالبان در کندز به این معنی است که «هر کس می تواند تهدید برای کمک رسانان ایجاد کند.»

پیمان گفت: «وقتی که ما شاهد بسته شدن دفاتر صلیب سرخ در کندز و فاریاب استیم این خودش از دو طرف مردم را آسیب می رساند.»

او گفت که اول از بُعد مادی که همان کمک های صحی و غیر صحی به آسیب دیده ها را شامل می شود و دوم از لحاظ روانی که یک خوف در دل مردم و نهاد های خارجی ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: «به نمایندگی از مردم کندز گفته می توانم که ما همیشه در همکاری با نهادهای خارجی جهت تطبیق فعالیت های بشردوستانه آنان بودیم. ما امیدوار استیم که صلیب سرخ هرچه زودتر فعالیت اش را دوباره آغاز کند.»

پاسخ دولت

در همین حال، مقامات افغان می گویند که آنها در تلاش استند تا کمیته بین المللی صلیب سرخ بتواند خدمات خود را از سر بگیرد.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به سلام تایمز گفت: «نیرو های ما شب و روز در تلاش سرکوب شورشیان در هر منطقه افغانستان به خصوص شمال افغانستان استند. شورشیان روحیه شان را از دست داده اند. ما به زودی کندز و فاریاب را برای آغاز دوباره فعالیت صلیب سرخ آماده خواهیم کرد.»

اسماعیل کاووسی، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان، گفت: «بدون شک محدود شدن فعالیت صلیب سرخ در افغانستان بالای عرضه خدمات صحی در افغانستان اثر منفی دارد.»

او به سلام تایمز گفت: «رهبری وزارت صحت عامه در تلاش است که با همکاری ارگان های امنیتی افغان زمینهء گشایش دوباره دفاتر صلیب سرخ در افغانستان را مهیا کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500