تروریسم

با ازدیاد خشونت ها در افغانستان روسیه حمایت اش را از طالبان افزایش داده است

نوشتهء سلیمان

مقامات ولایت فراه در این تصویر بدون تاریخ سلاح هایی را که قوای امنیتی طی عملیاتی به تاریخ 6 میزان در این ولایت از طالبان بدست آمده اند، نشان می دهند. [دفتر مطبوعاتی والی فراه]

مقامات ولایت فراه در این تصویر بدون تاریخ سلاح هایی را که قوای امنیتی طی عملیاتی به تاریخ 6 میزان در این ولایت از طالبان بدست آمده اند، نشان می دهند. [دفتر مطبوعاتی والی فراه]

کابل -- منابع امنیتی و مقامات رسمی در غرب افغانستان به سلام تایمز گفته اند که حد اقل از دو سال بدینسو حمایت روسیه از طالبان و شبکه حقانی جریان دارد.

این حمایت به شمول انتقال اسلحه و مهمات و هم تعلیم توسط مشاوران روسی قبلا در شمال گزارش شده بود.

یک منبع امنیتی در غرب کشور که نخواست نام اش گرفته شود به سلام تایمز گفت: «طالبان با استفاده از پشتیبانی مالی و دریافت اسلحه از روس ها و ایرانی ها در ولایت های فراه، غور، هرات، و بادغیس در برابر نیروهای امنیتی می جنگند.»

او گفت: «پول و سلاح های مُدرن مسکو طالبان را در این ولایت ها تا حد بالایی تقویت کرده است.» وی افزود که این منابع در دو سال اخیر جنگجویان را قادر ساخته اند تا چندین منطقه و ولسوالی را در ولایت های غربی مانند فراه و غور تصرف کنند.

در این عکس بدون تاریخ، دوربین تفنگ های ساخت روسیه که به تاریخ 6 میزان در عملیات نیروهای افغان در ولایت فراه از جنگجویان طالبان بدست آمده است، مشاهده می شوند. [دفتر مطبوعاتی والی فراه]

در این عکس بدون تاریخ، دوربین تفنگ های ساخت روسیه که به تاریخ 6 میزان در عملیات نیروهای افغان در ولایت فراه از جنگجویان طالبان بدست آمده است، مشاهده می شوند. [دفتر مطبوعاتی والی فراه]

این منبع امنیتی افغان گفت: «مسکو با حمایت مالی و تسلیحاتی از گروپ های تروریستی مانند طالبان و شبکه حقانی در حال حاضر در یک جنگ اعلام نشده با افغانستان قرار دارد.»

وی اظهار داشت: «نیروهای امنیتی در میدان های نبرد [غرب] بارها از نزد طالبان سلاح های پیشرفته روسی به دست آورده اند که این نوع سلاح ها تنها به دسترس نظامی های روسیه می باشد.»

سلاح های پیشرفته

فرید بختور، عضو شورای ولایتی فراه، تأیید کرد که روسیه به طالبان سلاح های ساخت روسیه می دهد.

او به سلام تایمز گفت: «جنگ افزارهای را که طالبان در این ولایت به دست دارند بسیار پیشرفته اند، به حدی که حتی نیروهای امنیتی افغان در این ولایت چنین [تکنالوژی] را ندارند.»

او اظهار داشت: «حمایت روس ها از تروریستان که همه روزه نظامیان و ملکی ها را از بین می برند به معنی دشمنی با ملت و دولت افغانستان شمرده می شود.»

اقبال باهر، سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت فراه گفت: «از اثر عملیات نیروهای امنیتی در 28 سپتامبر در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه بیشتر از 30 طالب مسلح کشته شدند که سلاح های مختلف آنها به دست نیروهای امنیتی افتاده است.»

او به سلام تایمز گفت که این تجهیزات به شمول قاب های دوربین شب بین مجهز با لایزر سلاح های سنایپر، توپ های 82 میلیمتری، و تفنگ ساچمه ای همگی ساخت روسی بودند.

تمویل و تعلیم

روزنامه تایمز پیشتر در ماه روان به نقل از منابع طالبان گزارش داده بود که روسیه ماهانه 2.5 ملیون دالر (170.4 ملیون افغانی) از فروش تیل به طالبان می دهد تا بر ضد نیروهای ناتو در افغانستان بجنگند.

یک خزانه دار 23 ساله گروپ طالبان به روزنامه تایمز گفت که فرستادن تانکرهای تیل از روسیه به شرکت های تحت نظر طالبان 18 ماه پیش شروع شده است.

او گفت: «در ابتدا فقط چند تانکر برای آزمایش سیستم بود. اما پس از آن، این تعداد به طور ناگهانی افزایش یافت، به طوری که ده ها تاکنر در هر ماه به آنجا می آمدند. روس ها همه را به ما می دادند - ما فقط هزینهء واردات را پرداخت می کردیم و سپس سود حاصل [از فروش تیل به طرف های دیگر] را برای خودمان نگاه می داشتیم.»

وی افزود که طرح سوخت تنها «یکی از شیوه های متعدد» است که روسیه به طالبان کمک می کند.

سابقهء حمایت روسیه

بر اساس گفته های ملا منان نیازی، معاون گروپ انشعابی طالبان، رابطه بین روسیه و طالبان به قبل از 18 ماه پیش بر می گردد.

او به سلام تایمز گفت: «چهار سال می شود که روس ها و ایرانی ها با طالبان روابط دارند و آنها [گروپ طالبان] را حمایه مالی و تسلیحاتی می کنند. در این مدت آنها به این جنگجویان [این گروه] ده ها ملیون دالر و صد ها میل سلاح مختلف النوع کمک کرده است.»

او گفت: «همچنین ده ها عضو استخبارات روسیه و ایران در ولایت های مختلف با فرماندهان نظامی طالبان تحت رهبری [ملا هبت الله آخوندزاده] در افغانستان ملاقات کرده اند.»

بنا بر گفتهء نیازی، روس ها برای طالبان در تاجکستان دفتر ایجاد کرده اند که مسئوول این دفتر حاجی ابراهیم نماینده ملا هبت الله می باشد.

او گفت: «نیروهای روسی طالبان را در تاجیکستان آموزش های نظامی می دهند و آنها را مسلح کرده به افغانستان روان می کنند.»

بر اساس اظهارات نیازی، سلاح های که طالبان در ولایت های فراه، غور، هرات، و حتی هلمند استفاده می کنند در «شرکت های مشترک سلاح سازی روسیه و ایران» ساخته می شود. این سلاح ها از طریق مرزهای ایران به افغانستان ارسال می شود و به دست طالبان می رسد.

مبارزه با تروریست ها یا حمایت از آنها؟

در حالی که مشارکت روسیه در افغانستان به طور ظاهری با هدف از بین بردن «دولت اسلامی» (داعش) شعبه خراسان و دیگر گروه های افراطی است، اما مقامات افغان می گویند که حمایت روسیه از طالبان ریاکاری و ظاهرسازی است.

هیلی ارشاد، نماینده کوچی ها در پارلمان، گفت: «روس ها دلیل روابط شان با طالبان را مبارزه در برابر داعش عنوان می کنند، اما در حقیقت این کارشان نه تنها مقابله با داعش نیست، بلکه [حمایت از] یک گروه تروریستی دیگر می باشد.»

او به سلام تایمز گفت: «حمایت روسیه از طالبان باعث تضعیف حکومت و نیروهای امنیتی ما در مبارزه با تروریزم می شود. این امر همچنین به دستاوردهای 16 ساله دولت و جامعه بین المللی را صدمه می رساند.»

ارشاد گفت: «حمایت روس ها از طالبان باعث شده است که ولایت های شمالی افغانستان که در 16 سال اخیر نسبتا امن بود، ناامن شوند تا جایی که شهر کندز دو مرتبه به نفع طالبان سقوط کرد.»

او گفت: «اگر روس ها می خواهند با داعش مبارزه کنند بهترین شیوه مبارزه با داعش کمک به دولت و نیروهای امنیتی افغان می باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر اقدامات رذیلانه و منافقانه پاکستان به موقع متوقف شده بود، نه ایران و نه روسیه دخالت کرده نمی توانستند. افغان ها از سال 2003 درخواست می کردند که پاکستان به طالبان پناه داده و آنها را تعلیم می دهد و تسلیح و تمویل می کند. اما نه آمریکا و نه سایر کشورهای عضو ناتو به این گپ ها توجه نمی کردند. حالا بعد از 12 یا 13 سال آمریکایی ها قانع شده اند که اردو و استخبارات پاکستان تروریست ها را یاری می کند. در واقع همان پیسه که پاکستان هر سال از آمریکا می گیرد، صرف تعلیم تروریست ها می شود و سپس آنها به افغانستان فرستاده می شوند تا عساکر آمریکایی، قوای ائتلاف ناتو، و عساکر افغان و همچنان مردم ملکی را به قتل برسانند. سیاستمداران آمریکایی یا ابله اند و یا خودشان در این بازی پاکستان را حمایه می کنند. با این همه درک این مسئله دشوار است.

پاسخ