تروریسم

هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در مساجد توسط طالبان و داعش اقدام «غیرانسانی» است

نوشتهء سلیمان

چند ساعت پس از کشته شدن ده ها نمازگزار شیعه توسط یک بمب گذار انتحاری (به تاریخ 28 میزان) و در جریان نماز شام بوی مرگ مسجد امام زمان کابل را فرا گرفته است. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- طی چند حمله که در مدت چهار روز در ماه میزان صورت گرفت و طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت آنها را بر عهده گرفتند، صدها فرد ملکی کشته و یا زخمی شدند.

این حملات که نمازگزاران در مساجد را هدف قرار دادند موج از خشم و محکومیت عامه را در میان علما، یازمان های حقوق بشری، و مردم افغانستان برانگیخته است.

داعش مسئولیت انفجار انتحاری در مسجد امام زمان در کابل را برعهده گرفت. این انفجار طی نماز شام روز جمعه ۲۸ میزان صورت گرفت و در اثر آن ۵۶ نفر از شیعیان را کشته و ده ها نفر دیگر مجروح شدند. زنان و اطفال نیز در میان کشته شده گان بودند.

یک حمله تروریستی دیگر در همان روز بالای یک مسجد سنی در ولسوالی دولینه ولایت غور صورت گرفت که از اثر آن دست کم 10 افغان جان خود را از دست دادند.

به تاریخ اول عقرب، بعد از وقوع یک انفجار انتحاری (۲۸ میزان) در نماز شام جمعه یک مرد سالخورده افغان داخل مسجد امام زمان در کابل می گرید. از اثر این حمله ده ها تن از مردان، زنان، و کودکان کشته شدند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. این حمله یکی از چندین حمله است که طی چهار روز صدها افغان را کشت و زخمی کرد. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

به تاریخ اول عقرب، بعد از وقوع یک انفجار انتحاری (۲۸ میزان) در نماز شام جمعه یک مرد سالخورده افغان داخل مسجد امام زمان در کابل می گرید. از اثر این حمله ده ها تن از مردان، زنان، و کودکان کشته شدند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. این حمله یکی از چندین حمله است که طی چهار روز صدها افغان را کشت و زخمی کرد. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

از اثر حملات تهاجمی و انتحاری طالبان و داعش که در ۲۵ میزان در فرماندهی امنیه ولایت پکتیا، دست کم ۴۱ فرد افغان -- به شمول ۲۱ افسر پولیس و ۲۰ فرد ملکی -- کشته شدند. بر اثر حمله طالبان در همان روز در نزدیکی یک ستاد پولیس در ولایت غزنی ۲۵ پرسونل امنیتی و پنج غیرنظامی نیز کشته شدند.

نگرانی در مورد افزایش تلفات افراد ملکی

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، گفت: «ما حملهء طالبان در ولایت پکتیا و حملات انتحاری در مسجد امام زمان کابل و مسجد ولسوالی دولینه ولایت غور را با شدیدترین الفاظ محکوم می کنیم.»

او به سلام تایمز گفت: «ما از افزایش تلفات ملکی توسط [جنگجویان] شدیدا نگران می باشیم.»

وی اظهار داشت: «هدف قرار دادن مساجد و افراد ملکی یک عمل غیر انسانی و غیر قانونی می باشد که در تضاد با احکام دین اسلام و قوانین بشر دوستانه بین المللی است. این اقدامات نقض شدید حقوق بشر، جنایت علیه بشریت، و جنایت جنگی محسوب می شوند.»

صدیقی گفت: «ما از حکومت می خواهیم که عاملین کشتار ملکی ها را محاکمه نماید.»

تدامیچی یوماماتو، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان، با نشر اعلامیه ای به تاریخ ۲۹ میزان گفت: «این حملات وحشیانه و بی مفهوم علیه مردم در هنگام ادای نماز قساوت بوده است.»

در این اعلامیه آمده است که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۷ در نتیجه هدف قرار دادن شیعه ها در مساجد و مراسم مذهبی ۲۷۸ ملکی به شمول -- ۸۴ کشته و ۱۹۴ زخمی -- شده اند.

یوماماتو گفت: «عاملین این حمله باید به عدالت کشانیده شوند.»

کشتن عمدی افراد ملکی

به گفته شاهدان عینی، این مهاجم در مسجد امام زمان عمدا افراد ملکی را هدف قرار داد.

علی یک تن از باشنده های محل و از شاهدان عینی این حمله گفت: «من در حال وضو گرفتن در حویلی مسجد بودم که یک فرد انتحاری خود را در میان نمازگزاران منفجر کرد.»

او به سلام تایمز گفت: «انتحار کننده پیش از منفجر کردن خود دو بمب دستی را در میان زنان که در یک سمت مسجد نماز می خواندند پرتاب کرد. در نتیجه شمار از زنان و اطفال نیز در میان کشته شده گان و زخمی ها قرار داشتند.»

نواب منگل، نماینده مردم پکتیا در پارلمان، گفت که قربانی های ملکی حمله طالبان بر قومندانی امنیه پکتیا برای گرفتن تذکره و پاسپورت آمده بودند.

او به سلام تایمز گفت: «در میان این قربانیان پسر جوانی بود که می خواست برای مادرش پاسپورت بگیرد و او را به حج روان کند.»

محب الله، باشنده ولایت پکتیا، به سلام تایمز گفت: «برادرم رفته بود تا برای دو پسرش تذکره بگیرد و آنها را سال آینده به مکتب شامل کند، اما در این انفجار شهید شد. از برادرم دو دختر خوردسال و دو پسر ۸ و ۱۰ ساله به جا مانده است.»

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله، به سلام تایمز گفت: «گروپ های تروریستی توان مبارزه رو در رو با نیروهای امنیتی را ندارند. بنا، آنها متوسل به حملات انتحاری و آماج قرار دادن ملکی ها می شوند تا شکست های سنگین شان را که در میدان های جنگ متقبل شده اند، جبران کنند.»

دشمنان اسلام

عبدالحق عابد، معین وزارت حج و اوقاف، به سلام تایمز گفت: «کشورهای بیرونی با همکاری گروه های تروریستی در تلاش ایجاد تفرقه میان اقوام و مذاهب در افغانستان می باشند، اما آنها هرگز به این کار غیر اسلامی شان موفق نمی شوند.»

قیام الدین کشاف، رئیس شورای سرتاسری علمای کشور، هدف قرار دادن مساجد و نمازگزارن را به شدت محکوم کرد و به سلام تایمز گفت: «حمله بر مساجد، مکان های مذهبی، و کشتار نمازگزاران اقدام غیر اسلامی و غیرانسانی واست هیچگونه توجیه شرعی ندارد. هدف قرار دادن عبادتگاه ها و نمازگزاران در هیچ دین و مذهب جواز ندارد.»

سید جواد، که ۳۳ ساله و باشنده کابل است، به سلام تایمز گفت: «قربانیان همیشگی فعالیت های گروپ های تروریستی افغان های بیگناه بوده اند. طالبان و داعش هیچگونه اعتقاد و باور به اسلام و انسانیت ندارند. کشتار افراد ملکی و بیگناه در مغایرت با تمام اصول اسلامی و ارزش های بشری می باشد.»

مولوی محمد صابر، امام مسجد چهاریار در ولایت غور، به سلام تایمز گفت: «مسجدها خانه های خدا و اماکن عبادت می باشند. اما طالبان و داعش با هدف قرار دادن این اماکن مقدس ثابت کرده اند که اصلا به دین اسلام، به قرآن، و به مسجد عقیده ندارند.»

او گفت: «آنها دشمنان اسلام و افغانستان می باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500