امنیت

یک ژورنالیست بعد از حملهء داعش به تلویزیون شمشاد می گوید: «آنها ما را خاموش کرده نمی توانند»

خبرگزاری فرانسه

مردان مسلح که خود را به حیث پولیس درآورده بودند، به تاریخ ۱۶ عقرب بر یک مرکز تلویزیونی در کابل حمله بردند و حداقل دو نفر را کشته و چندین نفر دیگر را مجروح کردند. این حمله که مسئولیت آنرا «دولت اسلامی» (داعش) بر عهده گرفته است، حدود سه ساعت ادامه داشت تا آنکه نیرو های امنیتی افغانستان بر مهاجمان غلبه کرده و کارکنان را که در داخل تعمیر گیر مانده بودند، نجات دادند. [رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- در تازه ترین مورد از حملاتی که در آن خبرنگاران افغان هدف قرار گرفته اند، مردان مسلح لباس پولیس بر تن داشتند و به روز سه شنبه بر یک مرکز تلویزیونی در کابل حمله کردند که در نتیجه حداقل دو تن را کشتند و حدود ۲۴ تن دیگر را زخمی کردند.

این حمله که مسئوولیت آن را «دولت اسلامی» (داعش) بر عهده گرفته است، حدود سه ساعت ادامه داشت تا آنکه نیرو های خاص افغان بر مهاجمان مسلح به اسلحه و نارنجک غلبه کردند و کارکنان را که در داخل تعمیر گیر مانده بودند، نجات دادند.

تنها چند دقیقه بعد از این حمله، تلویزیون شمشاد در اقدامی که نشاندهندهء مقاومت بود، نشرات تلویزیون مجدداً کار خود را از سر گرفت و اعلان شد که «حمله خاتمه یاقته است. به قول قوماندان نیروهای خاص همهء کارکنان که داخل این تعمیر بودند، نجات داده شده اند.»

عابد احساس، مدیر بخش خبر های تلویزیون شمشاد، در یک شفاخانه در کابل که تعداد از همکاران زخمی اش تحت تداوی بودند، به شبکهء طلوع نیوز گفت: «این یک حمله بر آزادی رسانه ها است. اما آنها ما را خاموش کرده نمی توانند.»

پرسونل امنیتی افغانستان بعد از حملهء مردان مسلح در لباس پولیس به یک مرکز تلویزیونی در کابل به تاریخ ۱۶ عقرب جابجا شده اند. مردان مسلح حداقل دو نفر را کشتند. این حمله حدود سه ساعت ادامه داشت تا آنکه قوای امنیتی افغانستان بر مهاجمان غلبه کرده و کارکنان را که در داخل تعمیر گیر مانده بودند، نجات دادند. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

پرسونل امنیتی افغانستان بعد از حملهء مردان مسلح در لباس پولیس به یک مرکز تلویزیونی در کابل به تاریخ ۱۶ عقرب جابجا شده اند. مردان مسلح حداقل دو نفر را کشتند. این حمله حدود سه ساعت ادامه داشت تا آنکه قوای امنیتی افغانستان بر مهاجمان غلبه کرده و کارکنان را که در داخل تعمیر گیر مانده بودند، نجات دادند. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

این مرکز تلویزیونی گزارش داد که یکی از مهاجمان خودش را در دروازه منفجر کرد. مهاجم دیگر به داخل رفت و بالای کارکنان تیراندازی کرد و بعد بالای بام رفت و به سمت نیرو های امنیتی فیر کرد.

یک مجری شمشاد نیوز در وضعیتی که دستانش که به هنگام فرار از برابر مهاجمان با شیشه بریده شده بود و آنها را بنداژ بسته کرده بود، به بینندگان گفت که ۲۰ همکار او زخمی شده اند که حال شش تن از آنها وخیم است.

وی با صراحت گفت: «همهء ما [به وظیفه های مان] برگشته ایم. همهء ژورنالیست ها و همکارانمان سر وظیفه شان برگشته اند.»

نیرو های خاص مجبور شدند تا با منفجر کردن یک دیوار این مرکز تلویزیونی راه شان را به داخل ساختمان این شبکهء تلویزیونی پشتو باز کنند.

احساس گفت: «من در دفترم بودم که مردان مسلح با یونیفورم پولیس بر تعمیر حمله کردند.»

«آنهان یک از محافظان مان را کشتند و وارد تعمیر شدند و تیراندازی را شروع کردند. اکثر ما توانستیم فرار کنیم، اما بعضی مجروح شدند و بعضی دیگر هم از کلکین ها بیرون پریدند.»

وی گفت که این مرکز تلویزیونی از قبل هیچ تهدید دریافت نکرده بود.

در جریان این حمله و با ورود تعداد زیادتر از نیرو امنیتی و خدمات ایمرجنسی به این ساحه صدای تیراندازی در داخل این تعمیر هر چند دقیقه یک بار شنیده می شد.

فیصل زلاند یک گزارشگر تلوزیون شمشاد به خبرگزاری فرانسه گفت که او در کمره های امنیتی سه مهاجم را دید که وارد این تعمیر می شوند.

کمیتهء حفاظت از خبرنگاران افغان با نشر یک توئیت «از دولت خواست تا همهء اقدامات پیشگیرانه را جهت محافظت» از رسانه ها انجام دهد -- که این اظهارات توسط سازمان عفو بین المللی هم چنان انعکاس یافته است.

رئیس جمهور اشرف غنی نیز در محکومیت این حمله متعهد شد تا «اقدامات جدی» را جهت محافظت از خبرنگاران ها بردارد.

رسانه ها تحت حمله

داعش طی یک خبرنامه که توسط آژانس پروپاگند آن موسوم به اعماق نشر شد، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. قبل از آن، طالبان با نشر یک خبرنامهء توئیتری دخالت در این اقدام را منکر شده بودند.

در شرایطی که طالبان و داعش تهاجمات شان علیه تأسیسات امنیتی و مساجد را افزایش داده اند، کابل هدف یک رشته حملات مرگبار در هفته های اخیر قرار گرفته است.

این حمله خطرات را که با بدتر شدن اوضاع امنیتی متوجه کارکنان رسانه ها در افغانستان می باشند، مشخص نمودند. یک آژانس نظارت بر رسانه ها در ماه سرطان اعلان کرد که خشونت علیه ژورنالیست های افغان در نیمهء اول سال 2017 افزایش داشته است.

بنا بر اعلان کمیتهء امنیت ژورنالیست های افغان، این کشور سال قبل مرگبارترین سال برای ژورنالیست ها را پشت سر گذاشت که طی آن حداقل ۱۳ نفر از کارکنان رسانه ای کشته شدند -- که ۱۰ فقره کار طالبان بود. این تلفات موجب گردیدند افغانستان دومین کشور خطرناک برای خبرنگاران در جهان بعد از سوریه باشد.

در ماه جدی سال ۲۰۱۶ هفت کارمند شبکهء محبوب تلوزیونی طلوع نیوز که غالبا منتقد جنگجویان است، در یک بمب گذاری انتحاری طالبان در کابل کشته شدند. این بعداً این گروهء جنگجو آن انفجار را انتقام «نشر پروپاگند» علیه آنها اعلام کرد.

این حمله نخستین حملهء کلان بر یک سازمان رسانه ای افغان بود که از زمان سقوط طالبان از قدرت در سال ۲۰۰۱ اجرا می شد.

از وقتی که به تاریخ ۱۰ جوزا یک لاری بمب گذاری شده در حاشیهء به اصلاح «ساحهء سبز» منفجر گردید و حدود ۱۵۰ تن را کشت، امنیت در کابل شدت یافته است.

حملهء متذکره خسارات فراوان را به یک شبکه خبری خصوصی موسوم به تلویزیون یک نزدیک محل انفجار وارد آورد. اما مثل شبکهء شمشاد در روز سه شنبه آن کانال خبری هم توانست طی چند ساعت فعالیت هایش را از سر بگیرد.

اسکنرهای مخصوص لاری ها موانع، و پوسته های امنیتی دائمی و متحرک از زمان انفجار ماه جوزا در سطح شهر برقرار شده اند. با اینهم یک بمب گذار انتحاری هفتهء قبل ساحه دیپلوماتیک به شدت تحت حفاظت کابل را هدف قرار داد و حداقل پنج نفر را کشت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سردبیر عزیز، روز خوش. متأسفم که باید بنویسم اکثر گزارشگران شما نفرت و جانبداری شان را علیه پشتون ها ابراز می کنند. از همین خاطر است که شما شمشاد را یگانه چنل لسان پشتو محسوب می نمایید. این مسئله دو دلیل ممکن است داشته باشد: 1- گزارشگران تان ممکن است پشتون نباشند و اکثر تاجیک ها و هزاره گان از پشتون ها تنفر دارند. 2- منابع اخبار و گزارش های تان یا طلوع نیوز است و یا خامه پرس و بعض از آنها پژواک می باشد. طلوع نیوز یک منبع خبری کاملاً ضد پشتون است و اکثراً بر ضد پشتو و پشتون ها نشرات دارد. شما باید در اخبار و گزارش های تان توازن داشته باشید تا پشتون ها از شما متنفر نشوند. شما نباید اخبار طلوع نیوز را نشر دهید؛ زیرا این یک شبکهء بی اعتبار است. شما باید اخبار و گزارش های تلوزیون ها، رادیوها، و مطبوعات را نشر دهید. اگر اخبار شما دربارهء پشتون ها نیست، کم از کم نباید علیه آنان باشد. تلوزیون های ژوندون یا شمشاد از هر لحاظ بهتر از طلوع نیوز می باشند. با سپاس!

پاسخ