جنایت و عدالت

موفقیت در مبارزه با فساد اداری در افغانستان

نوشتهء نجیب الله

محمد الف عرفانی، رییس مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری به تاریخ ۳۰ عقرب سال گذشته در کابل مصروف کار است. محکمهء مبارزه با فساد در ماه های اخیر تعداد از مقامات عالیرتبه وزارت های دفاع و داخله را محاکمه کرده و مجرم شناخته اند. [وکیل کوهسار/ خبرگزارس فرانسه]

محمد الف عرفانی، رییس مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری به تاریخ ۳۰ عقرب سال گذشته در کابل مصروف کار است. محکمهء مبارزه با فساد در ماه های اخیر تعداد از مقامات عالیرتبه وزارت های دفاع و داخله را محاکمه کرده و مجرم شناخته اند. [وکیل کوهسار/ خبرگزارس فرانسه]

کابل -- ناظران و شهروندان افغان می گویند مبارزه با فساد در داخل نهادهای امنیتی نتایج قابل رؤیت را بدست آورده است.

به گفتهء منیژه بهار یک فعال مدنی مقیم در شهر کابل در ماه‌ های اخیر مبارزه با فساد اداری در نهادهای امنیتی افغانستان جدی تر شده است.

منیژه به سلام تایمز گفت: «در ماه های اخیر ما شاهد دستگیری و محاکمهء تعداد از مقامات بلندپایه در وزارت دفاع و داخله ... به اتهام فساد بوده ایم.»

وی گفت: «این گونه اقدامات امیدوار کننده است، زیرا تاکنون مردم افغانستان فکر می کردند که مقامات بلند پایه در حکومت به خصوص در سکتورهای امنیتی اگر فساد هم کنند مجازات نمی شوند.»

مبارزه علیه فساد

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که در وزارت دفاع افغانستان پالیسی روشن برای مبارزه با فساد اداری، خیانت، جعل کاری، و رشوه وجود دارد.

او به سلام تایمز گفت که همچنان در وزارت دفاع یک کمیسیون دیگر وجود دارد که در آن نماینده‌گان ریاست حقوق، تفتیش، و استخبارات «افراد مظنون به فساد را شناسایی و به لوی سارنوال معرفی می کنند.»

در یک سال گذشته مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری لوی سارنوال، که مسئول مبارزه با موارد جدی فساد اداری است، شمار از جنرالان و سربازان وزارت دفاع و داخله افغانستان را که به فساد متهم بودند، محاکمه کرده است.

وزیری گفت: «تا کنون شماری از مقامات وزارت دفاع که متهم به فساد شده بودند به دفتر لوی سارنوال معرفی شده اند. دوسیه های شان تحت کار است و یا هم محکمه در موردشان فیصله صادر نموده و اکنون در زندان به سر می برند.»

همچنان بربنیاد معلومات که دفتر مطبوعاتی وزارت داخله به سلام تایمز ارایه کرد، در شش ماه گذشته وزارت داخله افغانستان ۶۰ مظنون به قضایای فساد را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کرده است.

جنرالان بالارتبه و هم سربازان شامل متهمین هر دو این دو وزارت ها می باشند.

تطبیق مجازات و برگرداندن پول ها

جمشید رسولی سخنگوی دفتر لوی سارنوال افغانستان گفت که در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری حدود ۳۵ پرونده مربوط به کارمندان وزارت دفاع و داخله تحت بررسی قرار دارند.

وی از آخرین مورد از محکمهء جنرال خلیل اندرابی قوماندان سابق پولیس ولایت میدان وردک یاد کرد.

یک محکمه ابتدائی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری به تاریخ اول عقرب اندرابی و پنج همکارانش را به جرم سوء استفاده از صلاحیت ها خود و اختلاس بیش از ۲۴ میلیون افغانی (۳۵۰۰۰۰ دالر) از پول اعاشهء زیردستانش، به سه سال زندان محکوم کرد.

رسولی گفت: «قضایای که [به مرکز مبارزه با فساد اداری] تحت بررسی قرار دارند مربوط به جنرالان و مقام های ملکی تا سطح معینان استند و هم وجوه مالی این پرونده ها بسیار کلان می باشد.»

در یک مورد دیگر یک جنرال سه ستاره افغان که معین تامیناتی وزارت داخله بود نیز به تاریخ ۲۱ جدی به صورت علنی محکمه و به زندان محکوم شد.

تورن جنرال عبدالعزیز روفی رئیس کمیتهء خرید وزارت داخله به دلیل اعطای قرارداد تیل با یک شرکت در بدل دریافت مبلغ ۱۰ میلیون افغانی (۱۴۷۰۰۰ دالر) مجرم شناخته شد.

با رسیدگی به این قضایا پول های که قرار بود اختلاس شود نیز به حساب دولت برگردانده شده است.

به گفتهء وزیری، با مرور قراردادها و جلوگیری از فساد، حکومت افغانستان 6.1 ملیارد افغانی (۸۹ ملیون دالر) صرفه جویی کرده است.

روحیه بخشیدن به سربازان، افزایش اعتماد به نفس

جنرال متقاعد عتیق الله امرخیل یک تحلیلگر نظامی در کابل که در اردوی ملی افغانستان خدمت کرده است گفت که مبارزه جدی با افراد مفسد در نهادهای امنیتی یک نیاز جدی است و روحیه سربازان را در میدان جنگ تقویت می کند.

او به سلام تایمز گفت: «اثرات منفی فساد در کل سیستم اردو دیده می شود.»

وی گفت که فساد می تواند دسپلین را از بین ببرد، سبب شود روابط جای ضوابط را بگیرد، تلفات بلند برود، و سربازان مناطق و اسلحه شان را از دست بدهند.

امرخیل گفت: «افراد مفسد و خیانتکار در هر سطحی که باشند باید محاکمه شوند. افرادی که در فساد دست دارند، باید بدون در نظر داشت وابستگی های شان، قومیت شان، و رابطه شان با مقامات حکومتی مجازات شوند.»

صفی الله یک باشنده اصلی ولایت کنر به سلام تایمز گفت: «[معرفی] مقامات فاسد امنیتی به محکمه و آوردن افراد متعهد در راس نهادهای امنیتی باعث روحیه بخشیدن به سربازان در جبهات جنگ می شود.»

وی گفت که این کوشش ها به مردم اجازه می دهند که نسبت به جدیت نظام در مبارزه با فساد اعتماد کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در فساد اداری تمامی کارمندان دوره جمهوریت دست داشتن . در شهر کابل این بلند منزال های که دیده ‌می شود ابن تمام بلند منزال از پو ل خون شهدای این وطن اعمار شده است این پول این ملت بیچاره است که حکمان دوره جمهوریت از بیت مال دوزدی کردن وبرای خود ساختمان های بلند منزال ساختن این پول حلال نیست نی دراین بلند منزال به ارم اینها زنده گی کرده می توانند . در دوران جمهوریت از ریاست جمهوری گرفته تا یک پیاده تمام شان در فساد اداری دست داشتن .تمام ریاست ها،مدیریت ها مربود هر وزارت که بود فروخته می شود قیمتهای شان در هوتل های شهرنو کابل تعیین می شود . اکثر مقرارهای به مهمانی های غیر اخلاقی صورت می گرفت که در این مهمانی از دختران و شراب خوری استفاده می شود یک کار که هیچ امکان نداشت که شود در یک شپ مهمانی که در آن دختران مجود می بود صد در صد آن کار غیر قانونی انجام داده می شد .اکثر چوکی های بلند رتبه را کارمندان جمهوریت به همین طور مهمانی ها به دست آورده بودند یاهم به دادن رشوت . این خوب شدکه جکومت امارت اسلامی آمد واین همه دوزدان فساد کاران از وطن کریختن ورفتن نالت خدا به این کارمندان که در فساد اداری دست داشتن . در دوران جمهوریت سارنوال،قاضی، پولیس همه در فساد اداری دست داشتن قوای جزایی که در فساد دست داشته باشد کارمندان دیگر دولت ازکی بترسد وقت مجرم مجازات نمی شود بلکه تقدیر می شود از سوی دولت و مردم در آن وطن فساد ختم می شود ارکس ختم نمی شود فساد .

پاسخ

با سلام و بهترین آرزوها! فساد یک پدیدهء زشت است که از انکشاف کشور عزیز مان ممانعت کرده است. اما فساد در ولایت های نا امن زیادتر از فساد در ادارات [حکومت] مرکزی است. مثلا ادارهء معارف ولایت غزنی منبع فساد است و در آن فساد اداری در ملأ عام روی می دهد. من به حیث معلم از جانب ادارهء معارف غزنی تأیید شده ام. اما آنان چندین بار از من پول خواسته اند، ولی من به آنها نپرداخته ام و تا اکنون وظیفه ام را تحویل من نداده اند. به نظر من باید کارهای زیادتر بر ضد فساد در ولایت ها انجام شود و کوشش ها باید جهت ارائهء فرصت های اشتغال به جوانان ارائه گردد.

پاسخ

روحیه بخشیدن به سربازان، افزایش اعتماد به نفس برای آنها کاری خیلی نیکی است که جامعه را از شر بدبختی و طالبانی شدن نجات خواهد بود.

پاسخ

به نظرشخصی بنده تمام پرسونل مدیریت های تامینات و اداری لوژشتیک اعاشه تخنیک پیژند مالی ولایات وقطهات مربوط به قوای مسلح در مدت حداقل شش ماه ویا یک سال تبدیل شوند به حضور داشتی هیت حارنوالی نظامی ریاست امنیت ملی استخبارات تحقیقات جنایی مقام محترم ولایت هم در سالی یک بار دوره تسلیمی میشود وهم فساد پیشه ها هم دستگیر میشوند این یک راه بوردی دقیق بخاطر از بین بردن فساد است .‌ ومسولینی که قبلآ سالی 1397الی 1380دراین پوست کار کردن مورد باز پورس قانونی صورت بگیرند که آپارتمان های که دارند دوکان ها خانه ها ویا اموال که دارند قبل از سالی 1380داشتن و در چور پیدا کردن اگر هر ریس جمهوری افغانستان این کارعملی کند تمامی فساد پیشه ها و فاسیدین دستگیر خواهد شد و بودیجه دولت هم پور خواهد شد چون تمامی اموالی ضبت شده به خزانه دولت تعلق میگیرد من هم یک نظامی هستم در طول 13سال خدمت که من در صفوفی قوای مسلح داشتم این را تجربه کردیم نتیجه اش مثبت است تشکر از توجه شما عزیزان بااحترام قوماندان احمد جاوید

پاسخ