امنیت

افغان ها و جنگجویان سابق یکبار دیگر صدای صلح بلند کردند

نوشتهء سلیمان

افغان ها به تاریخ ۲ میزان در ولایت غزنی طی یک عملیات ضد طالبان مصروف گشتزنی استند. افغان ها یکبار دیگر از جنگجویان طالب و داعشی می خواهند تا اسلحه شان را بر زمین گذاشته و با پروسهء صلح یکجا شوند. [ذکریا هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

افغان ها به تاریخ ۲ میزان در ولایت غزنی طی یک عملیات ضد طالبان مصروف گشتزنی استند. افغان ها یکبار دیگر از جنگجویان طالب و داعشی می خواهند تا اسلحه شان را بر زمین گذاشته و با پروسهء صلح یکجا شوند. [ذکریا هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- در پی موج جدید حملات طالبان و جنایات شان بالای افغان ها، مردم ملکی و جنگجویان سابق افغان یکبار دیگر همه را به صلح دعوت کردند.

فکور سروری، یکی از بزرگان قومی در ولایت هرات به سلام تایمز گفت: «جنگ جز ویرانی و قتل بیگناهان نتیجه دیگر ندارد. بیش از یک دهه است که طالبان مصروف جنگ بوده اند، اما کدام نتیجه ای حاصل نکرده اند.»

وی گفت: «این جنگ همه را خسته کرده است، هم افغان ها را و هم طالبان را. حالا وقت آن است که به این جنگ خاتمه داده و یک زندگی صلح آمیز را انتخاب کنیم.»

سروری گفت: «خداوند در کتاب مقدس اش به صراحت فرموده که صلح مترادف رفاه و موفقیت است. اگر طالبان صلح را انتخاب کنند، این یعنی کلام خداوند را پذیرفته اند.»

میلاد ۲۶ ساله و باشنده کابل به سلام تایمز گفت: «افغان ها فقط با تأمین صلح و امنیت به رفاه دست یافته می توانند و آن گروپ از طالبان که با پروسه صلح یکجا شوند و اسلحه شان را زمین بگذارند، نه فقط به خود کمک کرده اند، بلکه هم افغانستان به سمت یک آیندهء روشن می آورند.»

او گفت: «اگر جنگجویان مخالف حکومت با پروسه صلح یکجا شوند، احترام و جایگاهی که قبل از جنگیدن به حیث تروریستان را داشتند، دوباره بدست خواهند آورد.» وی افزود که «آنها مانند سایر افغان ها به زندگی خود ادامه داده می توانند.»

جنرال محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع در ماه میزان به سلام تایمز گفت که قوای افغان که با ورود تجهیزات نظامی و حمایت بین المللی تقویت شده اند نیز امیدوارند «که جنگجویان این را درک کنند که آنها باید به پروسهء صلح پاسخ مثبت دهند و در غیر آن نیرو های هوایی و زمینی افغانستان که روحیهء بسیار بالایی دارند، آنها را نابود خواهند کرد.»

تسلیم شدن و توبهء کردن جنگجویان

جنگجویان سابق طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) که اخیراً با پروسهء صلح یکجا شده اند می گویند آنها فریب قوماندانان خارجی و استخدام کنندگان داخلی را خورده بودند.

آنها می گویند که حالا فهمیده اند اخاذی، قتل، سرقت، و آواره سازی وسیع که توسط جنگجویان انجام گرفته، یک اقدام غیراسلامی و خلاف منافع افغانستان است.

عبدالحکیم، یک عضو سابق داعش به تاریخ ۲۴ میزان در ولایت جوزجان به پروسهء صلح یکجا شد.

او به سلام تایمز گفت: «من به همراه چهار جنگجوی داعشی دیگر در ولسوالی قوش تپه تحت امر قوماندان عام مان قاری حکمت فعالیت می کردیم، اما حالا از ظلم و ستم که بر مردم مان روا داشتیم، پشیمان استیم.»

عبدالحکیم گفت: «ما به این دلیل با پروسهء صلح یکجا شدیم که جنگجویان مان همیشه مردم را آزار می دادند. آنها بیگناهان را می کشتد، مکتب ها را ویران می کردند، رهبران قومی را به قتل می رساندند، و باشندگان ولسوالی های درزآب و قوش تپه را به هدف اخاذی اختطاف می نمودند.»

عوض، یک رهبر سابق طالبان در ولایت جوزجان، به تاریخ ۹ میزان همراه با سایر افراد تحت امرش به مقامات محلی تسلیم شد. او گفت که به خطاهای کار خود پی برده بود.

وی در ماه میزان به سلام تایمز گفت: «من اول که به داعش یکجا شدم، فکر می کردم آنها واقعا قانون اسلام را تطبیق می کنند، اما با گذشت هر روز من و افراد تحت امر من زیادتر به حقیقت پی بردیم.»

وی گفت: «ما درک کردیم که فریب خورده بودیم و کار های ما خلاف دین مان بود.»

عوض گفت: «بر علاوه [ما فهمیدیم که] همهء فعالیت های که ما و سایر جنگجویان طالبان در جوزجان و بعضی ساحات ولایت سر پل انجام داده بودیم، به زیان مردم و کشورمان بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خبر های تازه همه روزه بشنویم

پاسخ