فناوری

افغانستان به هدف توسعهء دسترسی به انترنت، قیمت آنرا کاهش و زیرساخت ها را بهبود می بخشد

نوشتهء سلیمان

بتاریخ ۱۰ دلو سال روان یک محصل در یک حساب کاربری فیسبوک در موسسه تحصیلات عالی کاردان در کابل به یک کارتون اینترنتی نگاه می کند. [عکس وکیل کوهسار وکیل کوهسار / خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۱۰ دلو سال روان یک محصل در یک حساب کاربری فیسبوک در موسسه تحصیلات عالی کاردان در کابل به یک کارتون اینترنتی نگاه می کند. [عکس وکیل کوهسار وکیل کوهسار / خبرگزاری فرانسه]

کابل -- وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی می گوید که ۹۰ در صد ساحات مسکونی کشور زیر پوشش خدمات مخابراتی قرار دارد.

این رقم به شمول بیشتر از ۶ میلیون نفر است که در شهر های بزرگ زنده گی می کنند و از خدمات با کیفیت 3G بهره مند استند و متباقی در حدود ۱۲ میلیون دیگر که باشنده گان ساحات دوردست استند و از خدمات جی پی آر اس (GPRS) (سرویس بستهء امواج رادیویی) که دسترسی به انترنت با سرعت ضعیف را ممکن می سازد، استفاده می کنند.

با آنکه انترنت موجود است، ولی هنوز بسیار از افغان ها به آن دسترسی ندارند.

بر اساس انترنت لایو استتز به تاریخ ۱۱ سرطان ۲۰۱۶ فقط حدود 6.8 فیصد از جمعیت افغانستان، یعنی نزدیک به 2.3 ملیون نفر، در خانه های شان اشتراک دائم انترنت داشتند. این در حالی است که در سال 2000، یعنی درست قبل از سقوط طالبان، فقط 788 کاربر انترنت در افغانستان وجود داشتند.

یک محصل پوهنتون به سلام تایمز گفت: «جوانان، مخصوصا دانشجویان، بیشتر از هر چیز دیگر به انترنت و تکنولوژی ضرورت دارند، زیرا تمام معلومات و مطالب مرتبط به دروس پوهنتون شان را از انترنت به دست می آورند.» [فایل]

یک محصل پوهنتون به سلام تایمز گفت: «جوانان، مخصوصا دانشجویان، بیشتر از هر چیز دیگر به انترنت و تکنولوژی ضرورت دارند، زیرا تمام معلومات و مطالب مرتبط به دروس پوهنتون شان را از انترنت به دست می آورند.» [فایل]

توسعهء دسترسی به انترنت

نجیب ننگیال، سخنگوی وزارت مخابرات به سلام تایمز گفت که کوشش های جهت توسعهء انترنت از طریق کاهش قیمت ها در حال انجام است.

وی گفت: «شرکت های مخابراتی دولتی افغان تیلی کام و سلام در ماه دلو سال جاری ۲۰ فیصد قیمت های انترنت شان را کاهش دادند و تا سه ماه دیگر این شرکت ها قیمت انترنت را تا ۵۰ فیصد کاهش می دهند.»

وی گفت: «در حال حاضر ۱۸ ملیون نفر در سراسر افغانستان به خدمات انترنتی دسترسی دارند. بیشتر از ۶ ملیون نفر آن که در شهرهای بزرگ زنده گی می کنند از خدمات با کیفیت 3G و متباقی ۱۲ ملیون دیگر که در ولسوالی ها و ساحات نسبتا دورتر ساکن استند از خدمات 2G و حتی قدیمی تر از آن که سرعت ضعیف دارد، استفاده می کنند.»

ننگیال گفت: «تنها ۱۰ فیصد ساحات دوردست، کوهستانی و صعب العبور از خدمات مخابراتی محروم اند، اما ما پلان داریم که از طریق پروژهء وی سی ان (شبکهء مخابراتی قریجات) 1,500 آنتن و دستگاه مخابراتی را در ساحات متذکره نصب کنیم و آنها را [با] ستلایت وصل نماییم. این ۱۰ فیصد را هم تحت پوشش خدمات مخابراتی قرار دهیم.»

انترنت از طریق لین های برق

با این حال شرکت برشنا دسترسی مردم به انترنت را از طریق لین های برق موجود مساعد می سازد.

وحید الله توحیدی سخنگوی شرکت برق د افغانستان برشنا، بتاریخ ۷ عقرب به سلام تایمز گفت: «ما پلان داریم که با تطبیق پروژهء ارائه خدمات انترنت از طریق لین های برق، انترنت را به خانه های تمام افغان ها برسانیم. ما قرارداد این پروژه را تا یک ماه دیگر با یکی از شرکت های خدمات انترنتی امضا می کنیم.»

او گفت: «ما چندین سب استیشن در کابل داریم و ... از طریق آنها انترنت را به تمام برج های برق ارسال می کنیم. به این ترتیب برج های برق به هر خانه که علاقه مند و نیازمند انترنت باشد از طریق لین های برق موجوده شان برای آنها انترنت می دهند.»

وی اظهار داشت: «این سیستم مانند وای فای می باشد. خانواده ها با خریدن یک مودم و نصب آن در سوچ برق و وارد کردن کود مشخص که برایشان می دهیم به آسانی به انترنت دسترسی پیدا کرده می توانند.»

او گفت که این پروژه ابتدا از کابل آغاز می شود و بعد از آن در سراسر افغانستان تطبیق می گردد.

ارتقاء سرعت و کیفیت انترنت

وزارت مخابرات می گوید با 4G شدن سرعت انترنت شرکت های مخابرات و کارگذاری لین فایبر نوری کیفیت و نفوذ انترنت بهتر می شود.

ننگیال گفت: «دو شرکت مخابراتی دولتی و سه شرکت خصوصی (روشن، اتصالات، ام تی ان) خدمات انترنتی 3G را برای مشترکین شان ارائه می کنند و تنها یک شرکت مخابراتی (افغان بیسیم) خدمات 4G ارائه می کند.»

وی گفت: «با این وجود جواز ارائهء خدمات 4G برای سایر شرکت هم صادر شده است. با 4G شدن این شرکت ها، سرعت و کیفیت انترنت در افغانستان بهتر می شود.»

همچنان کار جداگانه بر یک لین فایبر نوری جریان دارد و انتظار می رود این پروژه تا سال ۲۰۱۸ به اتمام رسد.

او گفت: «تا اکنون لین فایبر نوری در ۲۵ ولایت رسیده است. ما پلان داریم که تا یک سال دیگر آن را به ۹ ولایت باقی مانده نیز برسانیم.»

بسیار از افغان ها که از قیمت و هم کیفیت کار شرکت های ارائه دهنده انترنت راضی نیستند از این تغییرات استقبال می کنند.

رستم، یک محصل پوهنتون کابل، به سلام تایمز گفت: «جوانان، مخصوصا دانشجویان، بیشتر از هر چیز دیگر به انترنت و تکنولوژی ضرورت دارند، زیرا تمام معلومات و مطالب مرتبط به دروس پوهنتون شان را از انترنت به دست می آورند.»

او گفت: «با وجودیکه شرکت های مخابراتی خدمات 3G ارائه می کنند اما متاسفانه سرعت و کیفیت انترنت پائین است. من به حیث یک کاربر انترنت از این خدمات زیاد راضی نیستم. بنابراین من از وزارت مخابرات و شرکت های مخابراتی می خواهم کیفیت خدمات انترنتی شان را بهتر بسازند.»

تکنولوژی با سرعت انکشاف بالا

مخابرات و دسترسی به انترنت یکی از دستاوردهای بزرگ افغانستان در ۱۵ سال اخیر محسوب می شود.

عارف حضرتی، باشنده ولایت کابل، به سلام تایمز گفت: «۱۷ سال قبل در زمامداری طالبان زمانیکه می خواستیم برای اقارب خود در خارج تماس بگیریم مجبور بودیم به پاکستان برویم و از آنجا ... تیلفونی صحبت کنیم. یعنی در قرن ۲۱ به خاطر یک تماس تیلفونی معمولی از یک کشور به کشور دیگر سفر می کردیم.»

وی پیشرفت سهولت های مخابراتی و انترنتی را به حیث «یک انقلاب» برای افغانستان توصیف کرد.

او گفت: «فعلا هر افغان به موبایل و انترنت دسترسی ... دارند و به راحتی از هر گوشه افغانستان به هر نقطه دنیا ارتباط برقرار کرده می توانند.»

با تکیه بر این پیشرفت های تکنولوژی وزارت مخابرات و تکنولوژی معلمواتی پلان دارد تا سال ۲۰۲۱ ماهواره دوم اش را در فضا جابجا کند.

ننگیال، سخنگوی این وزارت، گفت: «افغانستان در سال ۲۰۱۴ با هدف توسعهء ارتباطات، مخابرات، و انترنت اولین ماهواره اش را ... در فضا جابجا کرد.»

وی گفت: «حالا ما پلان داریم که برای ارائهء خدمات بهتر در بخش مخابرات و تکنولوژی، دومین ماهواره مان را تا سال ۲۰۲۱ در فضا جابجا نمائیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام : خدمات شرکتهای خصوصی بنام ۳جی است ولی خیلی دوراست ازواقعیت این سیستم وکاملاضعیف است مطلب دوم که می خاستم عرض کنم چراشرکتهای خصوصی قیمت انترنیت راپابن نیاوردن این نشان میدهدکه دولت حاکمیت قابل قبول براین شرکتهاندارد تمام مشترکین امترنیت ازضعیف بودن انترنیت دراین شبکهاوشبکه فایبرنوری ناراحت هستندچراهمه چه کیفتش مدنظرقرارنمی گیردکه کمیتش تعریف می شودامیدواریم مسئولین دولت افغانستان یک کمی به کیفیت هم توج کند.

پاسخ

در حال حاضر قیمت و کیفیت انترنیت آنچنان که انتظار داریم باشد نیست، بنابراین ما از وزارت مخابرات تقاضا می کنیم تا به این عرصه توجه کند.

پاسخ

با تمام این کار کرد های وزارت مخابرات و تکنولوژی نتوانسته و یا نمی خواهد جلو سرقت از مقدار انترنت که شبکه های مخابراتی برای مشترکین بفروش می رسانند بگیرد. وقتی مقدار انترنت تانرا چک کنید و بعداز دانلود یک فایل دوباره چک کنید متوجه خواهید شد که چقدر از مقدار اصلی که باید پرداخت میکردید از حساب تان کم میشود که این نیز یک مشکل اساسی و عمده میباشد امید که درین رابطه نیز توجه صورت گیر.

پاسخ

با عرض سلام در حال حاضر خدمات انترنتی از طریق شبکه های مخابراتی یکی پر هزینه است و دیگر اینکه دارای سرعت ضعیف است مخصوصا در ولایات و لسوالی ها با توجه به این دو اصل در صورت رسیده گی دولت به این مشکلات خدمات انترنتی بهتر خواهد شد مخصوصا در ولایات

پاسخ