تروریسم

حضور داعش در عراق و سوریه به ساحات بسیار اندک محدود شده است

خبرگزاری فرانسه

بتاریخ ۶ عقرب سال روان، نیرو های عراقی وفادار به دولت در تهاجم بالای جهادی ها به منظور تصرف مجدد شهرک راوه در کنارهء دریای فرات چند مرد مظنون به عضویت در داعش را دستگیر کرده اند. [مهدی الدلیمی/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۶ عقرب سال روان، نیرو های عراقی وفادار به دولت در تهاجم بالای جهادی ها به منظور تصرف مجدد شهرک راوه در کنارهء دریای فرات چند مرد مظنون به عضویت در داعش را دستگیر کرده اند. [مهدی الدلیمی/ خبرگزاری فرانسه]

عمان -- اردوی عراق جمعه (۲۶ عقرب) آخرین شهر این کشور را که هنوز در کنترول «دولت اسلامی» (داعش) قرار داشت، بازپس گرفت و به این ترتیب یک میخ دیگر را بر تابوت رویاهای حکومت شدن این جنگجویان کوبید.

بنا بر اعلان ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده که با این جنگجویان در حال نبرد می باشد، داعش ۹۵ فیصد از «خلافت» فرامرزی را که به سال ۲۰۱۴ در عراق و سوریه اعلان کرده بود، از دست داده است.

این گروه اکنون فقط به چند ساحهء محدود در عراق و سوریه متوسل شده که با ساحات گسترده ای که بعد از تسلط در سرتاسر منطقه تحت کنترول داشت، بسیار متفاوت می باشد.

عراق

به دنبال از دست دادن کنترول شهرک کوچک راوه در درهء فرات در نتیجهء یک عملیات تهاجمی برق آسا توسط نیرو های عراقی صبح جمعه، اکنون فقط ساحات محدود از بیابان در این کشور تحت کنترول داعش مانده اند.

نیرو های عراقی در سمت خودشان در مرز این کشور با سوریه مصروف وارد کردن آخرین فشار جهت تصفیهء آخرین پس مانده های ساحات تحت کنترول داعش می باشند.

این عملیات آخرین مرحله از یک مبارزهء مجازات است که طی آن عراق در ماه سرطان و بعد از یک نبرد بسیار شدید شهری کنترول موصل را بازپس گرفت.

ساحهء سرحدی ولایت انبار عراق تحت کنترول رقم انگشت شمار از اقوام قدرتمند سنی قرار دارند که بعضی از آنها رزمنده گان شان را جهت مبارزه با داعش و همراهی با نیروهای حکومتی فرستاده اند.

سوریه

علاوه بر شهرک البوکمال، داعش همچنان کنترول حدود ۲۴ قریهء صحرایی را در امتداد دریای فرات و در حومهء ولایت نفتخیز دیرالزور، که زمانی یک منبع عمدهء عایدات غیرقانونی این گروه بود، در دست دارد.

در آنجا جنگجویان با نیرو های رژیم سوریه و هم یک ائتلاف جنگجویان کردی و عربی مورد حمایت ائتلاف تحت رهبری آمریکا مواجه هستند.

داعش در فاصلهء دور از ساحات بیابانی سرحدی در کمپ بیجاشده گان یرموک و هم ولسوالی حجراسود در جنوب دمشق هم حضور دارد و در آنجا با دیگر گروه های شبه نظامی و هم نیرو های وفادار به رژیم مصروف نبرد است.

همچنان در ساحهء مرکزی حمص داعش، که کوشش می کند تسلط خود بر چند ساحهء خرد را حفظ کند، از سوی نیرو های وفادار به رئیس جمهور بشار الاسد تحت فشار قرار دارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر من یک قومندان جنگ بودم، هیچ یک از آنها هرگز محکمه را نمی دیدند و همه را همان جا محاکمه کرده و حکم صادر می کردم.

پاسخ

تا وقتی که پاکستان در کار مبارزه با افراط گرایی صادق نگردد اگر تمام سرحدات را هم بسته گردد بی نتیجه است زیرا پاکستان از بودن چنین اشخاص افراط گرسود بدست میاورد. بناً باید زیر یک فشار قوی تحریم های اقتصادی کشورهای قدرت مند جهان قرار گیرد تا باشد دیگر از این کار دهشت افگنی اندکی جلوگیری به عمل آید.

پاسخ