امنیت

طالبان تسلیم شده با اعتراف به اشتباهات شان دیگران را نیز به پیوستن به پروسهء صلح افغانستان تشویق کردند

نوشتهء سلیمان

در عکس یک گروه 9 نفری طالبان به شمول حفیظ الله حقانی و دو پسر ۱۰ و ۱۳ ساله به تاریخ ۱۹ عقرب در ولایت بغلان در حال تسلیم شدن دیده می شوند. [عکس تقدیمی از دفتر مطبوعاتی والی جوزجان]

در عکس یک گروه 9 نفری طالبان به شمول حفیظ الله حقانی و دو پسر ۱۰ و ۱۳ ساله به تاریخ ۱۹ عقرب در ولایت بغلان در حال تسلیم شدن دیده می شوند. [عکس تقدیمی از دفتر مطبوعاتی والی جوزجان]

کابل -- به گفتهء مقامات شورای عالی صلح افغانستان از ماه سنبله سال ۱۳۸۹ تا اکنون نزدیک به دوازده هزار شورشی در سراسر افغانستان به پروسهء صلح پیوسته اند و این رقم در حال افزایش می باشد.

رئیس جمهور وقت حامد کرزی شورای عالی صلح را در ماهء سنبله سال ۱۳۸۹ تشکیل داد تا آشتی ملی را تشویق نماید.

محمود حقمل، سخنگوی والی بغلان به سلام تایمز گفت: «به تاریخ ۱۹ عقرب یک گروه ۹ نفری طالبان به شمول حفیظ الله حقانی از فرماندهان مشهور طالبان در ولایت بغلان که سال ها در برابر حکومت می جنگیدند، با سلاح دست داشته شان در ولسوالی برکه بغلان به پروسهء صلح پیوستند.»

وی گفت: «در میان این گروه ۹ نفری طالبان دو طفل ۱۰ و ۱۳ ساله نیز بودند که در بیرون از افغانستان آموزش حملات انتحاری دیده بودند و از سوی فرماندهان شان ماموریت انجام حمله انتحاری را در ولسوالی برکه بغلان داشتند.»

ده عضو طالبان و چهار عضو داعش که به تاریخ ۲۶ میزان در ولایت جوزجان به مقامات امنیتی تسلیم شده اند دیگران را تشویق می کنند که آنها نیز با پروسهء صلح یکجا شوند. [عکس تقدیمی از دفتر مطبوعاتی والی جوزجان]

ده عضو طالبان و چهار عضو داعش که به تاریخ ۲۶ میزان در ولایت جوزجان به مقامات امنیتی تسلیم شده اند دیگران را تشویق می کنند که آنها نیز با پروسهء صلح یکجا شوند. [عکس تقدیمی از دفتر مطبوعاتی والی جوزجان]

حقانی گفت که او و افراد تحت امرش درک کردند که جنگ آنها بر حق نمی باشد.

او به سلام تایمز گفت: «ظلم طالبان بر هموطنان ما باعث شد که از آنها جدا شویم. بعد از چندین سال برای ما ثابت شد که طالبان دشمن افغانستان و افغان ها است.»

وی گفت: «تمام فعالیت های شان بر علیه مردم و خاک ما بود و اکثر قربانی های اعمال طالبان در این مدت ها افغان های بیگناه بوده اند.»

تعلیم اطفال به حیث بمب گذاران انتحاری

این دو پسر عضو این گروه گفتند که آنها تعلیم دیده بودند تا بالای مسولین حکومتی ولایت بغلان حمله انتحاری انجام دهند.

کمال الدین ۱۳ ساله به سلام تایمز گفت: «طالبان ما و اطفال زیاد دیگر را برای تعلیمات حملات انتحاری به خارج از کشور فرستاده بودند. ما در آن جا شش ماه آموزش های انجام حملات انتحاری را دیدیم. ما چندی پیش دوباره به ولسوالی برکه ولایت بغلان برگشتیم.»

کمال الدین و هم محمد انور ۱۰ ساله هر دو به سلام تایمز گفتند که فرماندهان طالبان برای شان دستور داده بودند که بروند عملیات های انتحاری شان را تطبیق کنند تا شهید شوند و به بهشت بروند.

این دو پسر به سلام تایمز گفتند که دو بار به قصد هدف قرار دادن قوماندان پولیس ولسوالی برکه به شهر آمده بودند، اما موفق نشدند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و دفتر حمایه از اطفال در افغانستان، استفاده گروه های تروریستی از اطفال را محکوم کردند.

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به سلام تایمز گفت: «استخدام اطفال به حیث عسکر و آموزش اجرای حملات انتحاری به آنها توسط گروه های شورشی خلاف اصول اسلام، قوانین افغانستان، ارزش های حقوق بشری، و کنوانسیون های جهانی حقوق اطفال می باشد.»

مریم عطائی، سخنگوی دفتر حمایه از اطفال در افغانستان گفت: «ما استخدام اطفال توسط سیزه جویان را محکوم می کنیم.»

وی به سلام تایمز گفت: «بر علاوه، ما از طرف های درگیر در این جنگ می خواهیم که در جریان منازعات مسلحانه کوشش کنند که از اطفال محافظت کنند، نه اینکه آنها را قربانی اهداف شان نمایند.»

«بزرگترین اشتباه زنده گی مان»

محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان، گفت که دو گروه از اعضای طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) اخیرا در ولایت جوزجان تسلیم شدند.

وی به سلام تایمز گفت: «قاری ابراهیم، قوماندان طالبان که سال ها در ولسوالی های قوش تپه و درزاب در برابر قوای حکومت می جنگید، همراه با ۹ جنگجو اش با سلاح های دست داشته شان به تاریخ ۲۶ عقرب به پروسهء صلح پیوست.»

غفوری تسلیم شدن این گروه طالبان را «رویدادی موثر در تامین امنیت ساحات که آنها فعالیت می کردند» دانست.

وی گفت: «در همان روز ۴ جنگجوی داعش نیز به پروسهء صلح پیوستند.»

غفوری گفت: «برای آن عده از واحد های شورشیان که از جنگ دست می کشند و به پروسهء صلح یکجا می شوند، حکومت [افغانستان] زمینه های خوب زنده گی، یک سلسله امتیازات مالی، و همچنان زمینه اشتغال را مساعد می کند.

ابراهیم ضمن اعتراف به اشتباهات اش از سایرین خواست تا با پروسهء صلح یکجا شوند.

او به سلام تایمز گفت: «من و آن عده از افغان های که با طالبان بیعت کرده اند، بزرگترین اشتباه زنده گی مان را مرتکب شده ایم. عضو طالبان بودن به معنای دشمنی با ملت مسلمان افغانستان می باشد.»

او گفت: «من از سایر افغان های که در صفوف طالبان استند و علیه ملت افغانستان می جنگند، می خواهم که سلاح شان را به زمین گذاشته برای تامین صلح و امنیت وطن شان کار کنند.»

پروسهء صلح یگانه راه به جلو

قاری نور الله، یکی دیگر از اعضای طالبان در ولایت بامیان به تاریخ اول عقرب خودش را به نیرو های امنیتی تسلیم کرد.

او به سلام تایمز گفت: «من به مدت ۶ سال عضویت گروه طالبان را داشتم و در ولایت های شمالی مخصوصا ولایت بغلان فعالیت می کردم.» وی افزود که او یک مدتی را هم برای آموزش حملات انتحاری در خارج افغانستان سپری کرد.

او گفت: «من در ولایت بامیان آمده بودم که در ماه محرم بالای یکی از مساجد حملهء انتحاری اجرا کنم. اما با درک این حقیقت که انتحاری در اسلام جواز ندارد و همچنان نصیحت های اعضای فامیل، خود را تسلیم نیروهای امنیتی کردم.»

نورالله گفت: «در ۶ سال که عضویت گروه طالبان را داشتم هیچ عمل خوبی از این گروه را ندیدم و فقط کشتار، ظلم، و تخریب زیربنا های افغانستان بود.»

او گفت که پیوستن به صلح تحت رهبری افغان یگانه راه قطع جنگ و موفقیت افغانستان است.

مردم افغانستان هم همین احساس را دارند.

محمد نسیم ۴۵ ساله باشنده شهر کابل گفت: «با پیوستن طالبان به صلح، جنگ و خشونت از بین می رود. قطع جنگ یگانه تضمین برای موفقیت و ثبات کشور ما می باشد.»

او به سلام تایمز گفت: «اگر طالبان جنگ را ترک کنند و سلاح های شان را به زمین بگذارند، تمام افغان ها آنها را به چشم هموطن شان می بینند. اگر هم به جنگ غیر مشروع شان ادامه بدهند ما آنها را به حیث دشمنان مردم و کشور خود می دانیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خلیلی صاحب بسیاردرکار هایشان موفق است

پاسخ

من در واقع با [نامفهوم] در نتیجه پروپاگند نشر یافته توسط عامه مردم نیستم.

پاسخ