تروریسم

ائتلاف اسلامی وعدهء ریشه کن ساختن تروریزم را داد

خبرگزاری فرانسه

به تاریخ ۵ قوس محمد ین سلمان (نفر ششم از راست)، شاهزاده و وزیر دفاع سعودی، با سایر وزیران دفاع و مقامات 41 کشور عضو ائتلاف نظامی اسلامی ضدتروریسم در ریاض عکس گروهی می گیرند. [فیض نورالدین/ خبرگزاری فرانسه]

به تاریخ ۵ قوس محمد ین سلمان (نفر ششم از راست)، شاهزاده و وزیر دفاع سعودی، با سایر وزیران دفاع و مقامات 41 کشور عضو ائتلاف نظامی اسلامی ضدتروریسم در ریاض عکس گروهی می گیرند. [فیض نورالدین/ خبرگزاری فرانسه]

ریاض -- شاهزاده عربستان سعودی یکشنبه (۵ قوس) در نخستین جلسهء یک ائتلاف اسلامی ضدتروریزم با حضور مقامات ۴۰ کشور دیگر اسلامی وعده کرد تا «تروریست ها را تا آنزمان تحت تعقیب قرار دهند تا آنکه از صحنهء زمین محو شوند.»

این اجلاس نخستین ملاقات وزیران دفاع و سایر مقامات ارشد ائتلاف نظامی اسلامی ضد تروریزم است که خبر تشکیل آن در سال ۲۰۱۵ توسط عربستان سعودی اعلام شده بود. این ائتلاف رسماً شامل ۴۱ کشور است که به حیث یک «جبههء متحد پان اسلامی» علیه افراطی گری خشونت آمیز توصیف شده است.

شاهزاده محمد بن سلمان، که وزیر دفاع عربستان سعودی نیز می باشد، در سخنان خود خطاب به اجلاس متذکره در ریاض گفت که «طی سال های گذشته تروریزم در همهء کشورهای ما فعال بوده است ... و هیچ هماهنگی» بین مقامات ملی وجود نداشت.

«با این ائتلاف، این شرایط امروز پایان می یابد.»

مبارزه با یک دشمن مشترک: تروریزم

این ائتلاف کشور های مسلمان یا اکثراً مسلمان به شمول افغانستان، بحرین، مصر، لبنان، لیبی، موریتانی، پاکستان، سومالی، ترکیه، امارات متحده عربی، و یمن را گردهم می آورد.

این ائتلاف ایران و همچنان سوریه و عراق که رهبران شان روابط نزدیک با تهران دارند را شامل نمی باشد. عربستان سعودی ایران را به حمایت از گروه های مسلح در سراسر خاورمیانه متهم کرده است.

یک جنرال سعودی به نام عبدالعلاه الصالح، سرپرست سکرترجنرالی این ائتلاف، با بی اهمیت خواندن حذف سه کشور متذکره گفت: «ستون اصلی این ائتلاف فراگیر بودن آن است.»

«دشمن مشترک ما تروریزم است و هیچ دین، قوم، یا نژاد دیگر نیست.»

راحیل شریف، جنرال متقاعد پاکستانی که در گذشته ریاست اردوی کشور اش را بر دوش داشت و اکنون به حیث قوماندان کل قوای ائتلاف متذکره فعالیت می کند نیز تأکید کرد که این ائتلاف علیه هیچ دین یا کشوری نمی باشد.

شریف گفت که هدف این ائتلاف «بسیج و هماهنگی در استفاده از منابع، سهولت تبادل معلومات، و کمک به کشورهای عضو برای ایجاد ظرفیت ضد تروریزم خودشان می باشد.»

تروریزم و افراطی گری دین را تحریف میکند

جلسهء یکشنبه در حالی برگزار می گردد که چندین ائتلاف نظامی به شمول یک ائتلاف متشکله توسط ایالات متحده در حال نبرد جهت عقب راندن «دولت اسلامی» (داعش) از آخرین پایگاه های باقی ماندهء آن در عراق و سوریه است.

مصر که یک مقام نظامی را به جای وزیر دفاع به این جلسه فرستاده بود، هنوز از حملهء جمعه (۳ قوس) بر یک مسجد صوفی که بیشتر از ۳۰۰ مصری را در وقت نماز کشت در شوک است.

با آنکه هیچ گروهء مسئولیت این حمله را بر دوش نگرفته است، مقامات مصر می گویند که داعش مظنون اصلی است.

شاهزاده محمد گفت که «حادثهء دردناک جمعه» یادآور «خطر تروریزم و افراطی گری است.»

او گفت: «علاوه بر کشتن مردم بیگناه و گسترش کینه و نفرت تروریسم و افراطی گری تصویر دین ما را تحریف میکنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برگزاری همچو نشست ها به حمایت و رهبری دولت سعودی و حمایت مخفی ایالات متحده برگزاری می گردد هیچگونه نتایج را در قبال نخواهد داشت.

پاسخ