پناهندگان

ادارهء ولایت کنر با خانواده های که از درگیری های سرحدی گریخته اند،‌ کمک میکند

نوشتهء خالد زیری

وحیدالله کلیمزی، والی کنر، به تاریخ ۲۷ عقرب در ساحهء ساگی شهر اسدآباد بین خانواده های بیجاشده کمپل توزیع می کند. [خالد زیری]

وحیدالله کلیمزی، والی کنر، به تاریخ ۲۷ عقرب در ساحهء ساگی شهر اسدآباد بین خانواده های بیجاشده کمپل توزیع می کند. [خالد زیری]

کنر -- مسئولین به سلام تایمز گفتند که مقامات ولایت کنر به ۲۲۷ فامیل که از اثر درگیری ها در امتداد سرحد پاکستان و افغانستان بیجا شده اند، کمک توزیع می کنند.

کمک های زمستانی شامل کمپل و همچنان آرد، روغن، بوره و وسایل پخت و پز است که توسط اداره امور مهاجرین و عودت کنندگان کنر و ادارهء ملی آماده گی مبارزه با حوادث تهیه و توزیع می گردد.

مقامات ملکی و نظامی کنر به تاریخ ۲۷ عقرب در ساحه ساگی اسدآباد و ولسوالی شیگل بر نخستین مرحلهء توزیع این کمک ها نظارت کردند و از آن زمان تاکنون به این خدمات ادامه داده اند.

به گفتهء مقامات محلی، در روزهای قبل از فرار این فامیل ها پاکستان زیادتر از 500 راکت را به سمت ولایت کنر برتاپ کرد. پاکستان مدعی است که شبه نظامیان از ساحات مرزی حملات شان را بالای نیرو های پاکستان اجرا می کنند.

وحیدالله کلیمزی، والی کنر، در هنگام توزیع کمک ها در ساحهء ساگی گفت این درگیری ها در ولسوالی های «ناری، سرکانی، خاص کنر، دانگام، و شِلتَن ولایت کنر از از آن سوی خط دیورند در پاکستان» صورت گرفته است.

وی گفت که «از ترس طالبان» و حملات راکتی از آن طرف مرز دو تن ملکی کشته و ۲۲۷ خانواده مجبور به فرار به ساحات دوردست این ولایت شده اند.

وی گفت که این خانواده ها موقتاً در بخش هایی از ولسوالی شیگل و شهر اسدآباد با باشنده گان محلی زندگی می کنند.

کلیمزی گفت: «بنا، ما یک جسلهء اضطراری را برگزار کردیم و به آنها امدادرسانی نمودیم تا نیازهای ضروری شان را برآورده کنیم. ما به ۱۵۰ فامیل امدادرسانی کرده ایم و به زودی به با ۱۰۰ فامیل دیگر هم کمک خواهیم کرد.»

غلام علی ثبات، رییس ادارهء ملی آماده گی مبارزه با حوادث در کنر به سلام تایمز گفت: «ما دو روز پیش به ۴۰ فامیل کمک رسانی کردیم و به تاریخ 27۲۷عقرب نیز امدادرسانی به ۱۱۰ فامیل دیگر را انجام دادیم. ما کوشش خواهیم کرد مقدار کمک ها را افزایش دهیم و شرایط زندگی برای فامیل های بیجاشده را فراهم نماییم.»

او گفت: «یک سروی از خانواده های دیگر نیز انجام شده و آنها طی روزهای آینده کمک دریافت خواهند کرد. این اقدام نیازهای آنها را تا حدی برآورده خواهد کرد. ما اقلام امدادی زیاتر داریم و آن را به صورت عادلانه بین همهء خانواده های توزیع خواهیم کرد.»

جنرال جمعه گل همت، قوماندان امنیهء ولایت کنر به سلام تایمز گفت: «ما کوشش خواهیم کرد که این فامیل ها را در عودت به ساحات شان کمک کنیم.»

تقدیر و تشکر فامیل های بیجاشده از کمک حکومت

سید امیر خان، که سرپرست یک خانواده بیجاشده از ساحه چوگام ولسوالی دانگام است، گفت که ساحات اطراف خانه اش هدف راکت ها قرار گرفته است.

او به سلام تایمز گفت: «به همین خاطر ما مهاجرت کرده ایم و اکنون اینجا در خانه های افراد بیگانه زندگی می کنیم.»

وی گفت: «من خوشحالم که حکومت من را کمک کرد و ما زندگی مان را دوباره شروع کردیم.» وی افزود که خانواده اش بدون کدام اموال شخصی خانه شان را ترک کرده است. «من از حکومت تشکر می کنم که به ما کمک کرده است.»

سلیمان اکبر ۲۹ ساله، که از خانه اش در ساحه سور کمر ولسوالی شِلتَن گریخته است، والدین و هم مواشی فامیل اش را برجای گذاشت.

او به سلام تایمز گفت: «ما به اینجا آمدیم [و] برای خودمان در خانه یکی از اقارب مان جایی پیدا کردیم. آنها یک اتاق به ما دادند که طی بارندگی قبل چکه می کرد. اطفال من سردشان بود و گریه می کردند.»

وی گفت: «این خیلی خوب است که حالا من یک چادر و چندین پتو گرفته ام و حالا اطفال من می توانند بهتر بخوابند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500