تروریسم

گسترش درگیری های داعش و طالبان به لغمان

نوشتهء خالد زیری

به گفتهء مقامات محل درگیری میان جنگجویان «دولت اسلامی» (داعش) و طالبان از ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار به ولسوالی علینگار ولایت لغمان گسترش یافته است. [خالد زیری]

ننگرهار -- به گفتهء مقامات محل درگیری بین جنگجویان «دولت اسلامی» (داعش) و طالبان از ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار به ولسوالی علینگار ولایت لغمان گسترش یافته است.

دگرمَن شیرین آغا فقیری، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغانستان، به سلام تایمز گفت که درگیری میان داعش و طالبان به تاریخ ۶ قوس در ساحهء کنده گل درهء نورلام شروع شد.

وی گفت: «دو قوماندان طالبان به نام های مبارز و محراب در این درگیری کشته شده اند ولی تا اکنون خبری از تلفات داعش در درست نیست.»

او گفت که گمان می رود تلفات زیادتر به هر دو طرف وارد شده باشند.

درگیری ها میان جنگجویان طالبان و داعش بیش از ۹۰۰۰ خانواده را از ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار بیجا کرده اند. در این عکس که به تاریخ ۷ قوس گرفته شده، خانواده های بیجاشده در خیمه های موقت جابجا شده اند. [خالد زیری]

درگیری ها میان جنگجویان طالبان و داعش بیش از ۹۰۰۰ خانواده را از ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار بیجا کرده اند. در این عکس که به تاریخ ۷ قوس گرفته شده، خانواده های بیجاشده در خیمه های موقت جابجا شده اند. [خالد زیری]

به تاریخ ۱۴ جدی، طی یک عملیات نظامی در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان یک عسکر افغان سلاح اش را به سمت مخفیگاه شبه نظامیان طالبان نشانه گرفته است. درگیری های اخیر داعش و طالبان از ننگرهار به لغمان گسترش یافته است. [خالد زیری]

به تاریخ ۱۴ جدی، طی یک عملیات نظامی در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان یک عسکر افغان سلاح اش را به سمت مخفیگاه شبه نظامیان طالبان نشانه گرفته است. درگیری های اخیر داعش و طالبان از ننگرهار به لغمان گسترش یافته است. [خالد زیری]

یک مقام رسمی ولایت لغمان که خواست نام اش گرفته نشود، به سلام تایمز گفت که تلفات هر دو طرف از آن چه گزارش شده، زیادتر است. وی افزود که داعش و طالبان جنگجویان شان را از ساحات دیگر احضار کردند تا به این نبرد رو به تشدید یکجا شوند.

مشکل آفرینی برای باشنده گان

فقیرالله، یک باشندهء درهء نورلام، به سلام تایمز گفت: «داعش مصروف جمع کردن [جنگجویان اش] از ولسوالی چپه دره کنر و ساحات دیگر است. از سوی دیگر طالبان نیز مصروف بسیج ساختن افراد مسلح شان از ولسوالی های دیگر لغمان استند تا داعش را شکست دهند.»

او گفت: «قبل از این داعش این جا وجود نداشت و فقط طالبان، آن هم در ساحات دوردست بودند. اکنون آنها هر دو آمدند و داخل قریه جات و محلات جنگیدن را شروع کردند. آنها مزاحم مردم می شوند و برای ما مشکل ایجاد می کنند.»

مجیب الرحمان، یک باشنده دیگر این ساحه، به سلام تایمز گفت: «طالبان و داعش هر دو گروه های شبه نظامی استند و به مردم صدمه می زنند. پس ما هیچکدام از آنها را نمی خواهیم.»

سرحدی زواک، سخنگوی والی ولایت لغمان، ابراز اطمینان کرد که نیرو های دفاعی و امنیتی افغانستان به سرعت کنترول این ساحه را مجدداً در دست خواهد گرفت.

او به سلام تایمز گفت: «نیرو های دولتی از اوضاع استفاده خواهند کرد و هر دو گروه را از بین خواهد برد.»

ادامهء درگیری ها در ننگرهار

نبردها بین داعش و طالبان در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار نیز ادامه دارند.

دگر جنرال عبدالرحمان رحیمی، قوماندان امنیه ولایت ننگرهار، گفت که طی درگیری های اخیر در دره وزیر ولسوالی خوگیانی بیشتر از ۲۰ جنگجوی داعشی و طالب کشته شده و ده ها تن دیگر زخمی شده اند.

او به سلام تایمز گفت: «هر دوی این گروه های تروریستی می خواهند مردم ملکی را بکشند و در این ساحه هرج و مرج ایجاد کنند. اما آنها این آرزو شان را به گور خواهند برد.»

نیرو های دفاعی و امنیتی افغانستان که کوشش دارند از درگیری بین ستیزه جویان بهره برداری نمایند، عملیات زمینی شان را به تاریخ ۷ قوس در دره وزیر آغاز کرده اند.

در همان روز، محمد گلاب منگل والی ننگرهار در رابطه با عملیات در ساحهء خرمنه به خبرنگاران معلومات داد.

وی گفت: «ما به این گروه ها اجازهء آرامش نخواهیم داد. هر دو، داعش و طالبان دشمن ما استند. ما آنها را شکست خواهیم داد؛ و سپس نابودشان خواهیم کرد.»

تورن جنرال محمد زمان وزیری، قوماندان قول اردوی ۲۰۱ سیلاب، نیز جهت نظارت بر این عملیات از ولسوالی خوگیانی بازدید کرد.

وی به خبرنگاران گفت: «اگر داعش و یا که طالبان در کنر سر بلند کنند، همانجا آنان را نابود خواهیم کرد. و اگر هم در نورستان ایستاده شوند، در آنجا آنها را از بین خواهیم برد. ما آنقدر خواهیم جنگید تا ستیزه جویان و گروه های تروریست نابود شوند.»

وزیری افزود که اردوی افغانستان در ساحات تصفیه شده از جنگجویان داعشی و طالبان در ولسوالی خوگیانی پوسته های امنیتی مستقر خواهد کرد و به باشنده گان محلی امنیت دائمی خواهد آورد.

فرار از «روز قیامت»

والی منگل به تاریخ ۷ قوس گفت طی دو هفته گذشته بالغ بر ۹۰۰۰ خانواده از دره وزیر بیجا شده اند.

وی گفت: «به ۴۴۰۰ خانواده برخی کمک ها ارائه شده است.» وی افزود که ۵۳۰۰ خانواده دیگر به زودی کمک دریافت خواهند کرد.

منگل از سازمان های امدارسان بین المللی خواست تا در امدادرسانی به خانواده های بیجا شده از ولسوالی خوگیانی کمک نمایند.

سید قیوم ۳۲ ساله، یک باشندهء وزیر، از جمله هزاران نفری است که مجبور شد تا از این درگیری ها فرار کند.

او به سلام تایمز گفت: «داعش آمد و شروع به جنگ با طالبان کرد. همین که خبر آمدن آنها را شنیدیم کالا های ما را برداشتیم و از ساحه گریختیم؛ چون ما از بی رحمی آنان باخبر بودیم

او گفت: «هیچ موتر یا لاری نبود؛ شب تاریک بود و اطفال گریه می کردند. همه کوشش داشتند فرار کنند.»

قیوم همراه با فامیل هفت نفره اش به ساحهء چمتله در ننگرهار گریخت و در آنجا در یک روی زمین های جابجا شد.

قیوم گفت: «ما در اینجا حتی چادر هم نداریم. ما هیچ نمی دانیم که چه کار کنیم و کجا برویم.»

شاه خانم، یک بانوی سالخورده از وزیر، به سلام تایمز گفت: «ما هیچ کفش یا سربند نداشتیم. همه کوشش می کردند فرار کنند.»

او گفت: «قیامت شده بود -- گلوله باری، فریادها؛ هر دو طرف الله اکبر فریاد می کردند. اما کار آنها ابداً مثل کار مسلمانان نیست.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

https://www.bbc.com/persian/afghanistan-40725639 کمیته سوئد اعلام‌ کرد که از ۳۵ سال تاکنون در افغانستان فعالیت بشردوستانه دارد و سالانه به بیش از دو میلیون افغان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند. ولایت لغمان در شرق افغانستان حدود ۱۲۰ کلیومتر با کابل پایتخت فاصله دارد. نیروهای وابسته به گروه طالبان، حزب اسلامی، فرماندهان محلی و افراد زورمند از جمله نیروهای عمده مخالف و مخل امنیت این ولایت محسوب می شود. با توجه به اینکه حزب اسلامی با دولت افغانستان توافق نامه صلح را امضا و اعلام کرده که از درگیری مسلحانه با نیروهای دولتی دست کشیده ولی گفته می‌شود که نیروهای این گروه هنوز در ساختار گروه طالبان از مخالفان عمده دولت افغانستان به حساب می‌آیند.

پاسخ

https://www.bbc.com/persian/afghanistan-40725639 کمیته سوئد در ولایت لغمان فعالیت‌های بهداشتی خود را متوقف می‌کند ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۷ ولایت لغمان در شرق کابل از ولایت‌های ناامن افغانستان است کمیته سوئد اعلام کرده که ارائه خدمات بهداشتی را به دلیل افزایش ناامنی در ولایت لغمان در شرق افغانستان متوقف کرده است. در نتیجه این اقدام حدود نیم میلیون نفر از دسترسی به خدمات بهداشتی محروم می‌شوند. در خبرنامه این نهاد که امروز، چهارشنبه، چهارم اسد/مرداد به رسانه‌ها ارسال شده، آمده که کمیته سوئد با افزایش تهدیدهای امنیتی توسط نیروهای مسلح مخالف دولت افغانستان مجبور شده تا ارائه خدمات بهداشتی را در این ولایت متوقف کند. خانم مدلین یوفورس، رئیس عمومی کمیته سوئد در افغانستان می‌گوید که توقف فعالیت این کمیته در ولایت لغمان باعث شده تا حدود نیم میلیون کودک، زن و مرد از دسترسی به خدمات بهداشتی محروم شوند. در خبرنامه این نهاد نیز آمده که نیروهای مخالف دولت افغانستان بتاریخ ۷ ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۰ مرکز بهداشت وابسته به این نهاد را بسته‌اند. در ادامه آمده که بعد از پا در میانی افراد محل ۲۰ مرکز درمانی باز و ۲۰ مرکز دیگر در ولسوالی الیشنگ، علینگار و مهترلام همچنان مسدود باقی مانده‌اند. این نهاد گفته که تهدید برای شماری از کارمندان این نهاد درحال افزایش است و این امر سبب شده تا تصمیم به بسته شدن این مراکز بهداشتی گرفته شود. خانم یوفورس، افزوده که با افزایش تهدیدهای امنیتی نه تنها فعالیت این نهاد در بخش بهداشت بلکه در زمینه آموزش، توانبخشی معلولان و توسعه روستاها نیز متوقف خواهد شد که تاثیر ناگوار و ویران کننده بر ساکنان ولایت لغمان خواهد داشت.

پاسخ

لینک این گزارش تاریخ ۱۳ جدی ۱۳۹۶ را نشان می دهد، اما این حادثه شاید در ماه قوس آن سال رخ داده باشد: سه تن به شمول دو فرمانده برجستۀ شورشیان کشته و سه تن دیگر به شدت زخمی شدند. عبدالرحمان مسلم و تورگل دو تروریست مشهور و فرماندهان کلیدی شورشیان کشته شدند. جلال الدین نیز در میان آنها بود. در جریان درگیری مسلحانه میان نیروهای اردوی ملی افغان (و دشمنان مسلح آنها) در بسرام یک منطقه در نزدیکی مرکز این ولایت، دو شورشی دیگر نیز زخم برداشتند. این درگیری بعد از ظهر دیروز در مسیر علینگار صورت گرفت. این دو فرمانده بدنام شورشیان از تروریست‌ های کلیدی بودند که در چندین فعالیت تروریستی در مسیر علینگار به شمول بمب گذاری‌ های کنار جاده‌ ای، ریختن خون مردم بی‌ گناه و بعضی اوقات حمله کردن بر پوسته های نیروهای امنیتی افغان و سایر فعالیت ‌های غیرقانونی دخیل بودند، که طی آن عبدالرحمان مسلم در درگیری های جداگانه از سوی نیروهای امنیتی افغان سه بار زخم برداشته بود. در این درگیری یک سرباز اردوی ملی شهید شده و سه تن دیگر زخمی شدند. مقامات ولایت لغمان به خاطر این دستاورد بزرگ از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان تقدیر به عمل آوردند. آنها از تمام نیروها خواستند که در جریان عملیات ها و درگیری ها با شورشیان به زندگی غیرنظامیان توجه ویژه داشته باشند. دفتر والی نیز برای ارواح سربازان شهید شده دعا نموده، برای زخمیان شفای عاجل آرزو کرده و به خانواده آنها تسلیت گفت.

پاسخ

سلام برشما! می توانید از رویدادهای مهم سال ۲۰۱۷ در ولایت لغمان برای من بگویید؟ من به آن نیاز دارم. من از کشورم مسافر و در فرانسه هستم و فرانسه در مورد آن از من می پرسد. با این حال من معلوماتی ندارم اگر معلوماتی به من بدهید خوش می شوم.

پاسخ

بلی برادر. من بعضی معلومات را برای شما آماده کردم.
اول: طوریکه در این لینک مشاهده می شود، این گزارش به تاریخ ۲۰ حمل ۱۳۹۶ نشر شده است.
آژانس خبری باختر کابل ۲۰ حمل

شش تروریست در عملیات پاکسازی نیروهای امنیتی در ولایت لغمان کشته شدند.
دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب به آژانس خبری باختر اظهار داشت که در جریان عملیات الماس -۲ از سوی نیروهای امنیتی در غرب ولایت لغمان برای تامین امنیت بهتر مردم، شش تروریست کشته و پنج تن دیگر زخم برداشتند.
همچنان در جریان این عملیات پولیس ملی چندین میل سلاح و مهمات را کشف و ضبط کرده است.
علاوه بر این، این نیروها همچنان مزارع خشخاش را که در ۳۰ جریب (۶ هکتار) زمین کشت شده بودند، از بین بردند.
https://bakhtarnews.af/ Six-terrorists-killed-in-Laghman /

پاسخ