آموزش

ازبکستان برای شاگران افغان مراکز تعلیمی احداث میکند

نوشتهء ماکسیم ینیسیف

مسئولین شرکت های هوایی به تاریخ ۸ قوس در تاشکند نخستین پرواز شرکت هوایی کام ایر افغانستان از کابل به تاشکند را جشن گرفتند. [طاهر قادری/ توئیتر]

مسئولین شرکت های هوایی به تاریخ ۸ قوس در تاشکند نخستین پرواز شرکت هوایی کام ایر افغانستان از کابل به تاشکند را جشن گرفتند. [طاهر قادری/ توئیتر]

ترمذ، ازبکستان -- حکومت ازبکستان پلان دارد تا یک مرکز تعلیمی مخصوص آموزش به شهروندان افغان را در ولسوالی ترمذ در امتداد مرزش با افغانستان اعمار کند که این در چوکات کوشش های اجرا شده جهت تقویهء روابط بین دو کشور خواهد بود.

جزئیات کارکرد های این مرکز همچنان قطعی نیست. افغانستان ممکن است تقاضا کند پروگرام های تحصیلی پوهنتون به صورت کامل ارائه شود یا ممکن است بخواهد تعلیمات مسلکی کوتاه مدت جهت افغان های شاغل و دارای وظیفه ارائه گردد. هر دو کورس های روزانه تمام وقت و تعلیمات آنلاین در دسترس خواهند بود.

ترکیب قومی دانشجویان (افغانستان یک اقلیت بزرگ قومی ازبک دارد) و لسان (های) تعلیمی مسائل دیگری هستند که طرف افغان برای آنها تصمیم گیری خواهد کرد.

بر اساس تصمیم مورخ ۲۸ عقرب حکومت ازبکستان که تمویل مالی ای اعمار را بر عهده دارد، قرار است این مرکز سال آینده افتتاح شود.

شوکت میزایف، رئیس جمهور ازبکستان و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، به تاریخ ۱۴ قوس در تاشکند بر امضای ده ها توافقنامه و معاهدهء تجاری به ارزش بالغ بر ۵۰۰ ملیون دالر نظارت می کنند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

شوکت میزایف، رئیس جمهور ازبکستان و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، به تاریخ ۱۴ قوس در تاشکند بر امضای ده ها توافقنامه و معاهدهء تجاری به ارزش بالغ بر ۵۰۰ ملیون دالر نظارت می کنند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

جواهر خاتمف، سخنگوی وزارت تحصیلات و تعلیمات مسلکی عالی به کاروانسرای گفت که این مرکز در تعمیر یک کالج سابق نزدیک شهر سرحدی ترمذ خواهد بود و یک محل مدرن و کاملاً مجهز خواهد داشت.

وی گفت: «این مرکز پلان دارد تا متخصصین را در زمینه های علوم بشری و هم تخصص های تعلیمی انجنیری و تخنیکی تعلیم دهد. طرف افغان در مورد رشته های ارائه شده تصمیم خواهد گرفت.»

این انستیتوت تعلیمی که اعتبار دولتی دارد دیپلوم های ازبکستانی را ارائه می دهد.

مسئولین گفتند که این پروژه بیانگر پالیسی دوام دار ازبکستان در تقویهء زیرساخت ها در زون سرحدی می باشد. کوشش های قبلی پلان های را جهت احداث یک مرکز لوژستیک بین المللی در همان حوالی جهت توسعهء تجارت با افغانستان و عملیات ضدتروریسم شامل بوده اند.

توسعهء ارتباطات مسافرتی

قسمتی از هزینهء دانشجویان افغان حاضر در این مرکز توسط راه آهن ازبکستان تأمین خواهد گردید.

خاتمف گفت: «دانشجویان افغان فقط ۵۰ فیصد از هزینه ها را خواهند پرداخت و راه آهن ازبکستان بخش باقی مانده را تأمین خواهد کرد. هزینه های مربوط به ویزه لغو خواهند شد.» وی افزود که مسئولین این انستیتوت پلان دارند که کمک های نقدی و اهداییات بین المللی را تقاضا کنند.

هزینهء متوسط تحصیل در پوهنتون های ازبکستان طی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ برابر با ۷ ملیون سوم ازبکستان (۸۷۲ دالر) در سال بوده است.

بنا بر والری خان، یک تحلیلگر سیاسی در تاشکند، انتخاب راه آهن ازبکستان به حیث اسپانسر ابداً اتفاقی نبوده است.

او به کاروانسرای گفت: «ازبکستان انکشاف یک شبکهء خط آهن در افغانستان را یک هدف ستراتیژیک خود محسوب می کند که این امر فقط منافع اقتصادی نه، بلکه مزایای امنیتی در منطقه نیز خواهد داشت.»

خط آهن حیرتان به مزارشریف که توسط راه آهن ازبکستان احداث گردیده و دو کشور را به هم وصل می کند -- اولین راه مشترک ترابری طولانی افغانستان -- از سال ۲۰۱۱ مصروف به کار بوده است. ازبکستان اکنون آماده است این خط آهن را تا هرات امتداد بدهد.

خان گفت: «پروژه های کلان مثل احداث یک خط آهن در افغانستان افراد متخصص و مسلکی را ضرورت دارد. روشن است که تعلیم آنها از اهداف اصلی ... این مرکز تعلیمی محسوب می گردد.»

ارتباطات ریلی تنها روش ترابری بین ازبکستان و افغانستان نیست.

بر اساس اعلان ازبکستان ایرویز، کام ایر، یکی از شرکت های هوایی افغانستان، پرواز اقتتاحیه اش را صبح چهارشنبه (۸ قوس) از کابل به تاشکند انجام داد.

به گزارش 1news.uz پروازهای کابل به تاشکند طبق برنامه در ماه قوس در روزهای چهارشنبه و یکشنبه انجام خواهد شد. پرسنل هوایی افغانستان نیز در دانشکده های پرواز و نگهداری از طیاره ازبکستان ایرویز تعلیم خواهند دید.

بهبود روابط «برادرانه»

تنها چند روز قبل از سفر رسمی رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۳ قوس، اولین پرواز کام ایر یک هیأت دولت افغانستان را به تاشکند آورد.

در جریان سفر رسمی غنی به تاشکند به روز سه شنبه (۱۴ قوس) رئیس جمهور میرزایف و رئیس جمهور غنی بر امضای ۲۰ توافقنامهء همکاری و ۴۰ معاهدهء صادراتی نظارت کردند.

به گفته حالکیار، یکی از این اسناد مشارکت دو کشور بر تعمیرات، نگهداری، و ادارهء جاده حیرتان و پل راه آهن، که از مهمترین مسیرهای ارتباطی ازبکستان و افغانستان است، تأکید کرده است.

غنی نخست قرار بود در ماه میزان از ازبکستان بازدید کند، اما این ملاقات برای ۱۳- ۱۵ قوس برنامه ریزی شده بود.

با این وجود غنی به تاریخ ۱۷ عقرب جهت گرامیداشت ۲۵ مین سالگشت تأسیس روابط دیپلوماتیک بین دو کشور نامه نوشت.

غنی نوشت: «من مراتب تشکرم را از شما و همهء مردم برادر ازبکستانی از خاطر حمایهء آنها طی این سال ها ابراز می دارم. افغانستان مصمم است در پروژه های مشترک مجدانه به کار خود دامه دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500