اقتصاد

زنان تجارت پیشه در افغانستان شاهد بلند رفتن فرصت ها استند

نوشتهء زیار

یک خانم تجارت پیشهء افغان اجناسش را در یک نمایشگاه در کابل عرضه کرده است. [برنامه کمک ایالات متحده/افغانستان]

یک خانم تجارت پیشهء افغان اجناسش را در یک نمایشگاه در کابل عرضه کرده است. [برنامه کمک ایالات متحده/افغانستان]

کابل -- تعداد زنان تجارت پیشه در افغانستان با حمایه چندین طرح حکومتی مصروف افزایش است و مقامات افغان به دنبال بلند بردن این دستاوردها از طریق پروگرام های حمایه ای زیادتر می باشند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان (اِی سی سی آی) با تشخیص اهمیت تشویق زنان تجارت پیشه به اقتصاد در ماه میزان یک نهاد مستقل -- به نام اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان (اِی دبلیو سی سی آی) -- را برای زنان راه اندازی کرد.

وی گفت: «حدود 300 زن افغان نزد اتاق تجارت و صنایع افغانستان رسما ثبت شده اند، ولی بشکل غیر رسمی شاید تعداد شان به بیش از دوهزار زن برسند که اکثر شان تجارت های کوچک و متوسط را به راه انداخته اند

او گفت که رولا غنی، خانم اول افغانستان، نیز پروگرام های متعدد را برای رشد ظرفیت های عملی و نظری زنان تجارت پیشه روی دست دارد.

رولا غنی به تاریخ 23 عقرب در چوکات همین کوشش ها در حاشیه هفتمین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقوی برای افغانستان در عشق آباد، یک نمایشگاه از صنایع دستی تهیه شده توسط زنان افغانستان و ترکمنستان را افتتاح کرد.

توانمندی اقتصادی زنان یکی از اهداف مهم این نشست بود.

الکوزی گفت: «به هر اندازه که امنیت تامین شود و به هر اندازه که حمایت حکومت، جامعه جهانی، و مردم از زنان تجارت پیشه بیشتر شود، به همان اندازه آنان تشویق شده و زمینهء رشد این طبقه مساعد می شود.»

مقابله با طالبان

لیلا عمر ستانکزی یک خانم تجارت پیشه در کابل است که فعالیت اش را در زمان رژیم طالبان به طور مخفیانه آغاز کرد. او از چند سال گذشته بدین سو در دوکان خود در باغ زنان کابل صنایع دستی مختلف را که زنان دهاتی افغان تهیه کرده اند به مشتریانش می فروشد.

این باغ در جریان جنگ داخلی افغانستان تخریب شد و زنان و دختران طی دوران اختناق طالبان از ورود به آن منع شده بودند. باغ زنان که در ماه عقرب سال 2010 بازگشایی شد اکنون یک کلپ، صنف های تعلیمات مسلکی، و دوکان ها را در خود جای داده است و یک مکان امن را جهت حضور اجتماعی زنان فراهم کرده است.

لیلا به سلام تایمز گفت: «در زمان طالبان در کابل فعالیتم را برای ایجاد یک کورس آموزش زبان انگلیسی و تولید صنایع دستی آغاز کردم.»

«با وجودی که تعلیم زنان [در دوران طالبان] منع قرار داده شده بود بازهم مخفیانه زمینه تدریس زبان انگلیسی و آموزش صنایع دستی از قبیل موره دوزی، گل دوزی، خیاطی، و دیگر موارد صنایع دستی را به دختران و زنان افغان فراهم کرده بودم.»

او گفت: «در این مدت توانستم زیادتر از نیم میلیون افغانی سرمایه تهیه کنم و فامیل خود را از بعد اقتصادی حمایه کنم.» وی افزود که با این کار بیش از 500 زن افغان را نیز از بُعد اقتصادی مستقل نموده است.

این زنان ابتدا مواد اولیه را از بازار خریداری می کنند و صنایع دستی خود را تولید می کنند. سپس آنها محصول شان را به لیلا می قروشند و او آنها را در دوکان اش عرضه می کند.

لیلا از دولت خواست که زنان تجارت پیشه افغان زیادتر حمایت شوند و امنیت آنان بیشتر تامین شود تا به این واسطه اقتصاد افغانستان تقویه شود.

درخواست حمایهء بیشتر

نسیمه مولازاده یک زن تجارت پیشه دیگر افغان است که صاحب یک دکان صنایع دستی زنان افغان می باشد. او گفت که لباس های باکیفیت افغانی دست دوخته را از بیش از 30 خانم افغان خریداری میکند و در دوکانش برای مشتریان افغان و خارجی میفروشد.

وی به سلام تایمز گفت: «زحمات من برای شماری از دختران و زنان افغان الگو قرار گرفته است.» وی افزود که او برای تعداد زیاد از زنان هنرمند صنایع دستی که با او کار می کنند فرصت های شغلی ایجاد کرده است. «شماری از آنان توانسته اند مانند من از لحاظ اقتصادی خودشان را خودکفا کنند.»

او گفت: «خانم های افغان روز به روز برای خودکفایی شان می کوشند و اگر بیشتر حمایت شوند شمار آنان بیشتر خواهد شد. خواست های من از حکومت امنیت، برگزاری نمایشگاه ها، ایجاد مارکیت مناسب، و حمایت از تجارت های کوچک زنان افغان است.»

کریمه حسینی یک باشنده کابل گفت که از رفتن به باغ زنان و خریداری محصولات افغانی لذت می برد.

او به سلام تایمز گفت: «کیفیت محصولات افغانی عالی است و قیمت مناسب دارند. برعلاوه خرید هر جنس افغانی گامی برای حمایت زنان افغان است.»

او همچنان از حکومت و حامیان افغانستان خواست «تا زنان متشبث را حمایه کنند تا ازین راه همه زنان افغان خودکفا باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این معلومات برای بسیار ما مفید بوده.

پاسخ