امنیت

نیرو های افغان در شمال علیه داعش عملیات نظامی آغاز میکنند

نوشتهء سلیمان

درین تصویر که به تاریخ ۱۹ اسد سال روان گرفته شده است، کوماندوهای افغان در تمرینات نشان زنی منتظر نوبت شان در قرار گاه نظامی مورهد در حومهء کابل استند. [شاه مری/خبرگزاری فرانسه]

درین تصویر که به تاریخ ۱۹ اسد سال روان گرفته شده است، کوماندوهای افغان در تمرینات نشان زنی منتظر نوبت شان در قرار گاه نظامی مورهد در حومهء کابل استند. [شاه مری/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مقامات افغان سه شنبه (۲۱ قوس) گفتند که اردوی افغانستان پلان دارد تا به منظور جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی مربوط به «دولت اسلامی» (داعش) به ولایت های شمالی، یک عملیات گسترده را آغاز کنند.

این اعلان پس از آن صورت میگیرد که خبرگزاری فرانسه از حضور جنگجویان خارجی، به شمول اتباع فرانسه، در شمال افغانستان خبر داده است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، به خبرگزاری فرانسه گفت: «وزارت دفاع پلان را روی دست دارد تا عملیات را در ولایت های سرپل، فاریاب، و جوزجان در شمال افغانستان علیه داعش آغاز کند.»

او بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت: «ما می دانیم در بین آنان جنگجویان خارجی حضور دارند، مگر ما همهء آنان را بدون توجه به تابعیت شان، نابود خواهیم کرد.»

منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۳۰ جوزا در جریان حمله به هدف بازپس گیری توره بوره در ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار از داعش، در حال گزمه اند. مقامات افغان می گویند که داعش در افغانستان شکست خورده است. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۳۰ جوزا در جریان حمله به هدف بازپس گیری توره بوره در ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار از داعش، در حال گزمه اند. مقامات افغان می گویند که داعش در افغانستان شکست خورده است. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۱۰ قوس در هفتمین کنفرانس وزیران در پروسهء استانبول کنفرانس قلب آسیا در باکوی آذربایجان سخنرانی می کند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۱۰ قوس در هفتمین کنفرانس وزیران در پروسهء استانبول کنفرانس قلب آسیا در باکوی آذربایجان سخنرانی می کند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

افراد که از سوریه می آیند

خبرگزاری فرانسه یکشنبه گزارش داد که جنگجویان فرانسوی و الجزایری که بعضی از آنها از سوریه آمده بودند، به صفوف داعش در شمال افغانستان یکجا شده اند.

منابع محلی افغان و همچنان منابع اروپایی تأیید کرده اند که اتباع فرانسه در میان جنگجویان حاضر در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان استند و گفته اند که ممکن است آنها با شعبهء خراسان داعش در افغانستان و پاکستان ارتباطاتی داشته باشند.

این نخستین باریست که حضور جنگجویان فرانسوی در افغانستان تذکر میابند و تحلیلگران می گویند که ممکن است اتباع خارجی دیگر بعد از خروج از سوریه و عراق به این کشور بیایند.

محمدرضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما گزارش های داریم که بیشتر از ۴۰ جنگجوی خارجی داعشی که بیشتر شان ازبک استند، در ولسوالی های درزاب و قوش تپه حضور دارند.»

داعش «در حال فرار»

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۱۰ قوس در هفتمین کنفرانس وزیران در پروسهء استانبول کنفرانس قلب آسیا در باکوی آذربایجان گفت: «داعش در ایجاد یک پایگاه برای به اصطلاح خلافت اش در افغانستان شکست خورده است.»

غنی گفت که داعش «در حال فرار» از ننگرهار، اچین، کنر، و توره بوره است. وی افزود که داعش در افغانستان «نابود و ریشه کن» خواهد شد.

او گفت: «ما به شکل دوامدار خلافت ها و اراضی تحت کنترول [داعش] را حذف می کنیم. طی سال گذشته ما بالغ بر ۱۵۰۰ عملیات زمینی و ۳۰۰ حمله هوایی مشترک را علیه آن اجراء کردیم. ما سه نفر از رهبران شان و بیشتر از ۲۵۰۰ جنگجو را کشتیم و بیشتر از ۲۰۰ جنگجو [داعشی] را اسیر گرفتیم.»

غنی گفت که تحقیقات از داعشیان دستگیر شده و عملیات استخباراتی سبب شدند که نیرو های افغان تمویل کنندگان، پلان گذاران و استخدام کننده گان تروریستی را دستگیر کنند.

وی گفت: «سال قبل [داعش] ۹ ولسوالی را تحت تسلط داشت؛ اما کنون فقط دسته های خورد از جنگجویان اش مانده اند.»

او اظهار داشت: «[داعش] از حمایت خارجی محروم مانده است. اسلحه، تجهیزات، و جنگجویان اش رو به اتمام استند. بازمانده گان [داعش] اکنون در کوه ها گرفتار شده اند و از گرسنگی هلاک می شوند.»

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع به سلام تایمز گفت: «[داعش] بر علاوه کشته شدن هزاران نفر از جنگجویان و سه نفر از رهبران اش، این گروه مرکز خلافت اش در ننگرهار را نیز از دست داده است

وزیری گفت: «تا همین دو سال قبل داعش بر [چند] ولسوالی ننگرهار تسلط داشت و توانائی انجام حملات بزرگ را نیز داشتند.»

او گفت: «این گروه اکنون تمام قلمرو خود را در این ولایت از دست داده و به کوه ها گریخته است.»

بازگشت زنده گی به حالت عادی

مقامات محلی در ننگرهار می گویند که در شرایط که داعش در آستانهء زوال کامل در این ولایت است باشنده گان بیجا شده مصروف برگشت به خانه های شان می باشند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار به سلام تایمز گفت: «داعش دیگر حتی یک مرکز ثابت هم در ولایت ننگرهار ندارد.»

اسماعیل شینواری، ولسوال ولسوالی اچین به سلام تایمز گفت: «دو سال پیش ولسوالی اچین بزرگترین مرکز و پایگاه خلافت شاخه خراسان داعش محسوب می شد. داعش تنها در اچین بر زیادتر از ۲۰ قریه تسلط داشت. اما امروز این گروه در یک قریه هم حضور ندارد.»

وی گفت: «هزاران باشنده اچین دوباره به خانه هایشان برگشته اند. آنها دو سال پیش به دلیل ظلم داعش و جنگ بیجا شده بودند. روند زنده گی عادی شده است. مردم مصروف کار و بار شان استند. دهاقین [محصول شان] را کشت می کنند، بازار ها باز است و دوکانداران هم مصروف خرید و فروش استند.»

افغان ها «خلافت» داعش را رد می کنند

ملک محمد خان، یکی از بزرگان قومی ولایت ننگرهار به سلام تایمز گفت: «داعش ادعای خلافت اسلامی را می کرد. اما داعشیان با آغاز فعالیت هایشان در ننگرهار، بزرگترین جنایت ها، به شمول ترور عالمان دینی، کشتار متنفذین و بزرگان قومی، نکاح اجباری زنان، به آتش کشیدن خانه و باغ های مردم، و ده ها جنایت دیگر را مرتکب شدند.»

وی گفت: «همه این ها بر علاوه اینکه مطابق خلافت اسلامی نبود، بلکه بر خلاف شریعت اسلامی نیز بود.»

خان گفت: «در واکنش به فعالیت های ضد اسلامی، ظلم و ستم، و جنایات داعش، علاوه بر نیروهای امنیتی، باشنده های ننگرهار نیز علیه داعش به قیام های مردمی دست زدند

داوود راوش، یک استاد پوهنتون کابل گفت که داعش کوشش کرد تا با توسل به ادعای خلافت، مردم افغانستان را فریب دهد.

او به سلام تایمز گفت: «اما ایدئولوژی این گروه در تضاد و تقابل شدید با عقیده و فرهنگ اسلامی مردم افغانستان قرار داشت. به همین دلیل تلاش های این گروه برای ایجاد پایگاه دایمی در افغانستان با ناکامی مواجه گردید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغان ها مردمان قدرناشناس استند. آنها برای مدت طولانی مهمان پاکستان بوده اند. فرزندانشان در آن جا بزرگ شده اند، در آن جا تحصیل کرده اند، و حتی در پاکستان ازدواج کرده اند. دقیقا ۲.۵ ملیون افغان. با این وجود برخورد آنان با کشور همسایه مسلمان هسته ای شان، یعنی پاکستان، قدرنشناسانه است. افغان ها باید فکر کنند. آنها باید بین پاکستان و هند یکی را انتخاب کنند! خلاص!!!

پاسخ

من بسیار خوش دارم ببینم روزنامه های تایمز هند روابط خوب با مردم افغان دارند و با ما صادق استند و به ما اعتماد می کنند.

پاسخ