امنیت

تجارت غیرقانونی مواد مخدر طالبان در افغانستان ویرانی به بار می آورد

نوشتهء نجیب الله

نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و نیروی هوایی ایالات متحده به تاریخ ۲۸ عقرب به منظور قرار دادن طالبان در آسیب پذیرترین نقطه، یعنی جریان عایدات شان، یک سلسله حملات را آغاز کردند. نیروهای افغان و ایالات متحده به طور مشترک لابراتوارهای مواد مخدر و نقاط قوماندانی و کنترول در ولایت هلمند را هدف قرار دادند. [ویدیو از بخش ارتباطات عامهء فرماندهی مرکزی نیروی هوایی ایالات متحده]

کابل -- تحلیلگران می‌گویند که حمایت طالبان از کشت کوکنار و پروسس موادمخدر خسارات جبران ناپذیری را به افغانستان وارد کرده است.

محمد احسان یعقوبی، یک تحلیلگر سیاسی افغان مقیم کابل گفت که کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر در افغانستان دو مشکل عمده را برای کشور به وجود آورده است.

وی به سلام تایمز گفت: «اول اینکه طالبان و جنگجویان دیگر استند که بیشترین عاید را از کشت، پروسس و قاچاق مواد مخدر به دست می‌آورند و سبب ناامنی و ادامه جنگ می شود.»

او گفت که مشکل دوم افزایش تعداد معتادان به مواد مخدر در کشور است.

این عکس که به تاریخ ۱۵ قوس گرفته شده است یک جوان معتاد به مواد مخدر را در کابل نشان می دهد. طالبان زراعت، تولید و قاچاق غیرقانونی هرویین را تحت کنترول شان دارند که این امر باعث ناامنی شده و تروریزم را تمویل می کند. علاوه بر این، مقامات می گویند که افغانستان با داشتن حدود ۳ ملیون معتاد به هرویین، با معضل افزایش استفاده مواد مخدر مواجه است. [نجیب الله]

این عکس که به تاریخ ۱۵ قوس گرفته شده است یک جوان معتاد به مواد مخدر را در کابل نشان می دهد. طالبان زراعت، تولید و قاچاق غیرقانونی هرویین را تحت کنترول شان دارند که این امر باعث ناامنی شده و تروریزم را تمویل می کند. علاوه بر این، مقامات می گویند که افغانستان با داشتن حدود ۳ ملیون معتاد به هرویین، با معضل افزایش استفاده مواد مخدر مواجه است. [نجیب الله]

وی اظهار داشت: «متاسفانه دسترسی آسان به مواد مخدر سبب شده است تا با گذشت هر روز شمار افراد معتاد به مواد مخدر در کشور بیشتر شود و در نتیجه صدمه بزرگ بر نیروی انسانی وارد شود.»

عباس فراسو، سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان گفت که این کشور حدود دوه اعشاریه نُه تا سه اعشاریه شش میلیون نفر معتاد به مواد مخدر دارد.

بربنیاد تحقیق که در سال ۲۰۱۵ از سوی سفارت امریکا و به کمک تخنیکی جاپان انجام شد، ۶۰۰ هزار تن از این معتادان را زنان تشکیل می دهد.

ریحانه احمدی، یک محصل اقتصاد در پوهنتون کابل نیز از افزایش رقم معتادان در کشور ابراز نگرانی کرد.

او به سلام تایمز گفت که معتادان به مواد مخدر باید به جای تباه شدن در وضعیت هولناک «باید به جامعه شان خدمت کنند و با اقتصاد کشور کمک نمایند.»

«اگر هر فرد معتاد روزانه یک افغانی [تقریباً یک سنت امریکایی] را صرف مواد مخدر کند، این بدین معنا است که مقدار خسارت روزانه معتادان به اقتصاد ۳ میلیون افغانی [۴۳۶۰۲ دالر آمریکایی] است، اگرچه شاید این رقم حتی بیشتر باشد.»

احمدی گفت: «متاسفانه طالبان نگران منافع ملی کشور و تباهی شهروندان آن نیستند. آنها تنها به فکر جمع آوری ثروت شان استند.»

بر اساس معلومات رسمی طالبان از طریق مالیه گرفتن از زارعین و قاچاقبران کوکنار در این کشور جنگزده از تجارت غیرقانونی مواد مخدر منفعت می برند و نزدیک به ۲۰۰ ملیون دالر (سیزده اعشاریه هشت ملیارد افغانی) در سال به جیب می زنند.

حکومت برنامه های آگاهی دهی و پیشگیرانه را برگزار می کند

محمد صالح سلجوقی، نماینده هرات در ولسی جرگه گفت که دسترسی آسان به مواد مخدر و بیکاری در معتاد شدن شمار زیاد از شهروندان کشور به مواد مخدر نقش داشته است.

او به سلام تایمز گفت: «متاسفانه این یک سونامی خاموش است که مردم را به نابودی می کشاند، حکومت باید مسوولانه در این راستا طرح و استراتیژی بسازد.»

فراسو گفت که حکومت افغانستان در کنار مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر برنامه آگاهی دهی برای پیش گیری از اعتیاد به مواد مخدر را نیز تطبیق کرده است.

وی گفت که برنامه های آگاهی دهی آنان شامل برگزاری کنفرانس ها، ورکشاپ ها، و نمایشنامه های سیار می باشند.

او گفت: «یک برنامه دیگر دولت تداوی معتادان است. در حال حاضر ۱۰۹ مرکز تداوی معتادان مواد مخدر در سراسر کشور وجود دارد.»

وی گفت: «بزرگترین مرکز تداوی معتادان در کمپ فنیکس در کابل می باشد که در [سال ۲۰۱۵] به حکم رییس جمهور [اشرف غنی] ایجاد شد.»

فراسو گفت که حکومت افغانستان در کل ظرفیت تداوی ۳۰۰۰ نفر در یک سال به شمول تداوی ۱۵۰۰ معتاد در کمپ فینکس را دارد.

مبارزه با مواد مخدر، ضربه بر تروریزم

تحلیلگران می گویند که مقابله با زراعت کوکنار می تواند ضربهء قدرتمند به تروریزم باشد و به کاهش اعتیاد کمک کند.

داکتر محمد ظفر، معین سابق وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت: «دو پدیده جنگ و مواد مخدر هر دو یکدیگر را کمک می کنند. مبارزه با مواد مخدر همزمان با مبارزه با جنگ باید انجام شود.»

او به سلام تایمز گفت که اکنون نیز اگر نیروهای [امنیتی] مزارع کوکنار و مراکز تولید مواد مخدر را همزمان هدف قرار دهند افغانستان اثرات جنگ را کاهش داده می تواند. وی از این خبر که نیروهای افغان و آمریکایی هدف قرار دادن مراکز تولید مواد مخدر در ولایت هلمند را آغاز کرده اند استقبال نمود.

او گفت: «زمانیکه مراکز تولید مواد مخدر هدف قرار داده شوند، دسترسی مردم به مواد مخدر کمتر می شود که این هم به نوبه خود در جلوگیری از افزایش معتادان نیز کمک می کند.»

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند گفت که بیشترین کشت کوکنار در مناطق تحت کنترول طالبان صورت می گیرد.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان به نام پول عشر از مردم پول گرفته تا امنیت مراکز تولید مواد مخدر را تأمین کنند که بزرگترین منبع تمویل [از طریق مواد مخدر] طالبان در هلمند است.»

نیروهای ائتلاف 'وارد میدان جنگ میشود'

اردوی ایالات متحده سه شنبه (۲۱ قوس) از عملیات هوایی اش برای از بین بردن تأسیسات مواد مخدر طالبان در افغانستان به خوبی یاد کرده و گفته است که از جریان پول نقد به جنگجویان جلوگیری میکند.

برید جنرال لنس بانچ، یک افسر نیروی هوایی ایالات متحده گفت که طیاره های جنگی ایالات متحده و افغان از آغاز این مبارزه به تاریخ ۲۸ عقرب تا اکنون ۲۵ لابراتوار پروسس مواد مخدر را از بین برده اند.

بر اساس ویب سایت رسی وزارت دفاع امریکا (Defense.gov) بانچ در جریان یک کنفرانس ویدیویی از کابل به خبرنگاران در پنتاگون گفت: «این برابر است با حذف حدود ۸۰ ملیون دالر (پنج اعشاریه پنج ملیارد افغانی) پول مواد مخدر از جیب های سران قاچاقبران، و همچنان ممانعت از رسیدن بیش از ۱۶ ملیون دالر (یک اعشاریه یک ملیارد افغانی) عایدی مستقیم به شرکای طالب آنها.»

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان گفت وقتی که او ستراتیژی جدید برای مقابله با عایدات مواد مخدر طالبان را اعلان کرد، ۴۰۰ یا ۵۰۰ لابراتوار مواد مخدر در سرتاسر کشور فعال بودند.

بانچ گفت که طیاره های جنگی که تأسیسات مواد مخدر را هدف قرار می دهند، شامل جنگنده های شکاری پنهان کار اف-22 می باشند که مصروف انداختن بمب های با قطر کوچک برای محدود کردن تلفات جانبی بوده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500