فناوری

زنان افغان با بازی های کمپیوتری به مبارزه علیه مواد مخدر و ناامنی ها می پردازند

نوشتهء نجیب الله

زنان افغان در مرکز تعلیمی برنامه نویسی برای الهام بخشی (Code To Inspire) در ولایت هرات کُدنویسی کمیپوتر را یاد می گیرند. [عکس از مرکز تعلیمی کود تو انسپایر]

زنان افغان در مرکز تعلیمی برنامه نویسی برای الهام بخشی (Code To Inspire) در ولایت هرات کُدنویسی کمیپوتر را یاد می گیرند. [عکس از مرکز تعلیمی کود تو انسپایر]

کابل -- یک تیم از زنان افغان یک بازی کمپیوتری را تهیه کرده اند که هدف آن مبارزه با مواد مخدر و ترویج زراعت زعفران در ولایت هلمند است.

هشت زن، که همگی محصلین کمپیوتر ساینس در پوهنتون هرات استند و ۲۰ تا ۲۴ سال عمر دارند، دست به دست هم گذاشته تا در مرکز تعلیم کمپیوتر کد نویسی برای الهام بخشی (کد تو اینسپایر) در ولایت هرات این بازی را تهیه کنند.

قهرمان این بازی، یک عسکر افغان است که به ولایت هلمند می رود، با دشمنان کشور می جنگد، کوکنارها را در ولایت هلمند منهدم می کند و به جای آن زعفران می کارد.

شور و شوق برای مبارزه با تریاک

خاطره محمدی، یک محصل رشته کمپیوتر ساینس در پوهنتون هرات عضو تیمی است که بازی کمپیوتری شبیه سازی جنگ با زراعت کوکنار را ساخته است.

یک کاربر نحوه کار با یک اپلیکیشین مبایل ساخته شده در مرکز کد نویسی برای الهام بخشی (کد تو اینسپایر) را نمایش می دهد. [عکس از مرکز تعلیمی کود تو انسپایر]

یک کاربر نحوه کار با یک اپلیکیشین مبایل ساخته شده در مرکز کد نویسی برای الهام بخشی (کد تو اینسپایر) را نمایش می دهد. [عکس از مرکز تعلیمی کود تو انسپایر]

خاطره به سلام تایمز گفت که این بازی برگرفته از یک داستان واقعی است که در آن سربازان کشور با زراعت کوکنار و نا امنی در ولایت هلمند مبارزه می کنند.

خاطره گفت: «بر اساس داستان این بازی [سربازان افغان] به جنگ با دشمن می روند و ... و مواد مخدر را از بین می برند. چیزی که ما [به داستان] اضافه کرده ایم زراعت زعفران است، زیرا می خواستیم یک دید مثبت را نیز ارایه کنیم.»

خاطره گفت: «درین بازی تصویر مثبتی از هلمند را برای جهانیان به نمایش گذاشته ایم.»

حسنیا حیدری، یک شاگرد دیگر این مرکز کد نویسی است که در ساخت این بازی کمپیوتری سهیم بوده است.

او به سلام تایمز گفت: «ما می خواهیم تا با این بازی مشوقی باشیم برای جوانان، نوجوانان و هر شهروندی که آن را بازی می کند تا آنها نسبت به مبارزه با کوکنار شور و شوق پیدا کنند و به عوض آن زعفران کشت کنند، چون زعفران هم از دید اقتصادی سودبخش و هم از لحاظ صحی مفید است

حسینا گفت که ساخت این بازی حدود ده ماه را در برگرفت و مانند تهیه یک فلم مرحله به مرحله به پیش رفت.

او گفت: «چون تنها هدف این بازی برای پر کردن ساعت تیری یا تفریح نبود، به همین دلیل مورد استقبال استادان پوهنتون، دوستان و خانواده های ما قرار گرفت.»

بازی «بسیار موثر» در بلند بردن سطح آگاهی

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان از این ابتکار دانشجویان کدنویسی در راستای آگاهی دهی به مردم استقبال کرده است.

عباس فراسو، یک سخنگوی این وزارت به سلام تایمز گفت: «این خیلی موثر است. یک بخش عمده و موثر [در مبارزه با مواد مخدر] آگاهی عامه است، چه در راستای برنامه های بدیل معیشت باشد و چه در رابطه با کاهش دادن تقاضا

او گفت: «ما نیاز به کمپاین های آگاهی عمومی داریم که باید از طریق رسانه ها، تئاتر و هر گونه طرح های دیگری که انجام می شود، برگزار گردد.»

وی گفت: «ما از این ابتکار دانشجویان استقبال می کنیم و وزارت مبارزه با مواد مخدر آماده است با آنان در این راستا همکاری کرده و از خلاقیت شان استفاده کند.»

محمد ناصر، یک روان شناس مقیم کابل گفت که با توجه به گسترش و عمومیت استفاده از مبایل های هوشمند و کمپیوتر در کشور، ساخت بازی های کمپیوتری که مطابق به شرایط و نیازمندی شهروندان کشور باشد یک نیاز جدی است.

وی گفت در افغانستان سطح آگاهی مردم پایین است و بازی های که در آن پیامی نیز گنجانیده شود، تاثیر گذاری موثری بر اذهان مردم خواهد داشت.

او به سلام تایمز گفت: «بازی کمپیوتری مبارزه با مواد مخدر مشکلاتی را که سربازان در جنگ با دشمنان کشور متحمل می شوند، نشان می دهد. این سبب می شود تا احترام به سربازان کشور در دل مردم ایجاد شود.»

ناصر گفت: «از جانب دیگر در این بازی بر کشت کوکنار به عنوان یک پدیده منفور نگاه شده و بدیل آن زعفران به حیث یک گیاه مفید و قیمتی نشان داده می شود. این در اذهان مردم این تصویر را جاگزین می کند که کوکنار یک بوته زشت است و نباید کشت شود

کُد نویسی کمپیوتری الهام گرفته

حسینا که حدود دو سال را در مرکز کدنویسی کد تو انسپایر آموزش دیده و قرار است به زودی فارغ شود، گفت که وی به تولید بازی های بیشتر ادامه خواهد داد.

حسینا گفت: «ما تصمیم داریم هر گیمی را که می سازیم موثریت و پیامی را نیز به همراه داشته باشد. بر علاوه [ما می خواهیم] این بازی ها برعلاوه نشان دادن چالش ها، راه حل ها نیز نشان داده شوند.»

این مرکز به سال ۱۳۹۴ توسط فرشته فروغ، یک پناهجوی افغان متولد ایران بنیان گذاری شد. او یک سال بعد از سقوط طالبان در سال ۱۳۸۰ با خانواده اش به هرات رفت و علوم کامپیوتر را در پوهنتون هرات و پوهنتون فنی برلین در آلمان مطالعه کرد.

هدف او تقویت زنان افغان از طریق ارتقاء سواد فنی آنها است.

حسیب رسا، مدیر پروژه این مرکز کدنویسی در هرات به سلام تایمز گفت: «شاگردان این مرکز دختران دانشجوی پوهنتون و شاگردان مکاتب استند که شمارشان جمعاً به ۱۰۰ نفر می رسد.»

بنا بر گفتهء رسا، دانش آموزان در این مرکز کدنویسی، دیزاین سایت، ساخت اپلیکشن های مبایل، ساخت بازی های کمپیوتری و گرافیک را به گونه‌ رایگان فرا می گیرند.

او گفت: «متعلمین در این مرکز تا اکنون چندین اپلیکشن مبایل برای سیستم اندروید و همچنان ۱۸ گیم ساخته اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک خبر خوبی است،‌ ولی شما نام این بازی/اپلیکشن را مطرح نکرده اید.

پاسخ