حقوق بشر

ایران اطفال افغان را لت و کوب نموده، وادار به کار شاقه می کند و سپس آنها را جبراْ به افغانستان می فرستند

نوشتهء زیار

طی ماه های سنبله و میزان سال روان،‌ ایران ۱۳۱۶ طفل افغان را جبراً به افغانستان فرستاده است. این پسر افغان به نام ذاکر الله با چشمان اشک آلود به افق نگاه می کند. [خالد زیری]

طی ماه های سنبله و میزان سال روان،‌ ایران ۱۳۱۶ طفل افغان را جبراً به افغانستان فرستاده است. این پسر افغان به نام ذاکر الله با چشمان اشک آلود به افق نگاه می کند. [خالد زیری]

کابل -- ایران در اردوگاه های نزدیک مرز کودکان افغان پناهنده را مجبور به کار اجباری نموده و سپس آنها را جبراْ به افغانستان فرستاده است که این امر موجب نگرانی مقامات و فعالان حقوق بشر افغان شده است.

افغانستان همچنان بعد از نشر گزارش های در ماه میزان که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به اعزام اطفال و مهاجرین افغان به جنگ در سوریه متهم کرده بودند،‌ با ایران مشکل پیدا کرده است.

به گفتهء عبدالقیوم افغان، رییس اداره کار و امور اجتماعی هرات، ایران ۱۳۱۶ طفل افغان را جبراً به افغانستان فرستاده است که ۶۵ فیصد این اطفال پایین تر از ۱۵ سال عمر دارند و ۳۵ فیصد متباقی بین سنین ۱۵ تا ۱۸ سال عمر دارند.

او گفت که اکثر این اطفال،‌ یعنی ۹۳۶ تن از آنان از مرز میزچ در ولایت نیمروز و ۳۸۰ تن دیگر از آنان از مرز اسلام قلعه در ولایت هرات برگشته اند.

کودکان افغان ۲۹ جدی در یک کمپ پناهندگان در حومهء لغمان خودشان را با یک پتو گرم می کنند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کودکان افغان ۲۹ جدی در یک کمپ پناهندگان در حومهء لغمان خودشان را با یک پتو گرم می کنند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

افغان گفت که این اطفال می گویند که پولیس ایران زمانی که آنها مصروف کار بودند، آنها را جمع کرده اند.

او به سلام تایمز گفت:‌ «پولیس می آید و با برخورد های غیر انسانی و حتی لت و کوب آنان را بدون کدام سوال به زندان می اندازد. این اطفال هیچ جرمی مرتکب نشده اند.»

افغان گفت :‌«بعد از مدتی آنها این اطفال را به یک مرکز در نزدیک مرز با افغانستان انتقال میدهند. در این مرکز این اطفال جبراً کارهای شاقه انجام میدهند تا هرگز دوباره جرأت برگشت به ایران را نکنند. بعد از آن است که آنها این اطفال را به افغانستان میفرستند.»

حفاظت از کودکان در برابر سوءاستفاده

بازگرداندن جبری اطفال افغان نگرانی جدی حکومت افغانستان، سازمان های مدافع حقوق بشر و حقوق کودکان و شهروندان این کشور را بر انگیخته است.

مریم عطایی، سخنگوی موسسهء حمایت از اطفال بتاریخ ۴ قوس به سلام تایمز گفت: «اخراج جبری اطفال از ایران خلاف کنوانسیون های پذیرفته شده بین المللی است.»

او گفت:‌ «ولی ظرفیت موسسات حکومتی و بین المللی برای جذب این اطفال در پرورشگاه های افغانستان کم است. بنابرین نگرانی های جدی از بابت سوء استفاده از این اطفال وجود دارد.»

او گفت:‌ «ما همچنان مواردی را از این کودکان شنیده ایم که ایران قبل از برگشت دادن این اطفال به کشور شان کارهای شاقه را بالای آنان تحمیل میکند.»

عطایی گفت:‌ «ما عمیقاً ازین اعمال نگران هستیم و امیدواریم کوشش های را که در این اواخر به کمک سازمان ملل و سایر نهاد های بین المللی برای بهبود زندگی اطفال افغان به راه انداخته ایم نتیجه مثبت دهد.»

عطایی گفت که اعمال ایران «خلاف قوانین بین المللی است ... و باید به آنها رسیدگی جدی شود.»

ایران قوانین بین الملل را نقض می کند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از رفتار حکومت ایران با اطفال افغان شدیداً انتقاد کرد.

بلال صدیقی، سخنگوی این کمیسیون به سلام تایمز گفت: «متاسفانه رژیم ایران به تعهدات پذیرفته شده حقوق بشری پایبند نمی باشد

او گفت:‌ «حکومت ایران در سال های اخیر ده ها طفل را بدون در نظر گرفتن رضایت آنان و یا رضایت فامیل شان آنان را از خاک شان بیرون رانده اند. این امر خود نگرانی از آینده [آن اطفال] را برجسته می سازد.»

صدیقی گفت که اکثریت این اطفال ولی ندارند و بی سرپرست باقی می مانند.

او گفت:‌ «شکی نیست که شورشیان از آنان در فعالیت تخریبکارانه شان استفاده خواهند کرد. ما از حکومت ایران میخواهیم که به این اقدامات نگران کننده خاتمه دهد.»

افغان،‌ مقام یادشده در ولایت هرات گفت:‌ «این کار ایران خلاف کنواسیون های پذیرفته شده جهانی است که خود ایران نیز آنها را پذیرفته است. اما امروز ما می بینیم که ایران [آن کنواسیون ها] را زیر پا می گذارد.»

افغان از سازمان های بین المللی حقوق بشر،‌ بخصوص از سازمان ملل متحد و سازمان عفو بین الملل خواست که «بیش از هر زمان دیگر به این بخش توجه کنند تا این اطفال معصوم از این شر رهایی یابند.»

او گفت که بعضی از اطفال که اخیراً به افغانستان بازگشته اند در یتیم خانه جابجا شده اند در حالی که بعضی دیگر آنها با خانواده های افغان زندگی می کنند.

«اما نگرانی جدی ما اینست که آینده آنعده از این اطفال که روی سرک بدون سرپناه و سرپرست باقی مانده اند قابل تشویش است.»

کوشش ها برای متوقف ساختن اخراج ها

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات بتاریخ ۲۴ نوامبر به سلام تایمز گفت: «والی هرات با طرف ایرانی در تماس است تا برای جلوگیری هرچه بیشتر فرستادن جبری اطفال افغان به افغانستان از تمام کوشش خود استفاده کند.»

او گفت:‌ «کوشش ما اینست تا حد اقل در زمستان که هوا سرد است ومشکلات بیشتر، جلو رد شدن آنان از مرز را بگیریم.»

مسعوده کروخی، عضو کمیسیون حقوق بشر ولسی جرگه، ایران را به نقض صریح حقوق اطفال متهم کرد.

وی به سلام تایمز گفت: «از آغاز مهاجرت های افغان ها به ایران هیچکس -- به شمول اطفال، سالمندان، جوانان، زنان و مردان -- از ظلم این رژیم در امان نبوده اند. این رژیم ظالم همواره بالای افغان های مظلوم از هیچ نوع تشدد پرهیز نکرده است.»

او گفت: «افغان ها از سر شوق به ایران نمی روند -- بلکه روزگار بد ما را مجبور ساخته است. بنابرین من از سازمان ملل متحد، موسسات حقوق بشری جهانی، و حامیان حکومت افغانستان می خواهم که جلوی ظلم رژیم ایران بالای افغان های مظلوم را بگیرند.»

زبیر بصیری ۲۵ ساله باشنده کابل گفت: «وقتی اطفال بدون پدر ومادر از ایران اخراج میشوند آنان باید به کجا بروند؟ چگونه باید تربیت شوند؟»

او به سلام تایمز گفت:‌ «معلوم است که از آنان یا به حیث برده جنسی استفاده خواهد شد یا در فعالیت های تخریبی. حکومت از توانایی لازم برای پرورش و حمایت همه آنان برخوردار نیست. بنابرین، این موضوع یک مایه نگرانی برای همه است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام بسیارسحی کاری خوبی است مسوولان توجع به این معزله هستند

پاسخ