تروریسم

سقوط «خلافت» داعش در خاورمیانه نابودی این گروه در نقاط دیگر را تسریع کرده است

کاروانسرای

یک عضو نیروهای دموکراتیک سوریه مورد حمایت ایالات متحده در شهر طبقه سوریه در ماه حمل و قبل از پیشروی این نیروها به سوی الرقه، پایتخت خودخوانده داعش یک بیرق داعش را بر می دارد. [دلیل سلیمان/خبرگزاری فرانسه]

یک عضو نیروهای دموکراتیک سوریه مورد حمایت ایالات متحده در شهر طبقه سوریه در ماه حمل و قبل از پیشروی این نیروها به سوی الرقه، پایتخت خودخوانده داعش یک بیرق داعش را بر می دارد. [دلیل سلیمان/خبرگزاری فرانسه]

با متلاشی شدن «خلافت» خود خوانده «دولت اسلامی» (داعش) در خاورمیانه، ‌تحلیلگران می گویند که حمایت از این گروه تروریستی در افغانستان، پاکستان،‌ آسیای مرکزی و سایر نقاط در حال از بین رفتن است.

داعش در سال ۱۳۹۳ بعد از به دست گرفتن کنترول بخش های بزرگی از خاک عراق و سوریه خلافت کوتاه مدت خود را اعلام کرد.

ولی بعد از یک سلسله شکست های ناتوان کننده تنها دسته های کوچک از جنگجویان این گروه در سوریه باقی مانده اند و آنها حملات بی اثر را به راه انداخته اند یا به مناطق کوچکی چنگ انداخته اند و در آن مناطق کاملا محاصره شده اند.

پیروزی بر داعش

حیدرالعبادی،‌ نخست وزیر عراق به تاریخ ۱۹ قوس پیروزی در برابر داعش را اعلام کرد.

نیروهای عراقی به تاریخ ۱۳ میزان در جریان پیشروی به سوی مقر ثابت داعش در هویجه یک تابلو دارای لوگوی داعش را بر می دارند. [احمد الربیعی/ خبرگزاری فرانسه]

نیروهای عراقی به تاریخ ۱۳ میزان در جریان پیشروی به سوی مقر ثابت داعش در هویجه یک تابلو دارای لوگوی داعش را بر می دارند. [احمد الربیعی/ خبرگزاری فرانسه]

یک سرباز و یک پولیس عراقی به تاریخ ۱۹ قوس در جریان جشن پیروزی در یک جنگ سه ساله علیه داعش در میدان تحریر بغداد بیرق ملی را تکان می دهند. [احمد الربیعی/ خبرگزاری فرانسه]

یک سرباز و یک پولیس عراقی به تاریخ ۱۹ قوس در جریان جشن پیروزی در یک جنگ سه ساله علیه داعش در میدان تحریر بغداد بیرق ملی را تکان می دهند. [احمد الربیعی/ خبرگزاری فرانسه]

نیروهای عراقی به تاریخ ۱۱ عقرب در جریان نبرد با واحدهای باقی مانده داعش به سمت القیم در ولایت انبار در مرز سوریه پیشروی می کنند. [احمد الربیعی/ خبرگزاری فرانسه]

نیروهای عراقی به تاریخ ۱۱ عقرب در جریان نبرد با واحدهای باقی مانده داعش به سمت القیم در ولایت انبار در مرز سوریه پیشروی می کنند. [احمد الربیعی/ خبرگزاری فرانسه]

وی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت:‌ «نیروهای ما کنترول کامل مرز عراق و سوریه را به دست گرفته اند، و بنابرین من خاتمهء جنگ علیه داعش را اعلام می کنم. دشمن ما می خواست تمدن مان را از بین ببرد، ولی ما با اتحاد و اراده مان پیروز شده ایم.»

ناظرین می گویند که این گروه در سوریه نیز به سوی همین سرنوشت به پیش می رود.

رامی عبدالرحمان،‌ رییس دیده بان حقوق بشر سوریه که یک گروه نظارتی مستقر در انگلستان است ‌گفت که داعش اکنون بیشتر بی هدف است و واحدهای نجات یافته آن برای بقای خودشان تلاش می کند.

رحمان که از آغاز جنگ داخلی درگیری در سوریه را تعقیب کرده است گفت:‌ «دیگر یک مرکز فرماندهی واحد وجود ندارد که دستور صادر کند.» او گفت که بازمانده گان داعش فقط در گروه های کوچک در سوریه پراکنده شده اند.

با سقوط «خلافت» داعش در عراق و سوریه مقامات و تحلیلگران بر این مساله تمرکز کرده اند که معنای این وضعیت برای آینده داعش در سایر نقاط جهان چیست.

وعدهء مقامات افغان برای نابودی بازمانده گان داعش

برای افغانستان، جاییکه نیروهای امنیت ملی افغانستان و نیروهای ائتلاف فعالانه با شاخه خراسان داعش مصروف جنگ استند، شکست این گروه تروریستی در عراق و سوریه ممکن است علامت هشدار دهنده مبنی بر سرازیر شدن جنگجویان به خاک افغانستان باشد.

دگَروال (متقاعد) محمد انور سلطانی، یک تحلیلگر امور نظامی در جلال آباد، ولایت ننگرهار گفت:‌ «بعد از آن که داعش در عراق و سوریه متحمل شکست های شد نگرانی های بسیار زیاد در رابطه با تغییر محل آن به افغانستان وجود داشت.»

اوایل ماه روان خبرگزاری فرانسه گزارش داد که جنگجویان فرانسوی و الجزایری که بعض از آنها از سوریه آمده بودند، به صفوف داعش در ولایت جوزجان ملحق شده بودند.

تحلیلگران می گویند که این جنگجویان خارجی ممکن است بعد از رانده شده از سوریه و عراق به جانب افغانستان بیایند.

با این حال عملیات نیروهای امنیت ملی افغانستان و نیروهای ائتلاف طی دو سال گذشته از توانایی های داعش به شدت کاسته و نیروهای امنیتی را در موقعیت مناسبی جهت مقابله با شبه نظامیان جدید قرار داده است.

سلطانی گفت:‌ «جنگجویان داعشی در واپسین پایگاه های خود در افغانستان قرار گرفته اند [آنها] دیگر با عراق یا سوریه ارتباط ندارند و جامعه بین المللی منابع تمویل آنان را از بین برده یا متوقف کرده است.»

وی گفت:‌ «داعش دیگر از توانایی هایی که سابق داشت برخوردار نیست؛ زیرا ایالات متحده، جامعه بین المللی و افغانستان مبارزه خوبی را علیه این گروه انجام داده اند.»

او گفت که باشندگان ولایت های کنر و ننگرهار دیگر از داعش نمی ترسند زیرا حضور آن محدود شده است و به این دلیل که یک مبارزهء بین المللی علیه آن ادامه دارد.

گروه های همپیمان داعش در پاکستان حمایت را از دست می دهند

تحلیلگران می گویند سقوط «خلافت» داعش سبب خواهد شد حامیان این گروه در پاکستان نیز ضعیف شوند.

تورن جنرال (متقاعد) طلعت مسعود،‌ یک تحلیلگر نظامی و دفاعی در اسلام آباد گفت:‌«شکست داعش در عراق و سوریه لطمه ای جدی بر حامیان آن در پاکستان است.»

وی گفت که این هواداران «برای بقای اقتصادی و فزیکی» شان به داعش متوسل شده بودند. اما شکست این گروه در عراق و سوریه به این معنا است که «دیگر هیچگونه حمایت مالی و مادی از طرف داعش برای آنها نخواهد آمد.»

مسعود گفت:‌ «ساختار داعش در این منطقه نیز سقوط خواهد کرد.»

عقیل یوسفزی،‌ یک خبرنگار ارشد و تحلیلگر امنیتی باشنده شهر پیشاور گفت:‌ «شکست در عراق و سوریه نهایتاً نشانهء روشن از سقوط داعش در منطقه پاکستان - افغانستان خواهد بود.»

او گفت:‌«بعض از حامیان تحریک طالبان پاکستان و اعضای گروه های جنگجوی دیگر که بیعت شان را به [رهبر داعش ابوبکر] البغدادی اعلان کرده بودند،‌ [دیگر از داعش حمایت نخواهند کرد]، زیرا آنها هیچ گونه وابستگی ایدیولوژیک به آن نداشتند و به خاطر منافع و نیازشان از آن حمایت کرده بودند.»

او گفت:‌«[اگر دو کشور] پاکستان و افغانستان برای شکست دادن دشمن مشترک شان دست در دست هم بگذارند،‌این حامیان اندک باقی مانده داعش نیز در این کشورها لطمه سنگین بیشتری را [متحمل خواهد شد.]»

برید جنرال (متقاعد) محمود شاه از پیشاور، وزیر امنیه سابق منطقه قبیله ای فدرال گفت که پاکستان سابق بر این در شکست دادن تروریسم در ناحیه ملکند خیبرپختونخوا و هم در مناطق قبیله ای فدرال موفق بوده است.

وی افزود:‌ «بنابرین،‌ شکست دادن باقی مانده های داعش [در پاکستان و افغانستان] بعد از اعلام شکست آنها در عراق و سوریه قطعی می باشد.»

بازگشت جنگجویان داعش به آسیای مرکزی نگرانی هایی را بوجود آورده است

در همین حال،‌ نگرانی اصلی در آسیای مرکزی بازگشت بالقوه شهروندان این منطقه که برای جنگیدن در کنار داعش در سوریه و عراق رفته بودند،‌ می باشد.

مراد طالبکف،‌ رپیس اتحادیه مسلمانان قزاقستان در آلماتی گفت که شکست داعش در سوریه و عراق «بدون شک بر آسیای میانه تاثیر خواهد داشت.»

او گفت:‌ «احتمال بسیار زیاد است که جنگجویان اکنون به دنبال یک عرصه دیگر برای ابراز وجود باشند. این که آسیای مرکزی به چنین مکانی تبدیل شود، غیرممکن نیست.»

غیرت عثمان علیف، یک استاد حقوق در بیشکک و عضو کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان گفت:‌ «اینکه شما یک نقطه داغ بی ثباتی داشته باشید که به یک عرصه تکثیر و یک پناهگاه امن برای افراط گرایان تبدیل شود،‌ چیزی بدی است. بعد از اینکه شما آن نقطه داغ را پاکسازی کنید،‌ تازه با این تهدید مواجه می شوید که [جنگجویان نجات یافته] بساط شان را در جای دیگر افراز کنند.»

او گفت:‌ «اتباع آسیای مرکزی [مصروف به جنگ در سوریه] ممکن است کوشش کنند تا از طریق ترکیه و افغانستان به کشور بیایند. آژانس های امنیتی ما همین حالا شواهدی دارند که نشان می دهد آنها در حال ورود تدریجی استند.»

طلعت اسماگامبتوف،‌ یک تحلیلگر سیاسی باشنده آلماتی در مورد جنگجویان باقی مانده داعشی گفت:‌ «آنها به کجا خواهند رفت؟»

وی افزود:‌ «به افغانستان یا جای دیگر [خواهند رفت] یا به وطن شان خواهند رفت؟ آنها چه [دستورالعمل های] داخلی را از آن چه از سلسله مراتب [جنگجویان] به جای مانده است دریافت خواهند کرد؟ حمایت خارجی آنها چه قدر نیرومند است؟»

اسماگامبتوف گفت:‌ «نکته بعد این است که بعضی جنگجویان بازخواهند گشت. باید مراقب آنها بود. اما یک خبر خوب هم وجود دارد. در حال حاضر منطقه ما هنوز مرکز توجه جنبش بین المللی اسلامی نمی باشد.»‌

[خالد زیری از ننگرهار، محمد اهیل از پیشاور و آرمان کالیف از بیشکک و آلماتی در تهیه این گزارش همکاری کرده اند.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500