سلامتی

داکتران تاجیک خدمات صحی مهم را در نزدیکی مرز به افغان ها فراهم میکنند

نوشتهء نادین بهرام

یک متخصص زنان به نام گل عذار اتامبیکووا (سمت راست) در ماه سنبله در یک کلینیک صحی در ولسوالی شغنان ولایت بدخشان در افغانستان مصروف انجام جراحی است. [عکس از گل عذار اتامبیکووا]

یک متخصص زنان به نام گل عذار اتامبیکووا (سمت راست) در ماه سنبله در یک کلینیک صحی در ولسوالی شغنان ولایت بدخشان در افغانستان مصروف انجام جراحی است. [عکس از گل عذار اتامبیکووا]

خاروغ،‌ تاجیکستان -- داکتران تاجیک کمک های طبی را به باشندگان افغانستان در هر دو سوی مرز انجام می دهند که این اقدام به حیث بخش از توافق خیریه میان دو کشور انجام می گیرد.

این توافق که در سال ۱۳۸۹ بین وزارت های صحت عامه دو کشور امضاء شد به افغان ها در ولایت بدخشان اجازه می دهد تا ساحه خودمختار بدخشان کوهستانی تاجیکستان و ولایت ختلان کمک های صحی رایگان دریافت کنند.

این پروژه بوسیله شبکه انکشافی آغاخان، که یک شبکه از آژانس های خصوصی و غیرمذهبی انکشافی متمرکز بر آسیا و آفریقا است، حمایت می شود.

بنا به گفتهء‌ داکتران، عبور از مرز برای دریافت خدمات تداوی صحی برای افغان های که در قریه های سرحدی در امتداد مرز تقریبا ۱۳۰۰ کیلومتری این کشور با تاجیکستان زنده گی می کنند آسان تر از سفر کردن در داخل افغانستان است.

خدمات عاجل،‌ تشخیص طبی،‌ جراحی

یک منبع مطلع در شبکه انکشافی آغاخان به کاروانسرای گفت مریضانی که به مداخله عاجل جراحی ضرورت داشته باشند -- مثلاً مشکلات زایمان،‌ تصادفات همراه با خونریزی شدید یا سایر واقعات عاجل طبی -- می توانند بدون ویزه از مرز غبور کنند تا در شفاخانه های ساحه خودمختار بدخشان کوهستانی کمک های صحی دریافت کنند.

به گفته منبع متذکره که برای محافظت از درستی پروژه خواست نام اش گرفته نشود،‌ ۹۹ فیصد از باشنده گان ولایت بدخشان پاسپورت یا مدارک هویت دیگری ندارند که دلیل آن دوردست بودن این ولایت است.

یک توافق دوجانبه بین این کشورها ضرورت وجود چنین مدارک را از بین می برد و به افغان ها اجازه می دهد تا با سهولت خدمات صحی عاجل را در تاجیکستان دریافت کنند.

به گفته این منبع،‌ در سال ۱۳۹۵ مجموع ۱۴۸ مریض افغان در ساحه خودمختار بدخشان کوهستانی و در ولایت ختلان مراقبت های صحی دریافت کرده اند. در همین مدت داکتران تاجیک ۳۲۳ مورد جراحی را در محل انجام داده و ۳۳۲۶ مریض را در افغانستان تداوی کرده اند.

این منبع گفت:‌‌ «داکتران متخصص در تراپی، چشم، زنان، جراحی و سایر تخصص ها به مدت یک تا به هفته به افغانستان می روند تا به مریضان خدمات معاینه را ارائه دهند.اگر وضعیت اجازه دهد،‌ بعد از معاینه آنها در همان محل جراحی نیز می کنند یا تداوی را تجویز می نمایند.»

بر علاوه، وزارت صحت عامه تاجیکستان و شبکه انکشافی آقاخان به سال ۱۳۹۱ یک مرکز تشخیص طبی مدرن را در محوطهء شفاخانهء ولایتی خاروغ در ساحه خودمختار بدخشان کوهستانی افتتاح کردند.

این منبع گفت که مرکز متذکره به هر دو شهروندان تاجیک و شهروندان افغان از ولایت بدخشان (که در آن سوی مرز در مقابل ساحه خودمختار بدخشان کوهستانی موقعیت دارد)‌ دسترسی به خدمات تشخیص طبی را ارائه می دهد.

داکتران تاجیک در افغانستان

گل عذار آتامبکووا، یک متخصص نسایی از ساحه خودمختار بدخشان کوهستانی به حیث یک سرپرست در کلینیک های صحی شبکه انکشافی آغاخان در افغانستان کار می کند. او مسؤول اطمینان یافتن از کیفیت خدمات ارائه شده در کلینیک های صحی در ولسوالی های درواز و شغنان ولایت بدخشان می باشد.

او به کاروانسرای گفت:‌ «من هر ماه چنیدن بار به دفعات لازم ... از کلینیک ها از درواز و شغنان بازدید می کنم. ما در زمینه تعلیم و تعلیم مجدد پرسنل طبی محلی اشتراک می کنیم.»

وطیفهء او شامل نظارت بر کیفیت شفاخانه به شمول این که داکتران چقدر آماده رسیدگی به موارد عاجل استند، چگونه با مریضان ارتباط برقرار می کنند، چگونه زایمان را انجام می دهند و موارد دیگر می باشد.

پیموره سلمانووا، یک متخصص زنان و زایمان به مدت ۱۰ سال در کلینیک شبکه انکشاقی آغاخان در ولایت بدخشان مشغول به کار بوده است. او مسؤول مراقبت از زنان است که با عمل سزارین زایمان کرده اند.

وی به کاروانسری گفت:‌ «هدف اصلی ما کمک به یک ملت است که برای مدت چنین دهه در وضعیت جنگی بوده است.»

وی گفت که این کلینیک به جدیدترین تکنالوژی ها مجهز می باشد. اگر در امر رسیدگی به بیمار مشکلاتی به وجود بیاید داکتران می توانند با داکتران دیگر در خاروغ تاجیکستان از راه دور مشورت کنند.

او گفت که این گزینه تداوی در محل را ممکن کرده و از وخیم شدن وضعیت مریض در مدت انتقال جلوگیری می کند.

وظیفه کمک ها افغان ها

این خدمات صحی مخصوصاً بعد از آن که طالبان چندین ولسوالی در ولایت بدخشان را طی ماه های حمل و ثور سال روان تصرف کردند، کارایی خود را نشان داد.

پرویز باراکف، سرداکتر شفاخانه ولسوالی ایشگاشیم در تاجیکستان گفت که یازده نفر از نیروهای حکومتی افغانستان که در مدت زمان متذکره طی درگیری به شدت مجروح شده بودند، در این شفاخانه بستری شدند.

او به کاروانسرای گفت:‌ «یک عمل جراحی عاجل ضروری بود، زیرا آن افسران، که می بایست از وطن ان دفاع کنند، در وضعیت بحرانی قرار داشتند و در کشور خودشان قادر به دریافت کمک های صحی نبوده اند. یکی از آن افسران در شفاخانه جان باخت، اما ۱۰ تن دیگر [کاملا تداوی شدند و] نزد عزیزان شان برگشتند.»

او گفت که داکتران و نرسان تاجیک نسبت به ارائه بهترین خدمات ممکن به مریضان افغان احساس مسؤولیت می کنند.

باراکف گفت: «‌وقتی خانه همسایه شما می سوزد، شما باید زنگ خطر را به صدا درآورید. [زیرا این آتش] به خانه شما رسیده می تواند. ما باید وقتی فرصت اش را داریم،‌ به مریضان افغان کمک کنیم و این کار را خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500