امنیت

تأکید مجدد بزرگان و علمای نورستان بر حمایت شان از نیروهای امنیتی افغانستان

نوشتهء خالد زیری

عالمان دین و بزرگان قومی در ولایت نورستان به تاریخ ۲۹ قوس در شهر پارون، مرکز این ولایت، گرد هم آمدند تا حمایت شان را از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اعلان و طالبان و سایر گروه های مخالف حکومت را محکوم نمایند. [خالد زیری]

پارون -- عالمان دین و بزرگان قومی در نورستان اواخر ماه قبل در پارون، مرکز این ولایت، گرد هم آمدند تا حمایت شان را از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تجدید نموده و طالبان و سایر گروه های مخالف حکومت را محکوم نمایند.

در حدود ۵۰ تن از علما و نزدیک به ۱۰۰ تن از بزرگان قومی به تاریخ ۲۹ قوس در این گردهمایی اشتراک کرده بودند. آنها مراتب قدردانی شان را از حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان ابراز نموده و نیروهای مسلح کشور را «محافظین کشور و ناموس» خواندند.

پیش ازین بتاریخ ۱۵ قوس عالمان دین و بزرگان قومی ولایت های ننگرهار، کنر و لغمان در یک گردهمایی دیگر در ولایت لغمان به همین شکل حمایت خود را از نیروهای امنیتی افغانستان اعلان کرده بودند.

حمایت از نیروهای امنیتی

ضابط محمد صادق،‌ یک افسر اردوی افغانستان مستقر در نورستان در این گردهمایی گفت: «ما از دین،‌ شرف و قلمرو خود حافظت می کنیم و بهای آن را با جان خود می پردازیم.»

حافظ عبدالقیوم، والی نورستان در یک گرد همایی که به تاریخ ۲۹ قوس در شهر پارون برگزار شده بود مصروف سخنرانی است. در این جلسه عالمان دین و بزرگان قومی حمایت دوامدار شان را از حکومت و نیروهای امنیتی اعلان کردند. [خالد زیری]

حافظ عبدالقیوم، والی نورستان در یک گرد همایی که به تاریخ ۲۹ قوس در شهر پارون برگزار شده بود مصروف سخنرانی است. در این جلسه عالمان دین و بزرگان قومی حمایت دوامدار شان را از حکومت و نیروهای امنیتی اعلان کردند. [خالد زیری]

صادق گفت: «ما با شما همکاری می کنیم. ما جان خود را برای شما و برای کشور خود فدا می کنیم -- بنابرین ما از شما می خواهیم که از ما حمایت کنید و من می دانم که شما چنین کرده اید... شما به ما اطمینان داده می توانید و ما هم به شما اطمینان خواهیم کرد. خداوند با ما است و هیچ دشمن نمی تواند برضد ما پیشروی کند.»

مولوی سلیمان، استاد یک مدرسه دینی در نورستان به اشتراک کننده گان گردهمایی گفت:‌ «اکنون ما اینجا استیم تا حمایت مان را از ریاست امنیت ملی، پولیس ملی و اردو اعلان کنیم.»

او گفت:‌‌‌ «خداوند به خاطر حافظت از ما و حافظت از کشور خود به آنها برکت دهد. بدبخت آن جنگجویان [خارجی] که [جوانان ما] را شهید می کنند و به دهشت افکنی می پردازند. ما شجاعت محافظان خود را هرگز فراموش نخواهیم کرد.»

جنگجویان علیه اسلام عمل می کنند

دیگران نیز در این گردهمایی اقدامات دشمنان حکومت را مخالف با اسلام قلمداد کردند.

حافظ عبدالقیوم، والی نورستان به مخالفان حکومت گفت:‌ «این راه که شما می روید، راه درست نیست. این مسیر که شما دنبال می کنید، به جنت نمیرود،‌ بلکه این راه به جهنم ختم خواهد شد.»‌

او گفت:‌ «هیچکس نمی تواند با کشتن مسلمانان به جنت برود، هیچکس نمی تواند با اجرای حملات انفجاری و انتحاری بر [مساجد] به جنت برود، هیچکس نمی تواند با تخریب سرک ها و انفجار پل ها به جنت برود و هیچکس هم نمی تواند با ارتکاب گناه به جنت برود.»

قیوم گفت:‌ «با تخریب به جنت نمی توان دست یافت -- اما بعضی افراد نادان فکر می کنند که با ارتکاب این گناهان به جنت خواهند رفت و این راه درست نیست. قرآن و احادیث می گویند که این مسیر جهنم است.»

او گفت:‌ «من از افراد که فریب خورده اند و به نام اسلام این اعمال خرابکارانه را انجام می دهند، می خواهم که به خاطر خدا، برای خاطر این کشور و به خاطر اسلام از این جنگ دست بکشند. من آنها را تشویق می کنم که برای خدمت به عامهء مردم و مشارکت در بازسازی این کشور با حکومت یکجا شوند

کوشش برای آشتی

مولوی عبدالغفور، یک عالم دینی باشندهء ولایت نورستان که سخنرانی افتتحایه این گردهمایی را ایراد کرد، از سایر عالمان دین و بزرگان قومی خواست تا در برابر جنگجویان بایستند و برای دست یافتن به آشتی کار کنند.

غفور گفت: «ما مسلمان استیم. قانون الهی قانون ما است، ما شهادت [مسلمان بودن] داده ایم، ما ذکات می دهیم،‌ ما جهاد می کنیم. پس چرا با یکدیگر می جنگیم و چرا کشتن برادران مسلمان مان را توجیه می کنیم؟»

غفور گفت:‌ «اگر ما خواهان صلح استیم، باید به جنگیدن خاتمه دهیم، با گروه های ناراضی آشتی کنیم و کشور را از این محنت ها نجات دهیم. نقش عالمان دین در این مسائل روشن است.»‌

وی گفت:‌ «اسلام دین کشتن نیست.» او اشاره کرد:‌ «دین ما به ما نمی گوید که زنان و اطفال را بکشیم،‌ اما آنها کشته می شوند و مخالفان بی رحمی را از حد گذرانده اند.»‌

«ما از بزرگان قومی و عالمان دین می خواهیم نقش شان را در بیدار کردن ملت و آگاه کردن آنها نسبت به این که این [ستیزه جویی] جنگ برای اسلام نه، بلکه جنگ برای منافع بیگانگان است، ایفا کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500