امنیت

تجمع هزاران نفر از باشنده گان هلمند برای صلح

نوشتهء صفت الله زاهدی

در حدود ۴۰۰۰ تن از مردان و زنان از سرتاسر ولایت هلمند بتاریخ ۷ جدی در لشکرگاه تجمع کردند تا با یک صدا خواستار برقراری صلح شوند. [صفت الله زاهدی]

لشکرگاه -- در حدود ۴۰۰۰ تن از مردان و زنان از سراسر ولایت هلمند بتاریخ ۷ جدی در لشکرگاه تجمع کردند تا با یک صدا خواستار برقراری صلح شوند.

حیات الله حیات، والی هلمند بتاریخ ۷ جدی در این گردهمایی گفت: «صلح تمامی تقاضاهای ملت را برآورده خواهد کرد و حکومت افغانستان باید همیشه دروازه های صلح را باز نگاه دارد. ولی متاسفانه دشمنان خارجی و داخلی کشور به این صدای حکومت احترام نگذاشته و یا از آن استقبال نکرده اند.»

وی گفت: «بعضی از کشورهای همسایه وظیفه شان را از این لحاظ ایفاء نکرده اند، اما این کشور همچنان نسبت به صلح امیدوار است. کوشش های ما نتیجه خواهند داد. صلح خواهد آمد.»

او از باشنده گان این ولایت به خاطر حمایت دوامدار شان تشکری کرد.

در حدود ۴۰۰۰ باشنده ولایت هلمند بتاریخ ۷ جدی در لشکرگاه تجمع کردند تا تمایل شان را برای صلح دوامدار اعلان کنند. [صفت الله زاهدی]

در حدود ۴۰۰۰ باشنده ولایت هلمند بتاریخ ۷ جدی در لشکرگاه تجمع کردند تا تمایل شان را برای صلح دوامدار اعلان کنند. [صفت الله زاهدی]

فداکاری برای صلح

غلام محمد اسحاق زی، رئیس شورای ولایتی هلمند گفت که صلح یک ارزش اسلامی و افغانی است و همه افراد جامعه مکلف اند تا برای آن کوشش کنند.

او در این تجمع گفت: «شورای صلح ولایتی در تلاش است تا یک فضای اعتماد را بین حکومت و جنگجویان ایجاد کند تا این هدف بزرگ را تحقق بخشد.»

او گفت: «[باشنده گان] در تمام عرصه ها از حکومت شان حمایت می کنند و آنها آماده اند تا برای صلح به هر نوع فداکاری دست بزنند.»

مولوی موسوی، یک عالم دینی از هلمند در این مراسم گفت که علمای دینی می توانند یک نقش مهم را در آوردن صلح ایفا کنند و باید با ریاست حج و اوقاف ولایت همکاری کنند تا کوشش های شان به حد اکثر ممکن افزایش یابد.

وی گفت: «ما هرگز نمی خواستیم جنگ داشته باشیم و طالبان نیز از جنگیدن خسته شده اند. مذاکره با آنها [طالبان] دروازه را به روی صلح باز می کند و طالبان نیز باید بخواهند که با پروسهء صلح یکجا شوند.»

برید جنرال (متقاعد) فقیر عسکر، نماینده شورای قومی هلمند گفت که باید برای شامل کردن بزرگان قبایل در آوردن صلح به کشور کوشش های لازم صورت پذیرند.

وی گفت: «همه خانه ها در هلمند رنج جنگیدن را متحمل شده اند و یک به یک ساحات آن با شعله ها سوخته است؛ بنابرین، ما بیش از هر چیز به صلح نیاز داریم.»

وی گفت: «حالا باید با کسانی که از حکومت افغانستان ناراضی اند و هنوز می جنگند مذاکره شود. ما باید آنها را وادار کنیم تا به پروسهء صلح یکجا شوند.»

پیشرفت در دستیابی به صلح دوامدار

اکرم خپلواک، رییس دارلانشای شورای عالی صلح افغانستان و مشاور ارشد رئیس جمهور اشرف غنی گفت که حکومت و شورای عالی صلح افغانستان «پیشرفت های قابل ملاحظه» را در جهت دستیابی به «صلح دوامدار و واقعی» کسب کرده است.

او در این رویداد گفت: «جنگ بر مردم هلمند تحمیل شده است.»

وی گفت: «این جا در پهلوی تروریستان برخی افراد داخلی و خارجی هم استند که از جنگ سوءاستفاده می کنند. آنها باید بدانند که دوره آنها تمام شده است و با حمایت ملت حکومت همه این ناهنجاری را خاتمه خواهد بخشید.»

خپلواک گفت: «اگر جنگجویان خواهان صلح استند ما آماده ایم تا مذاکرات صلح را با آنها در هر ولسوالی و هر ساحه از هلمند شروع کنیم.»

وی گفت: «اگر [جنگجویان] به نام اسلام می جنگند، حکومت کاملاً آمده است تا علمای دینی را بحیث میانجی تعیین کند و اگر آنها برای [تسلط بر] ساحات می جنگند، ما سران قومی را داریم تا در این زمینه میانجی گری کنند.»

او گفت: «ما از جنگ جویان می خواهیم که به جنگیدن خاتمه دهند و خودشان را برای مذاکرات صلح آماده کنند تا این ناهنجاری ها پایان یافته و صلح دوامدار برقرار گردد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من می خواهم تا همیشه گزارش شما را ببینم و اخبار فوری را با مردم اشتراک کنم.

پاسخ