تروریسم

پس از حمله بالای هوتل انترکانتینتال در کابل طالبان 'دشمن بشریت' خوانده شدند

سلام تایمز

مردان مسلح بالای یک هوتل لوکس در کابل حمله کردند و حد اقل ۱۸ نفر را که اکثر شان خارجی بودند، کشتند. این کشتار آغازگر یک درگیری ۱۲ ساعته با نیروهای افغان با پشتیبانی نیروهای ناروی شد و موجب گردید مهمانان وحشت زده برای فرار تلاش کنند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- پس از آن که شش عضو طالبان از شام شنبه یک کشتار ۱۲ ساعته را در هوتل انتر کانتیننتال کابل شروع کردند و حد اقل ۱۹ نفر را کشتند و بخش های از این ساختمان شش منزلی را آتش زدند، موج از محکومیت ها علیه طالبان به راه افتاده است.

به گفته مسؤولین، این حمله یکشنبه (اول دلو) و بعد از کشته شدن شش مهاجم بوسیله نیروهای افغان با کمک نیروهای ناروی، به پایان رسید.

طالبان از طریق ایمیل مسؤولیت این حمله را بر دوش گرفته اند.

مهمانان وحشتزده هوتل برای فرار از حمله افراد مسلح بر این هوتل که بالای تپه واقع شده و منظره کابل در برابر آن است، با استفاده از روی کش های بسته شده به بالکنی ها از هوتل پایین می آمدند. در تصاویر تلویزیونی دود سیاه و شعله های آتش که از این هوتل برمی خاست، دیده می شد.

بتاریخ اول دلو یک سرباز افغان در جریان مبادلۀ آتش در هوتل انتر کانتیننتال کابل مصروف نگهبانی است. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ اول دلو یک سرباز افغان در جریان مبادلۀ آتش در هوتل انتر کانتیننتال کابل مصروف نگهبانی است. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

حسیب الله که ۲۰ ساله و از کارمندان زخمی شده هوتل انتر کانتیننتال است بتاریخ ۲ دلو و بعد از حمله طالبان بالای هوتل، در کابل ایکسری می گیرد. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

حسیب الله که ۲۰ ساله و از کارمندان زخمی شده هوتل انتر کانتیننتال است بتاریخ ۲ دلو و بعد از حمله طالبان بالای هوتل، در کابل ایکسری می گیرد. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

نیروهای افغان بتاریخ اول دلو در جریان یک درگیری با مردان مسلح بالای بام هوتل انتر کانتیننتال موضع گرفته اند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

نیروهای افغان بتاریخ اول دلو در جریان یک درگیری با مردان مسلح بالای بام هوتل انتر کانتیننتال موضع گرفته اند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

نیروهای خاص شامگاه توسط هلیکوپتر ها روی بام این ساختمان بجا مانده از دهه ۱۹۶۰ میلادی فرود آمدند.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله گفت که تحقیقات درباره این حمله جریان دارد. حدسیات درباره نحوه نفوذ امنیتی جنگجویان که از سه هفته پیش توسط یک شرکت خصوصی اداره می شد، جریان دارد.

شمارش رقم کشته گان و زخمی ها

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله دوشنبه به سلام تایمز گفت که حد اقل ۱۴ خارجی و ۵ شهروند افغان در میان کشته شده گان استند و بیش از ۱۶۰ نفر نیز نجات یافته اند.

دانش تاکید کرد که شبکهء حقانی که مرتبط با طالبان است در این حمله دست داشت.

وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامه دوشنبه گفت که ۲۲ جسد به شفاخانه های کابل برده شدند. وی گفت: «برخی از اجساد به شدت سوخته اند و به آزمایش های دی ان آ(DNA) ضرورت دارند.»

بر بنیاد برخی گزارش ها، بیشتر از ۴۰ تن جان خود را از دست داده اند.

به گفتهء دانش، یازده نفر از کارکنان هواپیمایی کام ایر افغانستان به شمول هفت اوکراینی در میان کشته گان استند. رئیس اجرایی این شرکت کپیتان صمد عثمان صمدی پیشتر گفته بود که ۴۲ نفر از کارمندان او در زمان حمله در این هوتل بودند.

یک مقام وزارت امور خارجه به خبرگزاری فرانسه گفت که عبدالله پویان، یک دیپلومات ارشد افغان نیز کشته شده است.

دانش گفت که مفتی احمد فرزان، یک عضو شورای عالی صلح افغانستان که مسؤول تلاش های آشتی با جنگجویان بود نیز کشته شده است.

«خارجیان را بکشید»

به مقامات مسؤولین، مهاجمان شام شنبه به هوتل حمله بردند و با تیراندازی ده ها نفر را گروگان گرفتند.

عزیز طیب، مدیر منطقوی افغان تلکام که یکی از ده ها مهمان این هوتل بود و در یک کنفرانس تکنالوژی معلومات شرکت کرده بود، گفت که ورود مهاجران را دیده است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «در یک لحظه همه چیز به هم ریخت. من پشت یک ستون مخفی شده بودم و می دیدم مردمی که یک لحظه قبل از زندگی لذت می بردند، فریاد می زدند و مانند دیوانه ها در حال فرار بودند، در حالی که بعضی از آنها در اثر اصابت مرمی به زمین می افتادند.»

یک کارمند هوتل گفت که او دو نفر از مردان مسلح «شیک پوش» را قبل از شروع حمله در رستوران هوتل دید.

این کارمند ۲۰ ساله هوتل که نام خود را حسیب الله خواند از روی تخت در شفاخانه به خبرگزاری فرانسه گفت: «حدود ساعت ۸:۳۰ شام بود ... آنها در گوشهء هوتل نشسته بودند و ناگهان شروع به تیراندازی کردند.»

او به سمت یک اتاق در منزل پنجم دوید و در را از داخل قفل کرد، اما قبل از آن اجساد «بسیار زیادی» را دیده بود که روی زمین افتاده بودند.

مردان مسلح از این اتاق به آن اتاق می رفتند و «آنها را با برچه ها باز می کردند و به سمت همه فیر می کردند.» به گفتهء حسیب الله، آنها دنبال خارجیان می گشتند، اما افغان ها هم در امان نبودند. او گفت: «آنها می گفتند: خارجیان را بکشید.»

او خودش را از یک پنجره به بیرون انداخت. «من روی افراد غرق در خون افتادم ... وحشتناک بود.»

او که از هوش رفته بود، در شفاخانه به هوش آمد. در حالی که یک پایش شکسته بود و دچار جراحات دیگر هم شده بود.

«دشمن بشریت»

حملهء طالبان با محکومیت گسترده از سوی افغان ها و هم جامعه بین المللی مواجه شده است.

در یک خبرنامه که یکشنبه توسط دفتر رئیس جهمور اشرف غنی نشر شد، آمده است که رییس جمهور این حمله را محکوم کرده و از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان -- مخصوصاً یک قطعهء خاص پولیس -- به خاطر جلوگیری از تلفات بسیار بیشتر تقدیر نمود.

محمد سالم حسنی، یک عالم دین افغان باشنده کابل به سلام تایمز گفت: «حمله بر مکان های عمومی و عام المنفعه و کشتار انسان های بیگناه در هیچ دین و مذهبی جواز ندارد،هر فرد و یا گروهی که این کار می کند احکام و قوانین اسلامی و انسانی را شدیداً نقض کرده دشمن بشریت محسوب می شود.»

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، به سلام تایمز گفت:‌ «ما این حمله بالای هوتل انتر کانتیننتال که به کشته و زخمی شدن تعداد از مردم ملکی منجر شد، به شدت محکوم می کنیم. ما از جنگجویان می خواهیم مردم ملکی یا نهادها و ساحات عامه را هدف قرار ندهند. آنها نباید به جنایات بیشتر دست بزنند و به حقوق بشر تجاوز کنند.»

وزیر امور خارجه پاکستان نیز یکشنبه با نشر یک بیانیه مراتب «غم و اندوه عمیق از بابت از دست دادن جان انسان ها و زخمی شدن تعدادی دیگر در این اقدام تروریستی» را ابراز نمود.

این وزارت گفت: «ما بار دیگر تروریزم را در همه اشکال و نوع آن شدیداً محکوم می کنیم.»

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده یکشنبه در یک خبرنامه گفت که ایالات متحده «نسبت به حمایت از کوشش های افغانستان برای دستیابی به صلح، امنیت و سعادت آن کشور کاملاً متعهد باقی می ماند. خشونت های مشابه آنچه که ما دیروز شاهد بودیم، در افغانستان یا هیچ جای دیگر جهان جایی ندارند.»‌

او گفت: «ما شاهد بدوش گرفتن مسؤولیت این اقدام توسط طالبان بوده ایم و گروه های تروریستی را به خاطر کمپاین خشونت آمیزشان علیه منسوبین افغان و خارجی که مصروف کار برای پیشرفت افغانستان استند را محکوم می کنیم.»

شدت گرفتن حملات طالبان

این حمله بعد از هشدارهای امنیتی در روزهای اخیر مبنی بر خودداری از حضور از هوتل ها و سایر اماکن کابل که خارجیان در آن تردد دارند اتفاق افتاد.

حمله بالای هوتل انتر کانتیننتال فقط یکی از چندین حمله خونبار است که یکشنبه توسط طالبان اجرا شد. طالبان مورد حمایت ایران و روسیه قرار دارند.

در یک قریه در ولایت بلخ جنگجویان طالبان نیمه شب از یک خانه به خانهء دیگر رفتند، منسوبین پولیس را از خانه های شان بیرون آوردند و شلیک گلوله آنها را کشتند.

عبدالرازق قادری، معاون قوماندان امنیه به خبرگزاری فرانسه گفت که حد اقل ۱۸ افسر پولیس کشته شدند.

مسؤولین ولایت هرات گفتند که در این ولایت در اثر برخورد یک موتر با یک ماین کنارجاده تعبیه شده توسط طالبان حداقل هشت فرد ملکی کشته شدند.

[سلیمان از کابل در تهیهء این گزارش همکاری نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تا زمانیکه ستون پنجم از داخل حکومت شناسایی و به دار آویخته نشود ، دیگر مردم افغانستان اینگونه قربانی ها را بیشتر خواهد داد . در حمله هوتل کانتینینتال به هیچ وجه طالبان یا پاکستانی ها مستقیماً وارد این هوتل شده نمیتوانند و همچنان مردم عام هم داخل شده نمیتوانند . کسانی هستند که موتر های شان بدون تلاشی داخل هوتل میشوند باید آنها شناسایی شود که کسی بود ؟ نه اینکه پشت پاکستان بگردیم یا طالبان ویا موتر تونس .........

پاسخ

من فکر می کنم که اگر ما مطابق تعلیمات اسلام به همه احترام بگذاریم این نوع اقدامات روی داده نمی توانند.

پاسخ

اولاً گزارش شما بسیارعالی بود تشکرمیکنم. درقدم دوم درکشورما فقد به شدت محکوم کردن درزبان مقامات ورسانه های جاگرفته واین بشدت محکوم کردن وجنایتکارخواندن طالبان وعناصردهشت افگن کافی نمی باشد. تمام مردم این را میدانند که هرکه به جنایت دست بزند دشمن بشریت است . آیا با مقابل با این دشمنان بشریت باید چه کرد؟ سوالی است که نهادهای حقوق بشری درجهان ودولت افغانستان پاسخ آنرا بدهد.

پاسخ

مشکل اینجا است که تا زمانی که فابریکه های تروریسم در کویته، پیشاور، راولپندی و وزیرستان (جنوبی) نابود نشوند، این بازی ادامه خواهد داشت. هم افغان ها و هم مهمانان خارجی به شمول زنان و اطفال در این بازی کشته خواهند شد. من از ستراتیژی پرزیدنت ترمپ در واکنش به سیاست های منافقانه پاکستان تقدیر می کنم، به این شرط که ترمپ به حرف های خود عمل کند؛ زیرا پاکستانی ها، مخصوصا اردو و منسوبین استخبارات پاکستان یا به اصطلاح یک لبخند و رفتار آرام همه مقامات سابق آمریکا را فریب دادند. بهتر است آمریکاییان کشتار دیروز افغان ها و میهمانان خارجی شان را فقط مایه شرم حکومت افغانستان قلمداد نکنند. آن هم زمانی که [منسوبین] استخبارات پاکستان مصروف ایفای نقش در افغانستان هستند، در شرایطی که کنترل زمین و هوای این کشور در دستان آمریکا است. من خوب به یاد دارم زمانی که اتحاد شوروی فرو پاشید، بی نظیر بوتو، صدر اعظم وقت پاکستان به عربستان سعودی رفت و در آنجا گفت که ما (پاکستان) اتحاد جماهیر شوروی را متلاشی کردیم. آمریکایی ها! به خدا سوگند می خورم که فردا این کشور مسخره و چاپلوس همین ادعاها را در مورد شما نیز طرح خواهند کرد. پس هر اسلحه که دارید، چه مادر بمب ها باشد و چه پدر بمب ها، همه را بیاورید به جلال آباد، قندهار و خوست. هر وقت که استخبارات پاکستان مجددا چنین کاری کرد، بگویید یا الله [و حمله کنید.] و اگر شما نمی خواهید این کار را بکنید، آن را به افغان ها بدهید تا برای شان انتقام بگیرند. نفرین بر پاکستان و نفرین بر سازمان استخابارت پاکستان که تروریست ها را تعلیم می دهد و از آنها برای کشتن افغان ها استفاده می کند.

پاسخ