تروریسم

صد ها تن از باشنده گان ارزگان بر ضد طالبان سلاح برداشته اند

نوشتهء صفت الله ذاهدی

در این عکس بتاریخ ۱۱ جدی باشنده گان ولایت ارزگان سلاح بدست گرفته اند تا در ساحات شان با جنگجویان مبارزه کنند. [صفت الله ذاهدی]

در این عکس بتاریخ ۱۱ جدی باشنده گان ولایت ارزگان سلاح بدست گرفته اند تا در ساحات شان با جنگجویان مبارزه کنند. [صفت الله ذاهدی]

ارزگان -- در حدود ۵۰۰ نفر از باشنده گان شهر ترینکوت، ولسوالی های خاص ارزگان، چارچینو و دهراوود در ولایت ارزگان برای مبارزه با طالبان، سلاح بدست گرفته اند.

افراد خیزش های مردمی شامل کسانی اند که اعضای خانواده های شان قبلاً با نیروهای پولیس ملی افغانستان یکجا شده اند.

سیدا جان، از بزرگان قومی ولسوالی خاص ارزگان، دو پسر دارد که برای پولیس ملی افغانستان کار می کنند. حالا خودش هم تصمیم گرفته تا علیه طالبان مبارزه کند.

او گفت که بعد از افزایش حملات جنگجویان بالای نیروهای افغان در ساحه اش، این تصمیم را گرفت.

او به سلام تایمز گفت: «من هرگز به جنگجویان طالبان اجازه نخواهم داد تا بر پوسته های امنیتی حمله کنند. من خودم جلوی آنها را خواهم گرفت. تا وقتی که من آنها را بکشم یا آنها من را بکشند، سلاحم را بر زمین نخواهم گذاشت.»

او گفت: «[جنگجویان] طی چند ماه گذشته در این جا مصروف جنگیدن بوده اند. آنها خانه های ما را ویران کرده و هم جوانان ما را کشته اند. بهتر آن است که به جای این که کشته شویم، با آنها رو در رو مبارزه کنیم.»

محمد آغا، یک باشنده ولسوالی چارچینو که اکنون در ترینکوت مرکز این ولایت است نیز بعد از حمله طالبان به قریه اش مصمم است تا با طالبان بجنگد.

او به سلام تایمز گفت: «وقتیکه طالبان در ساحه ما با نیروهای افغان می جنگیدند من خانه ام را ترک کردم. اکنون من از خانه ام دور استم و تا زمانیکه منطقه ام را از آن ها پس بگیرم، علیه شان مبارزه خواهم کرد.»

او گفت: «ما در کنار حکومت خواهیم ایستاد و تا زمانی که منطقهء خود را پس نگیریم توقف نخواهیم کرد.»

متوقف شدن کار های بازسازی توسط طالبان

امان الله هوتکی، یک عضو شورای ولایت ارزگان گفت که برخی باشنده گان بعد از مشاهده این که شبه نظامیان از تطبیق پروژه های بازسازی در سطح این ولایت ممانعت کرده و یا آنها را تخریب می کنند، برای جنگیدن با طالبان انگیزه پیدا کردند.

او به سلام تایمز گفت: «وقتی که طالبان اجازه اجرای پروژه های بازسازی را ندادند ما ۵۰۰ نفر اسلحه خود را به دست گرفتیم.»

وی گفت: «[در زمان سلطه طالبان] ما از خدمات اجتماعی برخوردار نبودیم. مردم از فقر رنج می بردند؛ بنابراین، آنها ناگزیر بودند تا در کنار حکومت بایستند و بجنگند تا اراضی شان را پس بگیرند.»

حاجی رحیم الله خان، رهبر این گروه قیام مردمی گفت که بعد از بلند رفتن مشکلات امنیتی در ارزگان طی دو سال گذشته او جوانان زیادی را تشویق نموده تا با حکومت کمک کنند.

او به سلام تایمز گفت: «فعالان جامعه مدنی، سالخورده گان و جوانان همه اسلحه های را که در خانه داشتند به دست گرفتند و اکنون شانه به شانه در کنار نیروهای امنیتی ایستاده اند.»

او گفت: «اکنون حکومت باید جوانان را حمایت و تقویت کند، زیرا طالبان هرگز بر ائتلاف آنان غلبه کرده نمی تواند.»

وی گفت: «ما ... در کنار نیروهای امنیتی خود می ایستیم و با آنها همکاری می کنیم. ما به طالبان اجازه نخواهیم داد که در مناطق ما با ما بجنگنند.» او افزود: «ما مسلمان استیم و آنها نباید ما را بکشند

حمایت حکومت از خیزش مردمی

دوست محمد نایب، سخنگوی والی ولایت ارزگان قول داد که حکومت از اعضای خیزش های مردمی حمایت میکند.

او به سلام تایمز گفت: «ادارهء این ولایت وعده داده که به آنها از هر نظر کمک کند.»

در سال ۱۳۹۴ باشنده گان ارزگان که با ظلم و ستم جنگجویان، مشابه آن چه حالا نیز بر سرشان می آید، مواجه بودند علیه جنگویان طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) اسلحه گرفتند.

او گفت: «وقتی جنگجویان برای هیچ انسانی حرمت قائل نشدند مردم نیز اسلحه برداشتند و در برابر شان ایستادند. اعضای قیام مردمی آماده استند تا بر طالبان و داعش حمله کنند و یک تعداد از آنها نیز به نیروهای پولیس خواهند پیوست.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما ضرورت داریم معلومات جدید در مورد افغانستان هر روز برای ما ارسال شود.

پاسخ