امنیت

طیاره های A-10 وارتاگ امریکا به منظور هدف قرار دادن تاسیسات مواد مخدر طالبان به قندهار رسیدند

سلام تایمز

طیاره های A-10 تاندربولت دو به تاریخ ۲۹ جدی وارد میدان هوایی قندهار شدند. ستاد فرماندهی مرکزی نیروهایی هوایی ایالات متحده جهت حمایت از عملیات بیشتر در پشتیبانی از عملیات تعلیمات، کمک، مشورت و عملیات نگهبان آزادی قدرت هوایی خود را تنظیم کرده است. [نیروهای هوایی ایالات متحده/سرپرکمشر شان مارتین]

طیاره های A-10 تاندربولت دو به تاریخ ۲۹ جدی وارد میدان هوایی قندهار شدند. ستاد فرماندهی مرکزی نیروهایی هوایی ایالات متحده جهت حمایت از عملیات بیشتر در پشتیبانی از عملیات تعلیمات، کمک، مشورت و عملیات نگهبان آزادی قدرت هوایی خود را تنظیم کرده است. [نیروهای هوایی ایالات متحده/سرپرکمشر شان مارتین]

قندهار -- به گزارش مرکز فرماندهی نیروی هوایی ایالات متحده، کمپاین هوایی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان علیه طالبان هفته گذشته و با ورود یک قطعهء طیاره های A-10 تاندربولت دو ویژه حملات زمینی، قدرت بیشتر پیدا کرده است.

طیاره های A-10 که به وارتاگ هم معروف اند، آخرین بار در سال ۲۰۱۲ به این کشور اعزام شده بودند.

بازگشت طیاره های A-10 به افغانستان به تاریخ ۲۹ جدی در زمانی که یک کمپاین هوایی ستراتیژیک بوسیله نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و نیروی هوایی ایالات متحده علیه منابع تمویل طالبان و دیگر عملیات ضد تروریزم در دست اجرا است، از نیاز فزاینده به حمایت هوایی نزدیک و توانایی حمله دقیق حمایت می کند.

این عملیات با استقرار طیاره های بیشتر در میدان هوایی قندهار، به شمول طیاره های MQ-9 ریپر و هلیکوپتر های HH-60G پیو هاک حمایت خواهد شد.

پیلوت یک طیاره A-10 تاندربولت دو به تاریخ ۳۰ جدی در میدان هوایی قندهار برای برخاستن به هوا آماده می شوند. [نیروهای هوایی ایالات متحده/سرپرکمشر شان مارتین]

پیلوت یک طیاره A-10 تاندربولت دو به تاریخ ۳۰ جدی در میدان هوایی قندهار برای برخاستن به هوا آماده می شوند. [نیروهای هوایی ایالات متحده/سرپرکمشر شان مارتین]

یک سرباز افغان به تاریخ ۱۶ حمل گذشته حاصلات غیرقانونی کوکنار را در ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار از بین میبرد. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

یک سرباز افغان به تاریخ ۱۶ حمل گذشته حاصلات غیرقانونی کوکنار را در ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار از بین میبرد. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

ورود این طیاره ها در پی یک تصمیم اخیر ستاد فرماندهی مرکزی نیروی هوایی ایالات متحده جهت استقرار طیاره ها، نفرات و تجهیزات موجود در منطقه در میدان هوایی قندهار صورت گرفته است.

علاوه بر یک دسته از طیاره های KC-135 استراتوتانکر که از ماه سنبله مصروف عملیات استند،‌ طیاره های A-10، MQ-9s و هلیکوپتر های HH-60Gs نیز به طیاره های F-16, C-130J, EC-130H و سایر طیاره هایی که از میدان هوایی بگرام از این عملیات حمایت می کنند، یکجا خواهند شد.

هدف قرار دادن جنگجویان طالبان که با مواد مخدر تمویل می شوند

این تجهیزات بیشتر به کمپاین هوایی راهبردی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان که منابع تمویل طالبان را هدف قرار می دهند، کمک می کند.

تورن جنرال جیمز هکر از نیروی هوایی ایالات متحده گفت: «طالبان هنوز قدرت کامل توان هوایی آمریکا و افغانستان را حس نکرده اند.»

وی گفت:‌ «با ورود این تجهیزات هوایی و توانایی های فزاینده پیلوت های افغان و در حالیکه یک جنگ متحد و هماهنگ مستقیما آنها را هدف قرار می دهد، طالبان باید دائما مراقب آسمان باشند

بنا بر مرکز ستاد فرماندهی مرکزی نیروی هوایی ایالات متحده، این طیاره های A-10 ظرف چند روز نخستین حمله خود را علیه طالبان اجرا خواهند کرد و به کمپاین هوایی برای از بین بردن تاسیسات تولید مواد مخدر ادامه خواهند داد.

به گفته این ستاد فرماندهی، از ماه عقرب ۳۰ فقره حمله علیه تاسیسات تولید مواد مخدر طالبان اجرا گردید و بیش از ۲۰ ملیون دالر بر عایدی طالبان خسارت وارد آورد.

حملات دقیق با طیاره های A-10 آسیب پذیرترین نقطه طالبان، یعنی جریان تمویل و عایدات حاصله از تولید و فروش مواد مخدر غیرقانونی را هدف قرار می دهد.

حالا که طیاره های F-22, F-16, B-52, A-10 و MQ-9 نیروی هوایی ایالات متحده با پشتیبانی طیاره های F-18 نیروی دریایی این کشور با عملیات مبارزه با تمویل طالبان یکجا می شوند، طالبان در این کمپاین هوایی با یک دشمن هجومی تر مواجه خواهند شد.

برید جنرال لنس بانچ از نیروی هوایی ایالات متحده که یک مقام ارشد در ماموریت حمایت قاطع ایالات متحده در افغانستان است، گفت: «با توجه به توانایی طیاره های A-10 در حمل انواع مختلف مهمات با دقت بالا و قدرت شلیک ویرانگر توپ ۳۰ میلیمتری آن طیاره های A-10 گزینه های بیشتری را در اختیار پلان ریزان قرار می دهد.»

وی گفت: «طی هفته های آینده، عملیات طیاره های A-10 با کمپاین مشترک هوایی ایالات متحده و افغان یکجا خواهند شد تا حملات دقیق و مخرب را انجام دهند که این حملات یک پیام مؤثر را به طالبان خواهند رساند.»

پیشرفت نیروی هوایی افغانستان

نیروی هوایی افغانستان طی هفت سال آینده تعداد طیاره های خود را به بیش از دو برابر افزایش خواهد داد.

این پلان ها شامل معرفی طیاره های هجومی AC-208 و هلیکوپتر های مهاجم بلک هاک UH-60، و نیز طیاره های جنگنده A-29 و هلیکوپتر های هجومی MD-530 خواهند بود.

دو سال قبل پیلوت های نیروی هوایی افغانستان اولین پروازهای شان را با طیاره های A-29 و با بالگردهای هجومی MD-530 انجام دادند. امروز پیلوت های افغان با طیاره های ترابری، جنگی و بالگرد ها از سه واحد بزرگ در سراسر افغانستان پرواز می کنند.

طی سال گذشته نیروی هوایی افغانستان طیاره های حملات زمینی A-29، طیاره های ترابری C-208 و C-130، و هلیکوپتر های MD-530 و Mi-17، با پشتیبانی هماهنگ کننده های هوایی تاکتیکی افغانستان مستقر در نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را را به گونه ای مؤثر به خدمت گرفته اند تا موفقانه عملیات را به صورت مشترک انجام دهند.

تورن جنرال محمد شعیب، قوماندان نیروی هوایی افغانستان گفت: «نیروی هوایی افغانستان یک عامل حیاتی برای موفقیت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در میدان جنگ است.»

او گفت: «پیلوت ها و افراد متعهد قابلیت های بارگیری مجدد، حمله هوایی از فاصله نزدیک، تخلیه تلفات و حملات هوایی را به برادران شان روی زمین ارائه می دهند. موفقیت نیروی هوایی عنصر کلیدی در تغییر وضعیت نبرد در میدان جنگ به سود نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان است. نیروی هوایی افغانستان همزمان با مشارکت در جنگ، قابلیت های هجومی فزاینده خود را در حین وارد آوردن ضربات مرگبار روزانه به طالبان افزایش می دهد.»

ستاد فرماندهی مرکزی نیروی هوایی ایالات متحده گفت که نیروی هوایی افغانستان به همراه قدرت هوایی ایالات متحده به توسعه توانایی هایی حیاتی رزمی مورد نیاز برای کمک به آنها جهت شکست طالبان و تعیین شرایط مصالحه می پردازد.

تغییرات عملی

جنرال محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع به سلام تایمز گفت: «قوای هوایی افغان در عملیات های شان ضربات سنگینی را بر گروه های تروریستی وارد کرده اند،صد ها فرمانده و هزاران جنگجوی طالبان و داعشی ها توسط عملیات های قوای هوایی ما از بین رفته اند.»

وی گفت:‌ «با بیشتر شدن طیاره های جنگی شان با اطمینان گفته می توانم که پیروز میدان های نبرد، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان خواهد بود.»

او گفت: «گروه های تروریستی در ساحات کوهستانی و صعب العبور برای خودشان مخفیگاه های امن ساخته اند و افغانستان توانسته است با استفاده از طیاره های که از سوی کشورهای حامی افغانستان کمک شده اند این تروریست ها را در کوه و دره ها هدف قرار دهند.»

رادمنش گفت: «با [ورود طیاره های A-10 ایالات متحده در قندهار] توانایی ها و عملیات نیروی هوایی افغانستان علیه تروریست ها افزایش خواهد یافت.»

جنرال (متقاعد) محمد آگل مجاهد، یک تحلیلگر امور نظامی باشنده کابل به سلام تایمز گفت: «نیروهای امنیتی افغانستان مصروف نبرد با ۲۰ سازمان تروریستی مختلف استند و کمک این طیاره های جنگنده ... بسیار مؤثر خواهد بود.»

مجاهد گفت: «نیروی هوایی کمک بزرگی به نیروهای زمینی است.» وی افزود که «جامعه جهانی باید طیاره های پیشرفته جنگی، استخباراتی و لوژیستیکی را به نیروی هوایی افغانستان بدهند.»‌

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش همکاری نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام

پاسخ