امنیت

افغانستان برای بلند بردن ظرفیت پولیس و مبارزه با فساد تلاش می کند

نوشتهء زیار

افسران پولیس افغانستان در مراسم فارغ التحصیلی شان بتاریخ ۲۲ دلو ۱۳۹۳ در حومه جلال آباد رژه می روند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

افسران پولیس افغانستان در مراسم فارغ التحصیلی شان بتاریخ ۲۲ دلو ۱۳۹۳ در حومه جلال آباد رژه می روند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- افغانستان با تأسیس شورای ستراتیژیک پولیس این کشور، اصلاحات در نیروی پولیس را ادامه می دهد. این شورا بر بلند بردن ظرفیت پولیس، برقراری حاکمیت قانون و مبارزه با فساد اداری موظف شده است.

وزارت داخله در ماه جدی ۱۳۹۵ ستراتیژی جدید اصلاحات پولیس را آماده کرد و در ماه عقرب شورای ستراتیژیک را برای اجرای این سیاست جدید تاسیس نمود.

نصرت رحیمی، یک سخنگوی وزارت امور داخله به سلام تایمز گفت: «این ستراتیژی شامل چند بخش کلان است: بلند بردن ظرفیت پولیس، بلند بردن معاشات پولیس، ایجاد راهکار های تازه برای محو فساد در بین صفوف پولیس و استفاده امکانات به شکل بهتر.»

وی گفت: «شورای ستراتیژیک پولیس افغانستان شامل یک هیئت با صلاحیت وزارت داخله است که به تمام جزء و تام های ... سراسر افغانستان سفر خواهد کرد و از جزئیات عملی شدن ستراتیژی رشد پولیس به مقامات بلند رتبه حکومت افغانستان گزارش خواهد داد.»

به گفتهء رحیمی، این شورا قرار بود در ماه جدی سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کند، «اما به دلیل برخی از مشکلات فنی به تأخیر افتاد و امید است این شورا در ماه دلو کارش را شروع کند.»

بهبود شفافیت و پاسخگویی

ویس احمد برمک، وزیر امور داخله افغانستان که بتاریخ ۲۰ قوس در یک نشست مشورتی در کابل صحبت می کرد، گفت که جامعه جهانی در بدل کمک به پولیس افغانستان، خواستار فعالیت مسلکی و مؤثر و نیز شفافیت در حساب‌ های مالی است.

در طرح شورای استراتژیک پولیس افغانستان در کنار تکمیل شدن سیستم کادری پولیس، امتیازات مالی برای نیرو های پولیس نیز در نظر گرفته شده‌ است.

او گفت: «ما بعد از این منابع مالی را که از سوی جامعه بین‌المللی به حکومت افغانستان داده می‌شود ... با کمال صداقت و شفافیت و حساب‌دهی در صفوف پولیس مصرف کرده می توانیم.»

جنرال (متقاعد) عتیق الله امرخیل، یک کارشناس امور نظامی در کابل که در اردوی ملی افغانستان خدمت کرده است گفت که با ایجاد این شورا نه تنها جرایم در کشور کاهش خواهند یافت، بلکه رویهء پولیس با مردم نیز خوبتر خواهد شد.

او به سلام تایمز گفت: «نهاد های پولیس و اردو در یک کشور اساس امنیت ملی را تشکیل می دهند. بنابرین به هر اندازه که در این نهاد ها اقدامات اصلاحی عملی شود به همان اندازه امنیت آن کشور بهتر تامین می باشد و سطح جرایم پایین می آید.»

او گفت: «وقتی پولیس مسلکی شود رویه آن با مردم خوبتر می شود و نیروهای پولیس قانون را بهتر عملی کرده می توانند.»

به گفته رحیمی، پولیس افغانستان در حال پیشبرد ستراتیژی های برای ارتقا مسلکی خود است.

وی گفت: «... پولیس افغانستان در تلاش است تا با عملی کردن پلان رشد ۴ ساله نیروهای افغان، سطح ظرفیت پولیس را بلند برده و خدمات مسلکی تر را به جامعه تقدیم کند تا بتوانند قانون را به شکل عالی آن عملی کنند.»

مبارزه با فساد اداری

جنرال (متقاعد) نظیفه ذکی، یک عضو ولسی جرگه افغانستان که نماینده کابل است، گفت که ایجاد این بورد ستراتیژیک به شرطی موثر بوده می تواند که طرح خود را به گونه جامع عملی کند.

او به سلام تایمز گفت: «من منحیث یک نماینده منتخب مردم از ایجاد این بورد ستراتیژیک خوشبین استم. ... بورد متذکره با صلاحیت است و جنرال های آغشته با فساد را شناسایی و به پنجه قانون سپرده می تواند.»

او گفت: «وقتیکه فساد در پولیس از بین برود، جرایم نیز به خوبی تعقیب میشوند و عاملین آن در مدت زمان کوتاهتری دستگیر می شوند. بنابرین، این اقدام در تامین امنیت بسیار کمک می کند.»

سید اکرام افضلی، رئیس دیده بان شفافیت افغانستان به سلام تایمز گفت: «بحث فساد یکی از ضعف های است که جامعه جهانی و مردم افغانستان خواهان محو آن از نهاد های امنیتی استند

وی گفت: «پیشنهاد من این است که بورد ستراتیژیک پولیس باید قبل از همه افراد فاسد را شناسایی و مجازات کند. اگر این پروسه دوام پیدا کند یقیناً وزارت داخله از فساد عاری خواهد شد که این کار باعث تامین امنیت افغانستان شده می تواند.»

رحیمی گفت که اعضای این بورد موارد فساد را مستقیماً به مقامات وزارت داخله گزارش داده و صلاحیت مقامات مفسد را به حالت تعلیق درآورده می توانند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این مقاله دارایی پرمحتوی و برای خواننده مفید است امید که مقالت خویش را ادامه دهید و موفق باشید

پاسخ

این یک گزارش مقبول و یک خبر خوب است. متشکرم.

پاسخ