امنیت

جنگجویان طالبان در کاپیسا اسلحه شان را بر زمین گذاشته و با نیرو های دولتی یکجا می شوند

نوشتهء زیار

جنگجویان سابق طالبان در ولایت کاپیسا در جریان یک مراسم بتاریخ ۲ دلو ۱۳۹۶ اسلحه شان را تحویل می دهند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت کاپیسا]

جنگجویان سابق طالبان در ولایت کاپیسا در جریان یک مراسم بتاریخ ۲ دلو ۱۳۹۶ اسلحه شان را تحویل می دهند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت کاپیسا]

کابل -- یک رگوه از جنگجویان طالبان خودشان را به نیرو های حکومت افغانستان در ولایت کاپیسا تسلیم کردند و عهد کردند تا در کنار نیروهای امنیتی علیه جنگجویان مبارزه کنند.

۵۶ نفر از طالبان بتاریخ ۲ دلو در ولسوالی کوهبند ولایت کاپیسا سلاح های شان را زمین گذاشتند و با پروسه صلح یکجا شدند.

مولوی عبدالرب، قوماندان این جنگجویان سابق از فعالیت های مخرب سابقش اظهار پیشمانی کرد. وی گفت پس ازین شانه به شانه با نیرو های افغان در برابر دشمنان مبارزه خواهد کرد.

او به سلام تایمز گفت: «ما از چند سال بدین سو علیه حکومت جنگیده ایم. جنگ جز ویرانی و ریختن خون مردم دستاورد دیگری ندارد. من و همقطارانم دیگر نمی خواهیم سبب تشویش مردم شویم. تصمیم ما اینست که برای تامین امنیت منطقه خود همکار دولت شویم.»

یک گروه ۵۶ نفری طالبان بتاریخ ۲ دلو در ولسوالی کوهبند ولایت کاپیسا با گذاشتن سلاح های شان با پروسه صلح یکجا شد. [دفتر مطبوعاتی والی کاپیسا]

یک گروه ۵۶ نفری طالبان بتاریخ ۲ دلو در ولسوالی کوهبند ولایت کاپیسا با گذاشتن سلاح های شان با پروسه صلح یکجا شد. [دفتر مطبوعاتی والی کاپیسا]

عبدالرب گفت: «من خودم شخصاً حاضرم که با صفوف نیروهای امنیتی یکجا شوم تا به مردم خدمت کنم و به دشمنان موقع نه دهم.»

یک عضو دیگری این گروه بخاطر امنیت خود با نام مستعار گل آغا به سلام تایمز گفت که او نیز از فعالیت های گذشته اش پشیمان است.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان اهداف خارجی را در وطن ما عملی می کنند. اگر من این موضوع را اول می دانستم هرگز سلاح به دست نمی گرفتم.»

او گفت: «من از گذشته ام پشیمانم و می خواهم از حکومتم حمایت کنم تا بتواند برای ما زمینه معیشیت را فراهم کند و ولایت ما ترقی دهد.»

او گفت: «من تصمیم گرفته ام که یک کسب حلال را پیشه کنم و برای فامیلم رزق حلال بدست آورم.»

یک گام مثبت برای امنیت

قیس قادری، سخنگوی والی کاپیسا به سلام تایمز گفت که این گروه از چندین سال بدینسو در منطقهء ملنگ خیل ولسوالی کوهبند مصروف جنگ با حکومت افغانستان بود.

او به سلام تایمز گفت: «آنها به اثر تلاش های مکرر اداره کاپیسا سرانجام حقانیت حکومت را درک کردند و به یکجا شدن با صلح راضی شدند. ما از این اقدام ستایش میکنم.»‌

عبدالرزاق یعقوبی، قومندان امنیه ولایت کاپیسا گفت که اعضای این گروه تعهد کرده اند که پس ازین بجای جنگ با حکومت، همکارش خواهند بود.

او به سلام تایمز گفت: «آنان قبول کردند که تمام تصامیم دولت را میپذیرند، قانون را مراعات میکنند و برای امنیت کاپیسا تهدید ایجاد نمیکند. بنابرین ما نیز از آنان با پیشانی باز پذیرایی کردیم.»

یعقوبی گفت: «قبل ازین در ولسوالی کوهبند تشویش های ناشی از گشت و گذار افراد مسلح بسیار زیاد بود. اما اکنون دیگر این طور نیست. ادغام این گروه مسلح به روند صلح بالای امنیت کوهبند و تمام کاپیسا تاثیر مثبت داشته است.»

او گفت که تصمیم آن عده از جنگجویان که سلاح هایشان را بر زمین میگذارند بر آنانکه تا حال در برابر حکومت میجنگند اثر مستقیم دارد.

وی گفت: «وقتی اعضای یک گروه مسلح از فعالیت های شورشگرانه دست میکشند و دوباره به منطقه خود بر میگردند آن شورشیانی که به صلح نپیوسته اند متأثر میشوند. نهاد های امنیتی، بخصوص پولیس و استخبارات کاپیسا تمام تلاش خود را به خرج میدهند که این افراد زندگی عادی شان را به پیش ببرند.»

زندگی بهتر برای همه

به گفتهء قیس قادری دولت افغانستان متعهد به فراهم کردن زنده گی بهتر برای آن عده از جنگجویان که سلاح های شان را بر زمین میگذارند، می باشد.

او گفت: «وقتی یک گروه به پروسه صلح می پیوندد ما از امکانات دولتی برای بهبود زندگی آنان کار میگیریم.»

«[در ابتدا] برای مدت شش ماه برای هر یک آنان معاش برابر با یک [مامور] دولتی افغانستان داده میشود. برای قوماندان آنان مبلغ ۱۵ هزار افغانی (۲۱۶ دالر) و برای سایر اعضای گروه ۸ هزار افغانی (۱۱۵ دالر) ماهانه از سوی حکومت داده میشود.»

او گفت: «بعد از ختم این شش ماه مقام ولایت و دونرهای داخلی و خارجی به آنان کمک میکنند. آنان در کسب های مفید مانند نجاری، فلزکاری، معماری و غیر گماشته میشوند تا زمینه رشد اقتصادی شان مساعد شود.»

مولوی عبدالوارث روحانی، رییس کمیسیون حل منازعات کاپیسا به سلام تایمز گفت: «وقتی در یک محل دو نظام حکومتی، یعنی حکومت کشور و مخالفین آن، وجود داشته باشد طبیعی است که [باشنده گان] با مشکلات متعدد روبرو میشوند. فعالیت های این گروه هم برای امنیت مردم محل زیانبار بود و هم برای نیرو های امنیتی افغان تهدید به شمار میرفت.»

او گفت: «بعد از اینکه [جنگجویان سابق] قانون اساسی را پذیرفتند اکنون روحیه [باشنده گان] نسبت به امنیت کاپیسا بیشتر تقویه شده و در آرامش به سر میبرند.»

به گفته آقای روحانی آنان از سه سال بدین سو توانسته اند ده ها تن از مخالفین مسلح را به صلح دعوت کرده اند و در تلاش هستند تا مخالفین دیگر را نیز به صلح تشویق کنند.

فیروز کوهستانی ۲۶ ساله که باشنده ولایت کاپیسا است و دوکان خوراکه فروشی دارد به سلام تایمز گفت: «آرزوی ما تامین امنیت و پیشرفت مملکت است. من خودم وقتی این خبر را شنیدم امیدوار شدم.»

او گفت: «[باشنده گان] نیز امیدوار میشوند که ولایت شان امن تر میشود و وقتی امنیت تامین شد زمینه پیشرفت مساعد میشود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500