امنیت

اعضای داعش در جوزجان از جنگ با حکومت دست کشیده و با پروسه صلح یکجا شده اند

نوشتهء سلیمان

سیزده عضو سابق «دولت اسلامی» (داعش)‌ که سابقا در ولایت جوزجان فعال بودند می گویند که ظلم و جنایت داعش بر مردم افغانستان باعث شد که آنها از این گروه جدا شوند. [سلیمان]

کابل -- سیزده جنگجوی سابق «دولت اسلامی» (داعش)‌ که سابقا در ولایت جوزجان فعال بودند می گویند که ظلم و جنایت داعش بر مردم افغانستان باعث شد که آنها از این گروه جدا شوند.

این جنگجویان سابق در یک مراسم که بتاریخ ۵ دلو به همین منظور در محوطهء قوماندانی امنیه ولایت جوزجان برگزار شده بود،‌ اسلحه شان را به مقامات محلی تسلیم کردند و عهد کردند که با پروسهء‌ صلح یکجا شوند.

لطف الله عزیزی، والی جوزجان به سلام تایمز گفت: «یک گروه ۱۳ نفری داعش که قبلا در ولسوالی های درزاب و قوش تپه علیه دولت فعالیت می کرد با درک حقانیت حکومت اسلامی افغانستان، از داعش جدا شد. آنها با سیزده میل اسلحه دست داشته شان، شامل یازده میل کلاشینکوف، یک میل ماشین دار پیکا و یک میل راکت انداز به پروسه صلح پیوستند.»

او گفت: «جنگجویان داعشی بزرگترین ضرر را به باشنده های ولسوالی های درزاب و قوش تپه رسانیده اند، جایی که در آن به علت بسته شدن مکاتب توسط داعش، هزاران تن اطفال باشنده های جوزجان از تعلیم و تعلم محروم شده اند.»

سیزده جنگجوی سابق داعش (به شمول ۱۲ نفر که در این عکس دیده می شوند)‌ بتاریخ ۵ دلو با اسلحه دست داشته شان تسلیم پولیس ولایت جوزجان شده اند. [دفتر مطبوعاتی حکومت جوزجان]

سیزده جنگجوی سابق داعش (به شمول ۱۲ نفر که در این عکس دیده می شوند)‌ بتاریخ ۵ دلو با اسلحه دست داشته شان تسلیم پولیس ولایت جوزجان شده اند. [دفتر مطبوعاتی حکومت جوزجان]

عزیزی گفت: «تروریستان که بر علیه حکومت و هم مردم می جنگند باید بدانند که حکومت افغانستان مصمم به نابودی آنها است. بهتر خواهد بود که آنها نیز از جنگ دست کشیده با پروسه صلح یکجا شوند.»

انتخاب بازسازی به جای تخریب

محمد ابراهیم، قوماندان سابق این گروه به سلام تایمز گفت که چگونه آنها با داعش یکجا شده بودند و چرا حالا از آن گروه تروریستی جدا شده اند.

او گفت: «ما سال های زیادی عضو گروه طالبان بودیم. از سه سال به این طرف، زمانیکه قوماندان عمومی ما به داعشی ها پیوست، ما هم با اطاعت از او در ولسوالی های درزاب و قوش تپه علیه دولت می جنگیدیم.»

ایراهیم گفت: «تمام فعالیت های داعش کاملا بر ضرر منافع کشور و مردم ما بود. ظلم و بیرحمی داعش نسبت به باشنده های ولسوالی های درزاب و قوش تپه سبب شد که با اسلحه دست داشته مان این گروه را ترک کرده با دولت یکجا شویم.»

او گفت: «اگر حکومت بخواهد ما آماده ایم تا برای دفاع از وطن و مردم خود در کنار نیروهای امنیتی علیه داعش بجنگیم.»

ملا خدا رحیم، یکی دیگر از داعشی های یکجا شده با پروسهء‌ صلح، گفت: «داعشی ها همیشه با آزار و اذیت مردم به خاطر منافع خود شان و به ضرر وطن ما فعالیت می کردند. به همین خاطر به پروسه صلح پیوستم.»

او گفت: «ما سال های زیاد جنگیدیم، اما به جز از ویرانی و کشتار چیز دیگری ندیدیم. ما از کسانی که بر علیه دولت می جنگند می خواهیم که از جنگ و خشونت دست بردارند و در بازسازی کشور شان سهم بگیرند.»

اثر مثبت بر امنیت

جنرال فقیر محمد جوزجانی، قوماندان امنیهء ولایت جوزجان در این مراسم بتاریخ ۵ دلو گفت: «در مدت دو ماه گذشته پنج گروه از مخالفین مسلح دولت، به شمول جنگجویان داعش و طالبان، با درک حقانیت حکومت با پروسه صلح یکجا شده اند و ما از آنها استقبال کرده ایم.»

او گفت: «کسانیکه اسلحه شان را بر زمین می گذارند، جنگ را ترک می کنند و به زنده گی عادی برمی گردند، حکومت آنها را حمایت می کند و برای آنها شغل مناسب برای پیشبرد زنده گی شان را فراهم می کند.»

مولوی محمد اکرم، رئیس کمیته صلح ولایت جوزجان به سلام تایمز گفت: «در جریان سال جاری خورشیدی در حدود ۴۰ داعشی [در جوزجان] از جنگ و مخالفت با دولت دست کشیده به پروسه صلح یکجا شده اند.»

او گفت:‌ «پیوستن این جنگجویان داعش [به پروسهء‌صلح] بر امنیت و ثبات جوزجان اثر مثبت دارد، و من از سایر ستیزه جویان که علیه دولت می جنگند می خواهم که راه صلح را -- که راه اسلام و انسانیت است -- انتخاب کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

باعرض سلام.بنظر دین ما یکی هست دوتاما ازاسلام پیروی میکنیم برادردینی هستیم چرا باهم.جنگ.کنیم ما نباید بی جهت کشورمون به بی راه بی امنیتی بکشیم کشورهای دیگه سواستفاده کنن

پاسخ