امنیت

باشنده های ولسوالی دور بابا با حفاظت از محل خود خواهان کمک برای بازسازی استند

نوشتهء خالد زیری

بیش از ۴۰۰ تن از بزرگان قومی، علمای دینی و جوانان بتاریخ ۲۹ جدی در ولسوالی دور بابا ولایت ننگرهار گردهم آمدند و ضمن ابراز حمایت شان از حکومت، تعهد کردند که هرگز اجازه ندهند دشمنان در کشور ویرانگری کنند. [خالد زیری]

ننگرهار -- ادارهء ولایت ننگرهار می گوید که این اداره از کوشش های بازسازی در ولسوالی دور بابا که امنیت آن بوسیلهء باشنده های حامی حکومت افغانستان تأمین شده است، حمایت خواهد کرد.

بیش از ۴۰۰ تن از بزرگان قومی، علمای دینی و جوانان ماه گذشته در این ولسوالی گردهم آمدند تا ضمن حمایت شان از حکومت، یکصدا بگویند که آنها هرگز به دشمنان میهن اجازه خرابکاری نخواهند داد.

این گردهمایی بتاریخ ۲۹ جدی در مرکز ولسوالی دور بابا با حضور مقامات رسمی و ولسوالان چند ولسوالی دیگر برگزار شد.

امنیت در محل

با تصفیه شدن این ولسوالی وجود جنگجویان بزرگان قومی از حکومت خواسته اند تا پروژه های بازسازی کلیدی را در سکتورهای صحت، معارف و حمل و نقل تطبیق نماید.

بزرگان قومی و باشنده های محلی دور بابا در این تصویر مورخ ۲۹ جدی دیده می شوند. آنها تعهد کردند که ادارهء ولایتی را حمایت کرده و ولسوالی شان را از وجود جنگجویان پاک نگهمیدارند. [خالد زیری]

بزرگان قومی و باشنده های محلی دور بابا در این تصویر مورخ ۲۹ جدی دیده می شوند. آنها تعهد کردند که ادارهء ولایتی را حمایت کرده و ولسوالی شان را از وجود جنگجویان پاک نگهمیدارند. [خالد زیری]

بیش از ۴۰۰ تن از بزرگان قومی بتاریخ ۲۹ جدی در مرکز ولسوالی دور بابا گرد هم آمدند و از حکومت تقاضا کردند تا با پروژه های بازسازی و انکشاف زیربنا های این ولسوالی را حمایت کند. [خالد زیری]

بیش از ۴۰۰ تن از بزرگان قومی بتاریخ ۲۹ جدی در مرکز ولسوالی دور بابا گرد هم آمدند و از حکومت تقاضا کردند تا با پروژه های بازسازی و انکشاف زیربنا های این ولسوالی را حمایت کند. [خالد زیری]

ملک کفترخان، یکی از بزرگان قومی ولسوالی دور بابا به سلام تایمز گفت: «باشنده های این ولسوالی متحد استند و آنها به مردان مسلح اجازه نمی دهند به ساحات شان وارد شوند. به همین دلیل امنیت برقرار است.»

باشنده های محلی بین خودشان توافق کردند تا اگر کسی در این ساحه به شبه جنگجویان اجازه ورود داده و یا آنها را کمک کند، خودشان او را مجازات کنند. آنها تصمیم گرفته اند تا متخلف را، چه یک شخص باشد و چه یک خانواده، از آنجا بیرون کنند و خانه او را آتش بزنند.

خان گفت:‌ «ما به هیچ کس اجازه نخواهیم داد که ما را اذیت کند و یا مشکل ایجاد نماید. ما تاکنون از حکومت و رئیس جمهور حمایت کرده ایم و حالا و در آینده نیز حمایت خواهیم کرد.»

خان با اشاره به فقر این ولسوالی و در عین حال حمایت آن از حکومت گفت: «دور بابا یگانه ولسوالی امن در ننگرهار است که سرک های آن قیر نیست. با اینحال، باشنده های آن با مشکلات مواجه استند. ما در ولسوالی خود به پروژه های [انکشافی] ضرورت داریم تا مردم بتوانند با آسایش زندگی کنند.»

او گفت: «وقتی مشکلات مردم حل شود، دیگر جنگ رخ نخواهد داد.»

نیاز به بازسازی و انکشاف

قاری دستخط شینواری در این گردهمایی گفت: «وضعیت امنیتی این ولسوالی بسیار خوب است ... زیرا مردم همکاری می کنند و علاقه ای به جنگ ندارند. ما مردم صلح طلب هستیم و اجازه ورود افراد جنگ طلب به این ساحه را نخواهیم داد.»

وی گفت که با این وجود نیاز مبرم اقدامات بازسازی وجود دارد.

او گفت: «ما در سرک های ناهموار و خامه رفت و آمد می کنیم، مکتب های ما ساختمان ندارند و جوانان ما بیکار استند. این مشکلات باید رفع شوند.»

همیشه گل مسلم، ولسوال ولسوالی دور بابا کوشش های باشنده های محلی را تایید کرد.

او در این مراسم گفت:‌‌ «باشنده ها در تامین امنیت مشارکت کلان کرده اند. آنها امنیت را حفظ کرده و با حکومت همکاری کرده اند. آنها به هیچ کس اجازه جنگیدن یا اذیت و آزار مردم را نمی دهند.»

او گفت: «با این حال حکومت محلی و سایر ادارات باید پروژه های ساختمانی جهت این ولسوالی را مد نظر قرار دهند. زیرا اینجا در پروسه بازسازی کار بسیار کمی انجام شده است.»‌

وعده کمک از سوی ادارهء ولایت

سبحان الله، یک مشاور ادارهء ولایتی به بزرگان قومی ولسوالی دور بابا اطمینان داد که وی به منظور رفع نگرانی آنها،‌ آنها را با ادارهء ولایتی در میان خواهد گذاشت.

اوایل سال روان محمد کلاب منگل، والی ننگرهار نیز وعده کمک داد و گفت که پروژه های بسیار در سال روان میلادی در ولسوالی دور بابا اجرا خواهند شد.

عبدالله رقیبی، مستوفی ولایت ننگرهار گفت که عملیات بازسازی در دو سرک به طول مجموع ۲۴ کیلومتر به زودی در ولسوالی دور بابا شروع خواهد شد.

او در این گردهمایی گفت:‌ «این ها مردم ما هستند. ما مسوولیت داریم تا مشکلات شان را حل کنیم. من به شما اطمینان می دهم که ما به سرعت برای حل این مشکلات اقدام خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500