امنیت

رئیس استخبارات افغانستان می گوید که روسیه و ایران طالبان را کمک می کنند

نوشتهء سلیمان

معصوم ستانکزی، رئیس ریاست امنیت ملی افغانستان در یک مصاحبه با بی بی سی فارسی بتاریخ ۱۵ دلو ۱۳۹۶ گفته است که شواهدی وجود دارند که ثابت می کنند روسیه و ایران طالبان را کمک می کنند. [عکس گرفته شده از ویدیوی بی بی سی فارسی]

معصوم ستانکزی، رئیس ریاست امنیت ملی افغانستان در یک مصاحبه با بی بی سی فارسی بتاریخ ۱۵ دلو ۱۳۹۶ گفته است که شواهدی وجود دارند که ثابت می کنند روسیه و ایران طالبان را کمک می کنند. [عکس گرفته شده از ویدیوی بی بی سی فارسی]

کابل -- محمد معصوم ستانکزی، رئیس ریاست امنیت ملی افغانستان، هفتهٔ گذشته گفت که شکی نیست که روسیه و ایران طالبان را حمایت می کنند.

ستانکزی بتاریخ ۱۵ دلو در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت:‌ «شواهد وجود دارد که ثابت می کنند روسیه و ایران کمک های را به طالبان انجام می دهند، اما اطلاع رسانی کافی در مورد آن انجام نگرفته است.»

وی گفت: «ایران و روسیه به بهانه این که طالبان علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) می جنگند، روابطی را با این گروه برقرار کرده اند.»

ستانکزی بلند پایه ترین مقام استخباراتی افغانستان است که چنین اتهامات را مطرح می کند.

در این عکس بدون تاریخ دوربین های اسلحه های ساخت روسیه دیده می شوند که در یک عملیات نیروهای حکومت افغانستان بتاریخ ۶ میزان ۱۳۹۶ از طالبان گرفته شده است. [دفتر مطبوعاتی والی فراه]

در این عکس بدون تاریخ دوربین های اسلحه های ساخت روسیه دیده می شوند که در یک عملیات نیروهای حکومت افغانستان بتاریخ ۶ میزان ۱۳۹۶ از طالبان گرفته شده است. [دفتر مطبوعاتی والی فراه]

پیش از این دگر جنرال محمد شریف یفتلی، لوی درستیز افغانستان و منابع دیگر امنیتی گفته بودند که هر دو ایران و روسیه، طالبان را در افغانستان حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند.

یک رابطهء مسموم

تحلیلگران و اعضای پارلمان افغانستان می گویند دامنهٔ روابط روسیه و ایران با طالبان بسیار گسترده تر آن چیزی است که قبلا گفته شده بود.

هیلی ارشاد، نماینده اقلیت کوچی ها در ولسی جرگه به سلام تایمز گفت: «افزایش حمایت های مالی و تسلیحاتی مسکو و تهران از طالبان، سبب افزایش دامنه های جنگ در مناطق مختلف افغانستان شده است.»

وی افزود: «حمایت روسیه و ایران از طالبان بسیار بیشتر از آن چیزی است که بعضاً منابع امنیتی، و در این اواخر رئیس امنیت ملی گفته است.»

ارشاد گفت: «روسیه و ایران با کمک و حمایت نظامی و مالی از طالبان، در واقع علیه مردم، دولت و حامیان بین المللی افغانستان اعلام جنگ کرده اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد باید حامیان طالبان را متوقف کند.»

میاگل وثیق، یک تحلیلگر امور سیاسی نیز نگرانی های مشابهی را در پیوند با دامنهٔ پشتیبانی روس ها و ایرانی ها از طالبان ابراز نمود.

او به سلام تایمز گفت: «در واقع، مقامات حکومتی همیشه با احتیاط در مورد کمک این کشور ها با طالبان موقف گیری می کنند. اما با گذشت هر روز حقیقت روابط و همکاری استخبارات های ایران و روسیه با گروه های تروریستی بیشتر آشکار خواهد شد.»

وثیق گفت: «اما یکی از این حقایق این است که تا همین لحظه میدان های جنگ در کشور گرم استند و دلیل آن سلاح ها و پول های است که از همین کشور ها می آید.»‌

وی افزود: «این اصلاً منطقی نیست که به بهانه مبارزه با یک گروه تروریستی، یک گروه تروریستی دیگر را حمایت نمایند. اگر روسیه و ایران واقعاً می خواهند جلو داعش را بگیرند، بهترین و منطقی ترین راه کمک به حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان می باشد.»

دامن زدن به آتش جنگ

عبدالمعین معین، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل به سلام تایمز گفت: «شواهد و مدارکی فراوانی وجود دارد که نشان می دهند ایران و روسیه در غرب، جنوب و شمال افغانستان طالبان را سلاح و امکانات مالی می دهند.»

معین گفت: «با حمایت از طالبان روس ها می خواهند که جنگ در داخل افغانستان همچنان ادامه داشته باشد تا شعله های این جنگ در حوزه جغرافیائی روسیه و کشور های تحت حمایت اش نرسد.»

او گفت: «روسیه و ایران با حمایت از گروه های تروریستی و افراطی امنیت و نظم کشور ما و منطقه را تضعیف کرده اند.»

معین نیز با تکرار درخواست ارشاد مبنی بر ضرورت یک اقدام عملی، گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد «باید جلو این کشور ها را بگیرند.»

او گفت: «هر کشوری که می خواهد در افغانستان با تروریزم مبارزه کند باید نیروهای امنیتی افغانستان را حمایت مالی و تسلیحاتی کند، نه طالبان و یا دیگر گروه های مخالف مسلح دولت را.»

فاروق عظیمی، محصل رشته روابط بین الملل در پوهنتون کابل گفت که حمایت مسکو و تهران از طالبان «به حیث مداخله در امور داخلی افغانستان می باشد.»

او به سلام تایمز گفت که این گونه حمایت ها «نقض صریح اصول و مقررات حاکم در سطح بین الملل می باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

محترم صاحب ستانیک‌زی، سلام. من قطعا می خواهم بنویسم که شخص شما و مقامات عالی حکومت تان به هیچ وجه با کشور و مردم صادق نیستید. از همین خاطر است که شما و امثال شما این کشور و آن کشور را متهم می کنید. اگر شما واقعا افغان های صادق و اصیل باشید، قطعا مشکلی نخواهد بود و همه مشکلات یک به یک حل خواهند شد و ثبات بر کشور حاکم خواهد گردید. محترم، لطفا دیگران را سرزنش نکنید. همین و بس! خواهش می کنم در صورت نیاز به من اطلاع دهید.

پاسخ

خوست افغانستان

پاسخ

ما قبول داریم که ایران و روسیه طالبان را حمایت می کنند. اما شما بهتر است مادر طالبان و دیگر تروریست ها (یعنی پاکستان) را فراموش نکنید. پاکستان را تحت فشار قرار دهید، زیرا اغلب جنرالان پنجابی از تروریست ها در منطقه پشتیبانی کرده و آنها را تعلیم داده و تجهیز می کنند.

پاسخ