امنیت

قول اردوی عملیات خاص افغانستان جنگ را به سمت تروریست ها برده است

نوشتهء سلیمان

مقامات قول اردوی عملیات خاص اردوی ملی افغانستان می گویند که کماندوها طی دو ماه گذشته در سراسر افغانستان بیش از ۸۰۰ تروریست را کشته اند. [سلیمان]

کابل -- به گفته مقامات رسمی کماندوهای اردوی ملی افغانستان طی دو ماه گذشته در نقاط مختلف افغانستان بیش از ۸۰۰ جنگجوی «دولت اسلامی» (داعش) و طالبان را کشته اند.

دگَروال عبدالقیوم نورستانی، سخنگوی این قول اردو بتاریخ ۵ دلو به سلام تایمز گفت: «از آغاز ماه قوس [۲۲ نومبر، ۲۰۱۷] کماندوهای قول اردوی عملیات های خاص افغانستان صدها عملیات و اقدامات نظامی را در ۱۵ ولایت انجام داده اند.»

وی گفت:‌ «طی این عملیات ۸۳۶ تروریست به شمول اعضای [داعش] و طالبان کشته، ۳۷۹ تن زخمی و ۱۶۷ نفر دیگر نیز دستگیر شده اند.»

به گفته نورستانی، نیروهای خاص افغانستان همچنان دو فابریکه که برای ساخت واسکت های انتحاری کار گرفته می شدند و همچنان ۲۵ «مرکز تجمع تروریستان» را منهدم کردند و ۶۲۰ میل اسلحه سبک و ۲۶۵ میل اسلحه سنگین متعلق به جنگجویان را تصرف نمودند.

به گفته کارشناسان، قول اردوی عملیات خاص افغانستان مجهزترین و آماده ترین نیرو در اردوی ملی افغانستان است. [فیسبوک/ قول اردوی عملیات های خاص]

به گفته کارشناسان، قول اردوی عملیات خاص افغانستان مجهزترین و آماده ترین نیرو در اردوی ملی افغانستان است. [فیسبوک/ قول اردوی عملیات های خاص]

این عکس که در ماه قوس سال ۱۳۹۶ گرفته شده است، نیروهای خاص افغانستان را قبل از یک عملیات در ولسوالی آچین ولایت ننگرهار نشان می دهد. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی عملیات های خاص]

این عکس که در ماه قوس سال ۱۳۹۶ گرفته شده است، نیروهای خاص افغانستان را قبل از یک عملیات در ولسوالی آچین ولایت ننگرهار نشان می دهد. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی عملیات های خاص]

موفقیت در برابر تروریسم

جنرال بسم الله وزیری، فرمانده قول اردوی عملیات خاص در ۱۸ جدی در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل دست آورد های این قول اردو در ۱۰ ماه گذشته را بیان نموده است.

او به گزارشگران گفت: «نیروهای خاص در ۱۴ ولایت پایگاه دائمی دارد که از این پایگاه ها در تمام ولایت های افغانستان عملیات اجرا می کنند.»

او اظهار داشت که در نه ماه اول سال روان که بتاریخ ۱ حمل آغاز شد «۱۴۷ عملیات خاص، ۴۷۷ عملیات برنامه ریزی شده و ۲۱۲۰ تحرکات اپراسیونی را علیه تروریستان در ۳۴ ولایت کشور انجام داده اند.»

وزیری گفت: «از آغاز سال روان تا اکنون در نتیجه عملیات نیروهای خاص، ۶۰۱۱ جنگجوی دشمن به شمول داعش کشته، ۳۲۸۵ جنگجوی شان زخمی و ۴۴۳ تن دیگر آنها بازداشت شدند.»

او گفت: «در این عملیات ها، ۱۵ مرکز ستراتیژیک و اداره تروریستان که از آنها برای انجام حملات گروهی و انتحاری در ولایت های مختلف استفاده می شد ... و هم ۳۵۲ پایگاه کوچک شان تخریب شد.»‌

او گفت که نیروهای امنیتی همچنین ۲۸۷۱ حلقه ماین را که توسط تروریستان کار گذاشته شده بود،‌ کشف و خنثی نمودند.

وزیری گفت: «از آغاز سال ۲۰۱۷ تا اکنون ولسوالی های کوت، اچین، نازیان ولایت ننگرهار و ۳۵۲ ساحه دیگر در سراسر افغانستان از وجود داعش و طالبان پاکسازی شد.»‌

قدرتمندترین نیروی نظامی افغانستان

قوماندان قول اردوی عملیات خاص گفت که نیروهای این قول اردو به پیشرفته ترین اسلحه و تجهیزات نظامی به سطح نیروهای ناتو مجهز شده اند.

این واحد در ماه اسد سال ۱۳۹۶ در چهارچوب یک پلان امنیتی چهار ساله توسعه یافت و به یک قول اردو متشکل از چهار لوا، ده کندک کماندو و چهار کندک زره دار با تمام وسایط و تجهیزات جنگی پیشرفته تبدیل شد.

جنرال محمد راد منش، معاون سخنگوی وزارت دفاع به سلام تایمز گفت: «ما فعلا در حال جلب و جذب نیرو هستیم تا این نیروها دو برابر شوند.»‌

رادمنش به سلام تایمز گفت: «این نیروها از توانائی جسمی و ذهنی بلند برخوردار اند. ظرفیت و قابلیت های جنگی شان به مراتب بیشتر از سایر نیروها می باشد که در هر شرایط در تمام ساحات افغانستان شب و روز عملیات اجرا می کنند.»

تورن شکر الله، یکی از افسران نیروهای خاص به سلام تایمز گفت: « به لطف تعلیمات و تمرین های عالی و سختی که من دیده ام اکنون توانائی و مهارت های ویژه نظامی و جنگی را کسب کرده ام. من برای افغان ها اطمینان میدهم که تروریستان را سرکوب و امنیت را تامین خواهم کرد.»

احسان الله، یکی دیگر از نیروهای کماندو گفت که «برای خدمت به کشورم با نیروهای کماندو یکجا شده ام.»

او به سلام تایمز گفت: «ما فرزندان و محافظان این کشور استیم. ما به کسی اجازه نمی دهیم که به وطن ما حمله کند یا به آن نا امنی بیاورد.»

یک نیروی بسیار قوی

کارشناسان نظامی و اعضای پارلمان نیروهای خاص را موفق ترین و مجهزترین نیروی ضد تروریستی میدانند.

جنرال (متقاعد)‌ عتیق الله امر خیل، کارشناس امور نظامی به سلام تایمز گفت: «نیروهای خاص امنیتی آموزش های به سطح نیروهای امنیتی ناتو را دیده اند. آنها تمرینات نظامی و جنگی تخصصی را سپری کرده اند، و ظرفیت جنگی شان بسیار بلند است

او گفت: «برعلاوه این نیروها بزرگترین عامل تلفات و شکست گروه های تروریستی محسوب می شوند.»

امرخیل گفت: «نیروهای خاص یا کماندو ها در حالات مختلف مانند هوای گرم، سرد، در کوه در جنگل، در شب و روز می توانند عملیات اجرا کنند.»‌

داود کلکانی، عضو پارلمان گفت: «نیروهای ویژه ارتش با وجودی که کمیت شان کم است، اما بزرگترین دست آورد ها را در مبارزه با گروه های تروریستی داشته اند.»

او به سلام تایمز گفت: «نیروهای خاص با انجام عملیات خاص در مراکز ستراتیژیک گروه های تروریستی، اکثر پلان های تخریبی آنها را ناکام کرده و فرماندهان مهم آنها را از بین برده اند.»

کلکانی گفت: «در صورت بیشتر شدن تعداد این نیروها و هم تقویت آنها ... گروه های تروریستی ضعیفتر و تلفات آنها به مراتب زیادتر خواهد شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من می خواهم که قلو اردوی

پاسخ

واقعا نیروهای خاص اردوی ملی افغانستان دراواخر ازخود شایستگی های چشمگیر را ازخود نشان داده اند . باید یاد آورشوم که امروز اگرهردست آوردکه داریم درافغانستان مدیون جان فشان آنها است .

پاسخ

عاشق اش استم.

پاسخ