امنیت

جنگجویان طالب در سرپل با پروسهء صلح یکجا شدند و از خشونت های گذشته ابراز ندامت کردند

نوشتهء سلیمان

پانزده عضو سابق طالبان که با پروسه صلح یکجا شده اند با ندامت از فعالیت های گذشته شان می گویند که طالبان، عملکرد و «قوانین» آنها غیراسلامی و تمام فعالیت های شان غلط است. [سلیمان]

کابل -- به گفتهء مقامات محلی، رحیم الله یک تن از سرگروهان طالبان با ۱۴ جنگجوی زیر امرش در سرپل با پروسه صلح یکجا شدند.

این اعضای سابق طالبان نسبت به فعالیت های سابق اش ابراز ندامت کردند و گفتند که طالبان، اقدامات، فعالیت ها و «قوانین» که آنها بر شانده های محلی تحمیل می کنند غیراسلامی و غلط است.

ذبیح الله امانی، سخنگوی والی سر پل به سلام تایمز گفت: «۱۵ جنگجوی عضو طالبان به سرگروهی رحیم الله که همه آنها باشنده های اصلی منطقه لتی از مربوطات مرکز ولایت سر پل می باشند، بتاریخ ۲ دلو با سلاح های دست داشته شان به پروسه صلح پیوستند.»

او گفت: «این افراد سه سال در صفوف طالبان بودند و علیه نیروهای امنیتی در ولایت سر پل می جنگیدند. اما از اثر سعی و کوشش نیروهای دفاع و امنیت ملی و بزرگان قومی افغانستان، و با درک حقانیت حکومت افغانستان جنگ را ترک کردند و به پروسه صلح پیوستند.»

حکومت ولایت سرپل بتاریخ ۲ دلو از ۱۵ جنگجوی سابق طالب که با پروسه صلح یکجا شده اند، استقبال می کند. [دفتر مطبوعاتی ادارهء ولایت سرپل]

حکومت ولایت سرپل بتاریخ ۲ دلو از ۱۵ جنگجوی سابق طالب که با پروسه صلح یکجا شده اند، استقبال می کند. [دفتر مطبوعاتی ادارهء ولایت سرپل]

امانی گفت: «این طالبان دوازده میل کلاشینکوف، یک پایه مخابره و پنج عراده موتر سایکل را با خود آوردند.»

او گفت: «نیروهای امنیتی [افغانستان] امنیت طالبان یکجا شده به صلح را تامین می کنند. آنها اختیار دارند که به زنده گی عادی شان ادامه بدهند و یا در نیروهای امنیتی و یا پولیس محلی شامل شوند.»

ندامت اعضای سابق طالبان

میرزا بای، یک جنگجوی سابق طالب که به پروسه صلح پیوسته است، در یک کنفرانس خبری با ذکر خبر تسلیم شدن این جنگجویان،‌ گفت: «در مدتی که در صفوف طالبان بودیم از اعمال، فعالیت ها و قوانین شان برای ما ثابت کرد که آنها یک گروه باطل استند و تمام کارهای شان غلط است.»

وی گفت: «طالبان و فعالیت های شان نه به نفع ما و نه هم کشور ما بود. بنابراین ما به پروسه صلح پیوستیم تا اطفال مان و هم مردم خود را از بدبختی نجات بدهیم.»

او گفت: «بعد از این در کنار حکومت و نیروهای امنیتی خواهیم بود و آنها را در تامین امنیت کمک خواهیم کرد.»

مولوی نقیب الله، رییس شورای صلح سر پل در این مراسم به سلام تایمز گفت: «طالبان در طول جنگ شان به جز کشتار و ویرانی وطن شان، هیچ دست آوردی نداشتند. آنها با فعالیت های تروریستی شان بر علاوه این که در حق وطن و هموطنان مان ظلم کرده اند، باعث خشم و غضب خداوند نیز شده اند.»

او گفت: «اگر ما می گوییم که به قرآن کریم ایمان داریم و آنها هم می گویند که به قرآن کریم ایمان دارند، پس چرا بجنگیم؟ اگر مسئله قدرت یا شهرت است، بیایید با ما یکجا شوید. خداوند در روز قیامت آنها که زیر نام جهاد انسان ها را می کشند، زنان را بیوه می کنند و اطفال را یتیم می نمایند جزای شدید می دهد.»

پیام به طالبان:‌ کشورتان را ویران نکنید

عبدالمتین خان، یکی از بزرگان قومی ولایت سر پل به سلام تایمز گفت: «از طالبان می خواهم: مانند این افراد که حقانیت را بعد از سال ها درک کرده اند، سلاح های دست داشته شان را شرافتمندانه تسلیم دولت نموده اند و به پروسهء صلح یکجا شده اند، شما هم بیشتر از این مردم هم وظنتان را نکشید و کشور تان را تخریب نکنید. با عزت بیائید راه صلح را که یک اصل اسلامی، انسانی و اخلاقی است انتخاب کنید.»

وی گفت: «پیوستن این طالبان سابق به پروسهء صلح سبب بهبود امنیت این ولایت خواهد شد.»

محمد اسماعیل قاسم یار، مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح به سلام تایمز گفت: «از آغاز کار شورای عالی صلح [در ماه سنبله سال ۱۳۸۹]‌ تا اکنون نزدیک به ۱۲ هزار جنگجو با بیشتر از ۶ هزار میل اسلحه سبک و سنگین شان به پروسه صلح پیوسته اند.»

قاسم یار گفت: «صلح به نفع طالبان، افغان ها و حکومت افغانستان می باشد، در حال که ادامه جنگ به ضرر طالبان و هم به ضرر افغانستان است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500