تروریسم

رقم بی سابقه مرگ مردم ملکی در افغانستان در سال ۲۰۱۷ در اثر حملات تروریستی

خبرگزاری فرانسه

بتاریخ ۷ دلو اجساد در محل انفجار یک موتربم طالبان در کابل روی زمین قرار دارند. مقامات گفته اند که یک آمبولانس پر از مواد منفجره در یک محل مزدحم منفجر شد و در نتیجه حداقل ۱۰۳ نفر کشته شدند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۷ دلو اجساد در محل انفجار یک موتربم طالبان در کابل روی زمین قرار دارند. مقامات گفته اند که یک آمبولانس پر از مواد منفجره در یک محل مزدحم منفجر شد و در نتیجه حداقل ۱۰۳ نفر کشته شدند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- ماموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) پنجشنبه (۲۶ دلو) گزارش داد که تعداد فزاینده از مردم ملکی افغانستان عامدانه هدف حملات جنگجویان و انفجارهای انتحاری قرار می گیرند.

در این گزارش آمده است که طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) به حملات خود در مناطق شهری شدت بخشیده اند که نتیجهء آن بلند رفتن تلفات مردم ملکی در نتیجه انفجارهای انتحاری و حملات تروریستی پیچیده بوده است.

آمار تلفات غیرنظامیان در کشور به سال ۲۰۱۷ [عیسوی] با ۹ فیصد کاهش روبرو بوده، به این ترتیب که مجموع قربانیان ملکی ۱۰۴۵۳ نفر، به شمول ۳۴۳۸ کشته و ۷۰۱۵ زخمی بوده است.

بنا بر یوناما، با این حال تلفات بم گذاری های انتحاری و سایر حملات ۱۷ فیصد افزایش داشته است.

بنا بر این گزارش، «در سال ۲۰۱۷ بالاترین رقم قربانیان ملکی در اثر حملات انتحاری و پیچیده در یک سال در افغانستان رقم خورده است، به ترتیبی که در این حوادث ۶۰۵ نفر کشته و ۱۶۹۰ نفر زخمی شده اند.»

پایتخت کشور همچنان یک هدف اصلی است، به طوری که ۱۶ فیصد کل قربانیان در سال روان -- یعنی مجموع ۱۸۳۱ کشته و زخمی -- فقط در کابل روی داده است.

«ایجاد ترس و وحشت و رنج»

در این گزارش به نقل از زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد آمده است: «مردم ملکی در افغانستان زمانی که مصروف زندگی عادی شان بودند، به قتل رسیده اند -- یعنی در حال سواری در یک بس، عبادت در یک مسجد، یا فقط راه رفتن در کنار یک ساختمان که هدف قرار گرفته بود.»‌

تادامیچی یاماموتو، نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «وقتی ما موارد هدف قرار گرفتن عامدانه مردم ملکی را می بینیم، با خود فکر می کنیم این وضعیت تا کی باید ادامه یابد.»

او گفت که جنگجویان مدعی نمایندگی منافع افغان ها استند. اما «با کشتار مردم به ناباورانه ترین شکل مصروف ایجاد ترس و وحشت و رنج استند.»

یاماموتو با اظهار این مطلب که وضعیت تاکنون در سال ۲۰۱۸ بهتر نشده است، هشدار داد که سازمان ملل نگران آن است که «سال روان وضعیت بدتر شود.»

از تاریخ ۳۰ جدی، جنگجویان به یک هوتل مدرن حمله بردند، پر یک خیابان مزدحم بم منفجر کرده اند و به یک مجتمع نظامی در کابل حمله کرده اند و بیش از ۱۳۰ نفر را به قتل رسانده اند.

به گفتهء سازمان ملل، از سال ۲۰۰۹ و از زمانی که مقامات کار ثبت قربانیان را آغاز کرده اند، تا اکنون بیش از ۲۸۰۰۰ نفر از مردم ملکی کشته و بیش از ۵۲۰۰۰ نفر هم در افغانستان زخمی شده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500