دیپلماسی

ازبکستان حمایت خود از صلح و انکشاف در افغانستان را افزایش می دهد

نوشتهء ماکسیم ینیسیف

بتاریخ ۱ دلو متعلمین افغان در یک مرکز تعلیمی جدید در ترمذ جمع شده اند. [آژانس خبری ملی ازبکستان]

بتاریخ ۱ دلو متعلمین افغان در یک مرکز تعلیمی جدید در ترمذ جمع شده اند. [آژانس خبری ملی ازبکستان]

تاشکند -- ناظرین می گویند که ازبکستان مصروف تطبیق برخی پروژه ها است که هدف از آنها بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی افغانستان و تقویت نقش ژئوپولیتیک ازبکستان در آسیای میانه است.

هدف از سرمایه گذاری در زیرساخت ها، حمل و نقل و معارف و نیز مذاکرات دیپلوماتیک با همپیمانان کلیدی، توسعه یک آینده صلح آمیز برای افغانستان است.

والری خان، یک تحلیلگر سیاسی باشنده تاشکند به کاروانسرای گفت: «شوکت میرزایف رئیس جمهور ازبکستان از زمان انتخاب شدن در سال ۲۰۱۶ تاکنون یک نقش فعال را در سیاست خارجی ایفا کرده است و قصد دارد در پروسه صلح در افغانستان نقش رهبری را ایفا نماید.»

او گفت:‌ «اگر میرزایف به پیشرفت کلان در افغانستان دست یافته بتواند،‌ این امر موقعیت او و کشورش در آسیای میانه و جهان را به طور جدی ارتقا خواهد داد. اما از نظر من رسیدن به [آن] هدف بدون مشارکت ایالات متحده غیرممکن می باشد.»‌

بتاریخ ۱۱ دلو الیس ولز (نفر وسط) معاون اصلی دستیار وزیر خارجه در امور آسیای میانه و جنوب آسیا و پملا ال. اسپرتلن (چپ)، سفیر ایالات متحده در ازبکستان در تاشکند با مقامات حکومت ازبکستان گفتگو می کند. [اداره امور آسیای میانه و جنوب آسیا در وزارت امور خارجه ایالات متحده]

بتاریخ ۱۱ دلو الیس ولز (نفر وسط) معاون اصلی دستیار وزیر خارجه در امور آسیای میانه و جنوب آسیا و پملا ال. اسپرتلن (چپ)، سفیر ایالات متحده در ازبکستان در تاشکند با مقامات حکومت ازبکستان گفتگو می کند. [اداره امور آسیای میانه و جنوب آسیا در وزارت امور خارجه ایالات متحده]

بتاریخ ۲۱ دلو و با برگزاری اولین نشست یک کمیسیون مشترک ازبکستانی - افغان در مورد مسائل امنیتی که در تاشکند برگزار شد، این دو کشور یک گام دیگر به سوی تقویت همکاری های مشترک شان برداشتند.

هیات های از دو طرف مسائلی مانند توسعه مشارکت بین نهادهای انتظامی و امنیتی ازبکستان و افغانستان را جهت مبارزه با افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و انواع دیگر جنایات سازمان یافته فراملی را مورد بحث قرار دادند.

سرمایه گذاری در زیرساخت ها و تجارت

یکی از راه های که ازبکستان از صلح در افغانستان حمایت می کند، سرمایه گذاری در عرصه های حمل و نقل، زیرساخت ها و تجارت است.

جمشید کوچکاروف، وزیر مالیه ازبکستان بتاریخ ۳۰ جدی از کابل دیدار کرد تا درباره پروژه احداث یک خط آهن از مزارشریف به هرات مذاکره کند. یک راه آهن ساخت ازبکستان در حال حاضر ازبکستان را به مزارشریف مرتبط کرده است.

بنا بر تاشکند تایمز، کوچکاروف گفت که مراحل ارزیابی این پروژه تکمیل شده است و گفتگوها با بانک مرکزی ازبکستان و بانک توسعه آسیایی برای تمویل آن پروژه جریان دارد.

یک گام دوستانه دیگر توسط ازبکستان در رابطه با افغانستان کاهش هزینه های حمل و نقل محموله ها بوده است. طلوع نیوز بتاریخ ۳ دلو گزارش داد این کشورهای همسایه برای کاهش هزینه های ترانزیت محموله بین کابل و تاشکند بمیزان ۵۰ فیصد به توافق رسیده اند.

به گفته اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان، ازبکستان در گذشته به ازای هر کانتینر محموله ترانزیت ۲۵۰۰ دالر (۱۷۴۰۰۰ افغانی) دریافت می کرد. اکنون این نرخ به ۱۲۵۰ دالر (۸۷۰۰۰ افغانی) برای هر کانتینر کاهش یافته است.

علیشیر همراکولوف، مدیر سگدیانا ترانس که یکی از زیرشعبه های راه آهن ملی ازبکستان است، به کاروانسرای گفت: «این یک گام بسیار منطقی است که هدف اش ایجاد محبوبیت برای راه آهن آینده است.»

وی گفت که «کاهش هزینه ترانزیت محموله» می تواند [کمپانی های] حمل و نقل افغان را تشویق کند تا محموله های شان را به جای مسیر جنوب از طریق ایران و پاکستان به سمت شمال و از طریق ازبکستان انتقال دهند.

او افزود که وقتی یک مسیر راه آهن سراسری از هرات تا ازبکستان ادامه می یابد، آن وقت این مسیر شمالی ترابری برای آن شرکت ها جذاب تر هم خواهد شد.

تحصیل متعلمین افغان در ترمذ

ازبکستان همچنین یک مرکز تعلیمی را برای متعلمین افغان در ترمذ، در نزدیکی معبر مرزی حیرتان،‌ راه اندازی کرده است.

اولین گروه متشکل از ۱۱۰ متعلم برای شرکت در یک پروگرام دو ساله در کالج لسان و ادبیات ازبک ثبت نام کرده اند.

محمد شاکر کارگر، فرستاده خاص رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی به کشورهای مستقل مشترک المنافع گفت: «احداث یک مرکز تعلیمی در ترمذ نیازهای مکتب ها و آمادگی های ما به متخصصین لسان ازبکی را برآورده خواهد کرد.»‌

جمعیت افغان شامل هفت ملیون ازبک تبار می باشد.

به گزارش آژانس خبری ملی ازبکستان، کارگر بتاریخ ۱ دلو در مراسم افتتاحیه گفت که در آینده این کالج «متخصصین معتبر در زمینه ترابری ریلی، تولید برق و سایر رشته ها را» تعلیم خواهد داد.

این مرکز پلان دارد تا بزودی تعداد متعلمین را با ۳۰۰ نفر افزایش، به مجموع ۴۱۰ نفر برساند.

حمایت ایالات متحده از نقش ازبکستان

دیپلومات ها و مقامات دولت ایالات متحده مجددا بر حمایت شان از کوشش های ازبکستان برای ایجاد و توسعه صلح در افغانستان تاکید کردند.

الیس ولز، معاون اصلی دستیار وزیر خارجه در امور آسیای میانه و جنوب آسیا گفت: «ما در برقراری ثبات و تضمین توسعه پایدار به منطقه آسیای میانه منافع مشترک داریم و این به نوبه خود بر اوضاع در افغانستان و انکشاف [افغانستان] تاثیر خواهد گذاشت.»‌

وی اظهارات اش را بتاریخ ۱۳ دلو در یک مصاحبه با آژانس معلومات جهان بعد از ملاقات با مقامات عالیرتبه ازبکستان در تاشکند بیان کرد.

عبدالعزیز کامل‌اف،‌ وزیر امور خارجه ازبکستان نیز با تاکید بیشتر بر تمایل ازبکستان جهت ایفای یک نقش مثبت در پروسه صلح افغانستان بتاریخ ۲۹ جدی پیشنهاد برگزاری یک کنفرانس بین المللی وزیران در تاشکند در اواخر ماه مارس [اوایل ماه حمل] را تحت عنوان «افغانستان -- مسیر به سوی یک آینده صلح آمیز» مطرح نمود.

وی در جریان مباحثات های پیرامون آسیای میانه و افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد در شهر نیویورک در همان روز گفت:‌‌ «ما اعتقاد داریم که افغانستان باید در مرکز اجندای جهانی باقی بماند و در عین حال اراده مشترک ما برای ترویج صلح نباید تضعیف شود.»‌

قبل از آن بتاریخ ۲۶ جدی کامل‌اف در واشنگتن با اچ. آر. مک مستر، مشاور امنیت ملی ایالات متحده دیدار کرده بود. به گفتهء وزارت خارجه وضعیت در افغانستان از جمله مسائل مورد مذاکره دو طرف بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دیدگاه من در این باره کشور مان افغانستان در شرایط پس از ۴۰ سال جنگ قرار دارد در چنین حالت همکاری های کشور های همسایه را نیاز دارد و کم شدن مالیه ترانزیت یکی از خوش بینی های کشور همسایه است. پاکستان هیچ گاه نمی خواهد که افغانستان دارای صلح و ثبات باشد هم چنان افغانستان میدان نبرد ابر قدرت های جهان بوده و است سوال اینجاست که افغانستان با طالبان ، داعش و دیگر جنگجویان از کدام شیوه استفاده کند؟ در جواب بعضی ها میگویند از راه مذاکره‌. از راه مذاکره اصلا اشتباه است دیدگاه من و اکثریت این است که باید در میدان نبرد ثابت کنیم این را باید تمام مردم افغانستان بداند که صلح خیرات گرفته نمی شود صلح اورده میشود او هم به زور در غیر آن کشور افغانستان به بحران و روز به روز طرف بی ثباتی سوق داده میشود

پاسخ