امنیت

مقامات سال ۲۰۱۸ را 'نقطهء عطف' در جنگ افغانستان می دانند

خبرگزاری فرانسه

یک سرباز اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۸ دلو در جریان یک عملیات مبارزه ضد طالبان در ولایت فراه یک مرمی توپ را فیر می کند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

یک سرباز اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۸ دلو در جریان یک عملیات مبارزه ضد طالبان در ولایت فراه یک مرمی توپ را فیر می کند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- جنگ در افغانستان شدت یافته است و مقامات ایالات متحده و افغان همزمان با هدف قرار گرفتن مداوم گروه های جنگجو توسط حملات هوایی بی وقفه سال ۲۰۱۸ را یک «نقطهء عطف» قلمداد کردند.

در سال روان از کاهش شدت جنگ در ماه های یخبندان زمستان خبری نبوده است، زیرا طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) نسبت به حملات هوایی شدت یافته ایالات متحده و حکومت افغانستان عکس العمل نشان داده اند.

از زمانی که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده ستراتیژی تازه اش برای افغانستان را در ماه اسد اعلام کرد و به نیروی هوایی ایالات متحده آزادی عمل بیشتر برای تعقیب جنگجویان را داد، پیلوت های آمریکایی مصروف بمباران جنگجویان طالبان و داعش، پایگاه های تعلیمی شان و لابراتورهای تولید مواد مخدر بوده اند.

لنس بانچ، برید جنرال نیروی هوایی ایالات متحده و مقام ارشد ماموریت حمایت قاطع ایالات متحده در افغانستان، اخیراً به خبرنگاران گفته است: «این جنگ تمام عیار است.»‌

یک پیلوت طیاره ای-۱۰ تاندر بولت بتاریخ ۳۰ جدی آمادهء پرواز از میدان هوایی قندهار می شود. ایالات متحده در چارچوب یک ستراتیژی نو برای هدف قرار دادن تاسیسات تولید مواد مخدر جنگجویان تعداد بیشتر از طیاره های ایالات متحده را به افغانستان اعزام کرده است. [نیروی هوای ایالات متحده/ گروهبان دوم]

یک پیلوت طیاره ای-۱۰ تاندر بولت بتاریخ ۳۰ جدی آمادهء پرواز از میدان هوایی قندهار می شود. ایالات متحده در چارچوب یک ستراتیژی نو برای هدف قرار دادن تاسیسات تولید مواد مخدر جنگجویان تعداد بیشتر از طیاره های ایالات متحده را به افغانستان اعزام کرده است. [نیروی هوای ایالات متحده/ گروهبان دوم]

وی گفته که این پالیسی نو «قطعا یک نقطهء عطف بوده و طالبان دقیقاً آن را احساس می کنند.»‌

اکنون ایالات متحده نیروها و طیاره های زیادتر را به افغانستان اعزام می کند، و [افغانستان] با کاهش عملیات در سوریه و عراق به توجهء اصلی عملیات نیروی هوایی ایالات متحده تبدیل شده است. همزمان [ایالات متحده] مصروف تقویت توانایی های هوایی افغانستان می باشد.

طیاره های امریکایی طی سال ۲۰۱۷ میلادی مجموعاً ۴۳۶۱ بم را در افغانستان انداخته است -- که این شامل بیش از ۲۳۰۰ مورد از ماه اسد بوده و این مقدار از مجموع کل در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بیشتر بوده است.

به کمک بم افکن های بی-۵۲ایالات متحده مبارزه اش را تا نقاط دوردست شمال شرقی افغانستان در نزدیکی سرحدات چین و تاجیکستان گسترش داده است.

'نقطهء برگشت ناپذیر'

یک گروهء تحقیق درباره تروریزم مستقر در واشنگتن بنام «ترک» (TRAC)‌ در یک گزارش جدید گفته است که به نظر می رسد با فعالیت فزاینده داعش نسبتاً تازه وارد افغانستان «تقریبا در نقطهء بدون بازگشت» قرار دارد.

دوره موسوم به به اصطلاح «موسم جنگی» افغانستان به صورت سنتی در فصل بهار و بعد از گذشت زمستان، که یخبندان و برف باری شدید جنگ را دشوارتر می کند، آغاز می شد.

ولی در سال های اخیر جنگجویان طالبان در ماه های سردتر نیز حملات خود را ادامه داده اند.

برید جنرال جیمز هکر، قوماندان نیرو های هوایی ناتو در افغانستان در کابل به خبرگزاری فرانسه گفت: «روز هاییکه در آن فصل جنگی داشتیم، دیگر گذشته است.»‌

برهان عثمان، یک تحلیلگر ارشد در گروه بحران بین المللی مستقر در واشنگتن دی سی گفت که این زمستان از همیشه بدتر بوده است.

عثمان در یک گزارش با اشاره به حملات ماه گذشته در پایتخت افغانستان که طی کمتر از ۱۰ روز بیش از ۱۳۰ نفر را کشت گفت:‌ «افغانستان حالا بیش از هر زمستان دیگر از سال ۲۰۰۱ ... از خشونت های شدیدتر رنج می برد.»‌

از جمله بدترین و فجیع ترین حملات، حمله بالای هوتل اینترکانتیننتال کابل بتاریخ ۳۰ جدی بود که در آن جنگجویان طالب مسلح به کلاشینکوف و واسکت های انتحاری در جستجوی خارجیان از یک اتاق به اتاق دیگر هجوم می بردند.

یک هفته بعد از آن قتل عام یک بم گذاری با استفاده از یک آمبولانس پر از مواد منفجره در یک خیابان مزدحم کابل روی داد که در آن بیش از ۱۰۰ نفر، که بیشتر آنها مردم ملکی بودند کشته شدند و مسئولیت آن را نیز طالبان بر عهده گرفت.

درگیری های امسال به خاطر باقی ماندن تعداد بیشتر از جنگجویان طالبان در میدان های یخ زده جنگ به جای تجدید قوا در پاکستان بوده است. پاکستان از مدت ها پیش به تامین پناهگاه های امن برای جنگجویان متهم بوده است -- اتهامی که اسلام آباد آن را انکار می کند.

جنرال (متقاعد) عتیق الله امرخیل، یک تحلیلگر نظامی مقیم کابل به خبرگزاری فرانسه گفت که به جنگجویان طالب دستور داده شده است تا «به جای رفت و آمد در مرز، رو به جلو حرکت کنند.»

مولوی احمد، یک قوماندان طالبان در ولایت هلمند به خبرگزاری فرانسه گفت: «من یک سال است که در پاکستان نبوده ام و دیگر به آنجا نخواهم رفت.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500