امنیت

ایران از جنگجویان لشکر فاطمیون بحیث سربازان خود در بازی منطقوی کار می ‌گیرد

نجیب الله

یک عکس که اوایل ماه دلو در رسانه های اجتماعی پخش شده اعضای لشکر فاطمیون را در حال رژه در شهر مشهد ایران نشان می دهد،‌ در حالی که تصاویری از علی خامنه ای رهبر این کشور را بدست گرفته اند.

یک عکس که اوایل ماه دلو در رسانه های اجتماعی پخش شده اعضای لشکر فاطمیون را در حال رژه در شهر مشهد ایران نشان می دهد،‌ در حالی که تصاویری از علی خامنه ای رهبر این کشور را بدست گرفته اند.

کابل -- استخدام دوامدار پناهندگان افغان برای مبارزه درلشکر فاطمیون، یک گروه شبه نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ، موجب افزایش نگرانی درباره اهداف ایران در افغانستان شده است.

در طی پنج سال گذشته، ایران هزاران افغان را که در ایران زندگی می کردند، در بدل پرداختن پول و وعده مجوز اقامت در ایران، برای جنگ برای رژیم سوریه، استخدام کرده است.

در حالیکه هدف بیان شدهء لشکر فاطمیون در سوریه که گویا مبارزه علیه «دولت اسلامی» (داعش) است به پایان میرسد، آیندهء این گروه حالا زیر پرسش است.

یکی از نگرانی ها اینست که ایران به بهانه مبارزه با داعش از تقریباً ۲۰ هزار نفر در لشکر فاطمیون به منظور تحقق اهداف سیاسی خود در منطقه استفاده خواهد کرد.

سوگواران بتاریخ ۵ ثور ۱۳۹۵ در شهر قم در ایران جمع شده اند تا هفت عضو لشکر فاطمیون را که در سوریه کشته شده اند،‌ به خاک بسپارند. [ایلنا/مصطفی معراجی]

سوگواران بتاریخ ۵ ثور ۱۳۹۵ در شهر قم در ایران جمع شده اند تا هفت عضو لشکر فاطمیون را که در سوریه کشته شده اند،‌ به خاک بسپارند. [ایلنا/مصطفی معراجی]

جنرال عتیق الله امرخیل، یک تحلیلگر نظامی افغان باشندهء کابل به سلام تایمز گفت: «ایران در مسایل افغانستان همیشه مداخله می کند، حتی اسلحه ساخت ایران در نزد طالبان دیده شده است. بر علاوه، ایران حتی طالبان را به نام این که در مقابل داعش قرار بگیرد تقویت می کند.»

امرخیل هشدار داد که برگشت جنگجویان فاطمیون به افغانستان برای امنیت کشور خطرناک است.

او گفت که افغان های که تحت لشکر فاطمیون جذب شده اند در برگشت به افغانستان غالباً با نیروهای ستیزه جو،‌ باندهای سازمان یافته تبهکاری و گروه های اختطاف گر یکجا می‌شوند، زیرا این افراد زمانی را در جنگ سپری کرده اند و فرهنگ جنگی را بلد شده اند.

جنگ های نیابتی ایران

احمدبهروز، یک تحلیلگر افغان مقیم کابل به سلام تایمز گفت: «ایران با ایجاد لشکر فاطمیون نه تنها از این افراد در سوریه، عراق و یمن استفاده کرده است، بلکه ... می تواند از آنان در جنگ نیابتی در افغانستان نیز استفاده کند.»

او گفت: «ایران با ایجاد لشکر فاطیمون و تمویل آن قصد فعالیت های کلان را دارد و استفاده از آن لشکر در افغانستان می تواند یکی از این فعالیت ها باشد.»

جاوید کوهستانی، یک افسر سابق نظامی و تحلیلگر استخباراتی مقیم کابل گفت که ایران لشکر فاطمیون را ظاهراً برای جنگ با داعش در سوریه و عراق ایجاد کرد.

وی گفت که اما در افغانستان، ساختارهای اجتماعی و فرهنگی موجود زمینه را برای رشد داعش ارائه نکرده است.

او به سلام تایمز گفت: «بعضی کشورها تلاش می کنند [در امور افغانستان دخالت] کنند. اما توجیهات ارائه شده برای اعزام گروه های مثل لشکر فاطمیون در افغانستان فاقد اعتبار می باشند.»‌

کوهستانی گفت که افغانستان جنگ های ایدئولوژیک را پشت سرگذاشته و حالا حتی رهبران پیشین افراطی دیگر روحیه سابق شان را ندارند و آنها نیز علیه افراط گرایی، حملات انتحاری و انفجار موضعگیری می کنند.

«فریب بزرگ ایران»

شهروندان و تحلیلگران افغان می گویند که ایران با سوء استفاده از احساسات مذهبی و ناگزیری بعضی شهروندان افغان، آنان را در لشکر فاطمیون استخدام کرده است.

محسن رضایی، یک شهروند ۲۷ ساله مقیم در کابل که چندین ماه در ایران زندگی کرده است به سلام تایمز گفت: «ایران با شعار: از حرم سیده زینب در سوریه دفاع کنید شماری از جوانان ما را فریب داده و به جنگ سوریه فرستاده است.»

رضایی گفت که برخی از دوستانش به وی پیشنهاد کرده بودند که به خاطر دفاع از مقدسات مذهبی و هم دریافت اقامت دایمی در ایران با لشکر فاطیمون یک جا شود، اما او نپذیرفته است.

او گفت: «من اول به خاطر کار به ایران رفته بودم. اما پس از دریافت پیشنهاد برای پیوستن با گروه فاطمیون ترجیع دادم ... کاری برای خود در کشور خود پیدا کنم.»‌

وی گفت: «من فکر می کنم که این یک فریب بزرگ ایران است که افغان های احساساتی را به نام دفاع از حریم مقدس برای جنگ به سوریه می فرستد، در حالی که در اصل ایران سیاست های خودش را پیش می برد.»

بیکاری، عاملی برای سوءاستفاده

احمد بهروز، یک تحلیلگر سیاسی مقیم کابل گفت که ایران با استفاده از عدم آگاهی شهروندان کشور و احساسات شان آنان را استخدام کرده به جنگ سوریه فرستاده است.

او به سلام تایمز گفت: «اکثر افغان های که به سوریه رفته اند کسانی اند که از بیکاری [در افغانستان] به ایران مهاجر شده بودند و به خاطر دریافت اقامت قانونی در ایران و نیز دریافت امتیازات مالی به لشکر فاطمیون پیوسته بودند

او گفت: «ایران این شهروندان ما را آموزش نظامی داده و برای بعضی شان سهولت های زندگی را نیز فراهم کرده است تا بتواند از آنها در جنگ های برون مرزی اش استفاده دوامدار داشته باشد.»

بهروز گفت که بیکاری یکی از چالش های جدی در افغانستان است. وی افزود که حکومت افغانستان باید سخت کوشش کند تا زمینهء کار را برای شهروندان مساعد کند، تا دیگر هیچ افغان مورد سوء استفاده کشورهای استفاده جو قرار نگیرند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این همه سال طالبان و پشتون ها عوامل و ابزار خوب ایران و پاکستان بودند فکر نکنم ایران به این راحتی طالبان اموزش دیده در دامان خود را رها و به فاطمیون کمک کند چون فاطمیون از چشم ایران نیز فقط به عنوان گروهی برای سو استفاده از بیکاری و ناتوانی دولت افغانستان که حتی توان سیر کردن شکم مردمش را ندارد د جوانانش باید برای لقمه ای نان یا به طالبان بپیوندند مانند پشتون ها یا فاطمیون مقصر اصلی دولت و عدم تمایل جامعه افغان برای کشور سازی و اداره قبایلی است انهم در جهان امروز

پاسخ

تقریبا هفت میلیارد از مردم کره زمین در حالیکه استکبار جهانی جان و مال و ناموس مسلمانان را به به خاک وخون کشیدن 'درگیر شکم و زیر شکم ان، حالا که چند جبهه مختلف با نام های نیک و به نیابت مقاومت برای ظهور باهم یک جا شدن و در برابر ظلم و ستم ایستادگی میکنن شما دیگه کاسه ی داغ تر از آش نشوید و وارد حاشیه ها نشوید.دین و سیاست در این دوره نباید از هم جدا شود.

پاسخ

لشکرفاطمطیون برای خودافغانستان خوبه برای جلوگیری داعش ودراینده نزدیک طالبان ودیگرگروهکهااموزش داده هستندافغانستان امن باشدایران هم امن هست

پاسخ

برای یک گرسنهء بیکار که تن فروشی زن و اولادش اورا تهدید میکند مهمترین چیز دست یابی به نان است. فرقی نمیکند که نان را از دامن داعش بدست میآورد یا فاطمیون یا طالب یا مافیا و تبهکاران.جوان تحصیل یافته ای که از شروع حکومت غنی تا این دم بنابه به نداشتن واسطه کار نیافته به فاطمیون نگرود به قبرستان رود؟؟!

پاسخ

این ها معلومات خوبی استند.

پاسخ

فاطمیون تروریست های مسلح وابسته به آنها هستند که می توانند برای افغان ها دردسر درست کنند. اما در عین حال آنها سازمان های مختلف دیگری را دارند که تحت نام مراکز فرهنگی و امدادی در افغانستان فعالیت می کنند. آنها داخل این مراکز به تعلیم عناصر ضد افغان و ضد افغانستان می پردازند. حدود یک یا یک و نیم ماه پیش وقتی حمله ای بالای مرکز موسوم به تبیان انجام شد در کابل اجرا شد یک گزارشگر ایرانی بی بی سی در حساب توئیتر خود نوشت که تبیان یک مرکز فرهنگی نه، بلکه یک سازمان سیاسی است که با سپاه پاسداران ایران و نیز با ولایت فقیه رابطه دارد. اما این به معنای آن نیست که جامعه جهانی بتوانند لانه اصلی تروریست ها (پاکستان) را فراموش کنند. پاکستان محل واقعی تعلیم افکار شیطانی است.

پاسخ