امنیت

بهبود وضعیت امنیتی جوزجان با یکجا شدن جنگجویان بیشتر طالبان و داعش با پروسهء صلح

نوشتهء‌ سلیمان

سیزده جنگجوی سابق -- ده جنگجوی طالب و سه داعشی -- در یک مراسم که بتاریخ ۲۳ حوت در ولایت جوزجان برگزار شد اسلحه شان را تحویل دادند و با پروسه صلح یکجا شدند. [سلیمان]

جوزجان -- رهبران دو گروه جنگجو،‌ یکی مربوط به طالبان و دیگری عضو «دولت اسلامی» (داعش)، در یک مراسم که بتاریخ ۲۳ حوت در ولایت جوزجان برگزار شد خودشان را به حکومت تسلیم کردند.

محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان گفت که در مجموع ۱۳ جنگجوی سابق -- ده جنگجوی طالب و سه داعشی -- اسلحه شان را تحویل دادند و با پروسه صلح یکجا شدند.

او گفت: «ده طالب به سرگروپی احمد شاه و سه داعشی به سرگروپی غلام رسول مشهور به قهرمان که در ولسوالی های قوش تپه و درزاب فعالیت های تخریبی می کردند، با درک حقانیت حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان، از جنگ و خشونت دست کشیده به پروسه صلح پیوستند.»

وی گفت: «تعدادی از این جنگجویان طالب و داعش در قریه های چقمه چقور و شور قدوق ولسوالی قوش تپه و نیز بخش های از ولسوالی درزاب بر علیه حکومت می جنگیدند.»

در این تصویر که بتاریخ ۲۳ حوت گرفته شده جنگجویان سابق داعشی و طالب در حال تحویل اسلحه شان به مقامات جوزجان دیده می شوند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت جوزجان]

در این تصویر که بتاریخ ۲۳ حوت گرفته شده جنگجویان سابق داعشی و طالب در حال تحویل اسلحه شان به مقامات جوزجان دیده می شوند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت جوزجان]

غفوری گفت: «اکنون و پس از پیوستن این جنگحویان سابق به پروسهء صلح، وضعیت امنیتی در این مناطق بهبود خواهد یافت

'دزدان و غارتگران'

احمد شاه، سرگروپ سابق طالبان به سلام تایمز گفت: «در مدتی که من در صفوف طالبان بودم، شاهد بودم که آنها به قتل، ظلم و ستم،‌ دزدی، غارت و به طور کلی بدرفتاری با مردم ملکی اقدام می کردند، و به همین دلیل بود که من به پروسه صلح پیوستم.»

وی گفت: «من بعد از شش ماه فعالیت در گروه طالبان تصمیم گرفتم تا آن گروه را ترک کرده و با نیروهای حکومت یکجا شوم. من از سایر افراد طالبان نیز می خواهم آزار و اذیت و کشتار افغان ها را متوقف کنند، یک زنده گی صلح آمیز را آغاز کنند و با پروسهء صلح یکجا شوند.»

غلام رسول، سرگروه سابق یک گروه داعش، نیز از همکاری گذشته خود با تروریست ها ابراز ندامت کرد.

او به سلام تایمز گفت: «آنها یک عده دزد و غارتگر استند که برای تخریب کشور ما و برای ویران کردن مکاتب و پوهنتون های ما آمده اند. ما اشتباه کرده بودیم که با آنها یکجا شدیم.»

او گفت: «ما از فعالیت های گذشته خود پشیمان استیم. ما به پروسه صلح پیوسته ایم تا برای انکشاف کشورمان کار کنیم و به مردم خود خدمت کنیم.»

'دروازه های صلح باز اند'

مقامات حکومت محلی با برگزاری یک مراسم از این جنگجویان سابق استقبال کردند.

مولوی عبدالحیات، یک عضو شورای ولایتی جوزجان، در این مراسم گفت: «جنگ و مخالفت با حکومت راه حل معضل افغانستان نیست. اکنون زمان آن است تا جنگجویان از عفو عمومی حکومت برای پیوستن به پروسه صلح استفاده کنند و اسلحه شان را به زمین بگذارند.»

مولوی محمد اکرم، رئیس کمیته صلح جوزجان به سلام تایمز گفت: «حکومت با آغوش باز از جنگجویان سابق استقبال می کند و دروازه های صلح باز اند. هم حکومت و هم شورای صلح با تمام امکانات که دارند از آنها حمایت می کنند.»

اکرم و سایر مقامات این ولایت می گویند که در سال جاری خورشیدی در حدود ۱۰۰ جنگجوی طالب و داعش در جوزجان با سلاح های دست داشته شان به پروسه صلح پیوسته اند.

او گفت: «متاسفانه هنوز شماری از جنگجویان حقیقت را درک نکرده اند. من بار دیگر از آنها می خواهم بیشتر از این مردم را اذیت نکنند و بیایند به پروسه صلح یکجا شوند

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500