امنیت

جنگجویان طالب می گویند: ایران دستور حملهء کورکورانه بر مراسم افتتاحیه تاپی را صادر کرده بود

نوشتهء سلیمان

یک گروهء ۱۰ نفره از جنگجویان طالب که از سوی ایران دستور گرفته بودند تا بر مراسم افتتاحیه بخش افغانستان خط لوله ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند (تاپی) حمله کنند، خودشان را در ولایت هرات به مقامات تسلیم کردند. [سلیمان]

هرات -- یک گروهء از جنگجویان طالب که از سوی ایران تعلیم دیده و تمویل شده بود، قبل از اجرای ماموریت شان مبنی بر حمله بر مراسم افتتاحیه بخش افغانستان خط لوله ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند (تاپی) خودشان را به مقامات محلی تسلیم کرد.

شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان، شری ام.جی. اکبر وزیر دولت در امور خارجه هند، و قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان برای شرکت در مراسم افتتاحیه بتاریخ ۴ حوت در مرز افغانستان و ترکمنستان در ولایت هرات به رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی یکجا شدند.

محمد ایوب علی زائی، فرمانده یک گروه‌ء ۱۰ نفره طالبان گفت که ایران آنها را تعلیم داده و مسلح کرده بود و به آنها ماموریت داده بود تا حملاتی را بالای این مراسم و بالای خط لوله اجرا کنند.

او به سلام تایمز گفت: «ما در آن سوی مرز در داخل خاک ایران آموزش های جنگی دیدیم. ایران ما را پول، سلاح و تجهیزات می داد تا ما بتوانیم علیه نیروهای امنیتی [افغان] بجنگیم.»

محمد آصف رحیمی، والی ولایت هرات بتاریخ ۲ حوت در شهر هرات از ستیزه جویان سابق طالبان استقبال می کند. [سلیمان]

محمد آصف رحیمی، والی ولایت هرات بتاریخ ۲ حوت در شهر هرات از ستیزه جویان سابق طالبان استقبال می کند. [سلیمان]

علی زائی گفت:‌ «ایران افرادی که با طالبان یکجا می شوند را در گروه های ۵ نفری، ۱۰ نفری و ۱۰۰ نفری به آن کشور انتقال داده و آنها را سه ماه آموزش های نظامی میدهد.»

او گفت: «در ایران برای طالبانی که آموزش می بینند خوابگاه وجود دارد. آنها در آن کشور راحت هستند و حتی می توانند تا ۱۵ روز در شهر های ایران آزادانه گشت و گذار کنند.»

«[ایران] بعد از آموزش آنها را دوباره به افغانستان روان می کند و برای شان پول و تجهیزات جنگی می دهد تا علیه نیروهای امنیتی جنگ کنند.»

علی زائی گفت: «حالا با درک حقیقت و به حمایت از پروژه تاپی دست از جنگ کشیدیم و به دولت تسلیم شدیم.»‌

طول این خط لوله از ترکمنستان تا هند ۱۸۴۰ کیلومتر است و از خاک افغانستان عبور می کند. طبق برنامه قرار است این خط گاز طبیعی را اوایل سال ۲۰۲۰ از میدان عظیم گاز طبیعی گالکینیش ترکمنستان پمپاژ کند.

تحلیلگران بر این باورند که پروژه تاپی سایر پروژه های ایران را در افغانستان تهدید می کند.

خرابکاری ایران

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به سلام تایمز گفت: «۱۰ طالب مسلح که قبلا در ولسوالی های گذره، ادرسکن و شیندند ولایت هرات در برابر نیروهای امنیتی می جنگیدند از اثر تلاش نیروهای امنیتی بتاریخ ۲ حوت با سلاح های دست داشته شان به پروسه صلح پیوستند.»

فرهاد گفت: «این طالبان این حقیقت را درک کردند که جنگ به ضرر آنها و افغانستان، و به نفع کشور های حامی طالبان می باشد.»

محمد نعیم غیور، مدیر استخبارات پوليس ولايت هرات گفت: «این طالبان [به دستور ایران]‌ ماموریت داشتند تا یک رشته حملات تروریستی را اجرا کنند تا مشکلات را در مراسم افتتاحیه پروژه تاپی به وجود آورند. اما در نتیجه تلاش نیروهای امنیتی آنها به پروسه صلح پیوستند.»

محمود افخمی رشیدی، سرکنسول ایران در شهر هرات، این ادعاهای مطروحه توسط جنگجویان طالبان را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، افخمی گفته است: «این ادعا ها کاملا نادرست هستند.»‌ با این حال، شواهد و مدارک آشکارا به حمایت دوامدار ایران از طالبان در برابر حکومت افغانستان و منافع آن اشاره می کند.

در اوایل ماه روان معصوم ستانکزی، رییس ریاست امنیت ملی افغانستان گفت که تردیدی نیست که ایران طالبان را حمایت می کرده است.

ستانکزی بتاریخ ۱۵ دلو در یک مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت: «شواهد موجود ثابت می کنند روسیه و ایران طالبان را کمک می نمایند، اما معلومات کافی در این مورد نشر نمی گردد.»‌

ستانکزی عالیرتبه ترین مقام افغان است که چنین اتهاماتی را مطرح می نماید.

در این ماه مقامات حکومتی در ولایت فراه همچنان ایران را به تعلیم و تجهیز جنگجویان در منطقه متهم کرده اند.

دادالله قانع، یک عضور شورای ولایتی فراه تا آنجا پیش رفت که گفت نیروهای رزمی ایران به خاک افغانستان اعزام شده اند.

او به سلام تایمز گفت: «جنرالان ایرانی جهت تعلیم دادن به طالبان، کنترول و نظارت بر جنگ به ولایت فراه آمده بودند. آنها حتی در جنگ سهم گرفته بودند.»

این دو نمونه تنها گوشه ای از شواهد و مدارک اخیر استند که ثابت می کنند ایران فعالانه در صدد تضعیف امنیت و سیادت افغانستان است.

تضمین صلح و امنیت در ولایت هرات

تصمیم این گروه مبنی بر تسلیم شدن و یکجا شدن با پروسهء صلح تقریبا همزمان با اعلان حمایت یک شعبه طالبان وفادار به ملا محمد رسول از خط لوله تاپی اتخاذ شده است.

در یک خبرنامه به نقل از قاری یوسف احمدی، سخنگوی نام نهاد طالبان، آمده است که طالبان «این پروژه را به حیث یک عامل مهم برای زیرساخت های اقتصادی کشور می دانند و باور دارند که اجرای مناسب آن به نفع افغان ها خواهد بود.»

به گزارش صدای آمریکا در خبرنامهء‌ طالبان آمده است: «ما مراتب مشارکت مان را در تامین صلح برای این پروژه در نواحی تحت کنترل مان اعلان می داریم.»

صوفی عظیم، یکی دیگر از جنگجویان طالب یکجا شده به پروسه صلح گفت: «جنگ به نفع کشور های همسایه ما است و آنها ویرانی افغانستان را می خواهند. ما به همین دلیل از جنگ دست کشیدیم و از سائر طالبان نیز می خواهیم که به نفع بیگانگان کار نکنند

وی گفت: «ما می خواهیم که آرامش در کشور ما بیاید، و می خواهیم مردم در صلح و آرامش زنده گی کنند. ما از دولت می خواهیم که برای ما فرصت های کاری مهیا کند.»

مسعود احمدی، باشنده ولایت هرات از پیوستن طالبان به پروسه صلح استقبال نمود.

او به سلام تایمز گفت: «پروژه تاپی که مزایای اقتصادی فراوان برای افغانستان دارد نیاز به امنیت دارد. خوشبختانه دست کشیدن طالبان از جنگ و یکجا شدن آنها به صلح سبب تامین امنیت در هرات می شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پروگرام خوبی است واز اخبار و اطلاعات روز باخبر میشویم

پاسخ