سیاست

طالبان خواستار مذاکرهء مستقیم با ایالات متحده بر سر جنگ افغانستان شدند

خبرگزاری فرانسه

جنگجویان طالب بتاریخ ۲۷ سرطان گذشته با زارعین در ولسوالی احمدآباد در حومهء شهر گردیز ولایت پکتیا گفتگو می کند. [فریدالله احمدزی/خبرگزاری فرانسه]

جنگجویان طالب بتاریخ ۲۷ سرطان گذشته با زارعین در ولسوالی احمدآباد در حومهء شهر گردیز ولایت پکتیا گفتگو می کند. [فریدالله احمدزی/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- طالبان در یک تغییر واضح سیاست شان بعد از ماه ها تشدید حملات تروریستی خواستار مذاکرات مستقیم با ایالات متحده برای یافتن یک «راه حل صلح آمیز» جهت مناقشه افغانستان شده اند.

طالبان با نشر یک خبرنامه در شام دوشنبه (۷ حوت) با استفاده از نام رسمی شان گفته اند که «از مقامات آمریکایی می خواهد مستقیماً با دفتر سیاسی امارت اسلامی در رابطه با یک راه حل صلح آمیز برای معضل افغانستان مذاکره کنند.»‌

هنوز هیچ جواب از سوی مقامات ایالات متحده داده نشده است. اما آنها همیشه تاکید کرده اند که هر مذاکره باید حکومت افغانستان در کابل را شامل باشد.

کابل از جنگجویان خواسته است تا «قدم های عملی» بردارند و هارون چخانسوری، یکی از سخنگویان حکومت افغانستان افزوده است که «همه درها برای مذاکرات صلح باز می باشند.»‌

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اگر آنها افغان استند، باید بیایند و با حکومت افغانستان گفتگو کنند.

این درخواست مذاکره درست قبل از دومین دور یک کنفرانس صلح منطقوی در کابل مطرح شده است. در این کنفرانس نماینده گان ۲۵ کشور ستراتیژی های ضدتروریزم و حل اختلاف را مورد بحث قرار خواهند داد.

طالبان پیشتر تر در ماه دلو یک نامه سرگشوده را خطاب به مردم آمریکا و کانگریس ایالات متحده نشر کرد و گفته بود که ممکن است ستیزه جویان آماده مذاکره باشند.

این آماده گی جهت مذاکره از سوی این گروه جنگجو عادی نیست. این گروه بارها اعلام کرده که تا زمانی که نیروهای خارجی کشور را ترک نکرده باشند، وارد مذاکرات نخواهد شد.

تداوم حملات

ایالات متحده در هنگام اعلام ستراتیژی جدید خود در افغانستان در ماه اسد گذشته گفت که حضور ایالات متحده در افغانستان نامحدود خواهد ماند و واشنگتن حملات بالای مواضع جنگجویان را تشدید خواهد کرد.

اداره ایالات متحده در ماه جدی و بعد از یک رشته حملات طالبان در کابل از برگزاری مذاکرات با طالبان امتناع کرد.

این حملات به شمول -- یک کشتار عام در هوتل اینترکانتیننتال کابل، یک بم گذاری در آمبولانس در نزدیکی شفاخانه جمهوریت و یک حمله بر یک مجتمع نظامی -- جان ۱۳۰ نفر را گرفتند.

پایتخت افغانستان چهارشنبه (۹ حوت) میزبان پروسه کابل خواهد بود که تمرکز آن بر از سرگیری مذاکرات صلح و متحد کردن کشورهای منطقه در مبارزه با تروریزم است.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان سه شنبه (۸ حوت) گفت: «ما در کنفرانس کابل یک پلان جامع صلح را برای طالبان و پاکستان ارائه خواهیم کرد.»

این کنفرانس بدنبال یک نشست دیگر که در ماه جوزا برگزار شده بود، دایر می گردد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500