امنیت

رییس جمهور غنی پلان مذاکرات صلح با طالبان را اعلان کرد

خبرگزاری فرانسه

رئیس جمهور اشرف غنی (وسط)، بانوی اول افغانستان رولا غنی (چپ) و یوسف کالا، معاون رئیس جمهور اندونزی (راست) بتاریخ ۹ حوت در دومین کنفرانس پروسه کابل در کابل شرکت کرده اند.

رئیس جمهور اشرف غنی (وسط)، بانوی اول افغانستان رولا غنی (چپ) و یوسف کالا، معاون رئیس جمهور اندونزی (راست) بتاریخ ۹ حوت در دومین کنفرانس پروسه کابل در کابل شرکت کرده اند.

کابل -- اشرف غنی،‌ رئیس جهمور افغانستان چهارشنبه (۹ حوت) یک پلان برای اجرای گفتگوهای باز صلح را با طالبان اعلان کرد. این پلان نهایتاً شامل برسمیت شناختن آنها بحیث یک حزب سیاسی می شود. این امر چند روز پس از آن روی می دهد که جنگجویان خواهان مذاکرات مستقیم با ایالات متحده شدند.

رییس جمهور غنی این چهارچوب را در دومین دور کنفرانس پروسه صلح کابل که چهارشنبه در شهر کابل با هدف برقراری صلح در افغانستان برگزار شد، اعلان نمود. در این کنفرانس نماینده گان ۲۵ کشور اشتراک کرده اند و درباره ستراتیژی های مبارزه با تروریزم و حل اختلاف گفتگو می کنند.

وی خواستار برقراری آتش بس شد که پس از آن طالبان می توانند به یک حزب سیاسی تبدیل شده و در انتخابات رقابت کنند.

رییس جمهور افغانستان در اظهاراتی مشابه پیشنهادهای گذشته، گفت: «یک آتش بس باید برقرار شود و طالبان باید به حیث یک حزب سیاسی شناخته شوند و یک پروسه اعتماد سازی باید آغاز شود.»

غنی گفت که در مقابل، طالبان نیز باید دولت و قانون اساسی را برسمیت بشناسند. این مسئله از نکاتی است که چندین سال است در تلاش های انجام شده برای گفتگوهای باز، باقی مانده است.

تصمیم گیری بر عهده طالبان

او گفت: «حالا تصمیم با شما است؛ صلح را بپذیرید ... و بیایید ثبات را به این کشور بیاوریم.»

بروز دوشنبه (۷ حوت) طالبان گفتند که آنها آماده ورود به مذاکرات مستقیم با ایالات متحده استند تا یک «راه حل صلح آمیز» را برای بیش از ۱۶ سال جنگ پیدا کنند.

رحیم الله یوسف زی، یک ژورنالیست پاکستانی و تحلیلگر امور طالبان گفت:‌ «در میان طالبان کسانی استند که باور دارند باید با حکومت افغانستان مذاکره کنند.»

او گفت که در نتیجهء ستراتیژی جدید ایالات متحده مبنی بر افزایش حملات هوایی و یورش کماندوها شبه نظامیان تلفات شدیدی را متحمل شده اند.

یوسف زی گفت که به رغم این تلفات، این گروه به ستیزه جویی ادامه خواهد داد. او گفت: «آنها قدرت شان را از توانایی شان به ادامه مبارزه کسب می کنند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500