حقوق زنان

مبارزهء جوانان و زنان افغان برای پیشرفت و مقاومت در برابر تهدیدات جنگجویان

نوشتهء سلیمان

مُدل های شرکت مُدلینگ حقیقی در ماه حوت سال ۱۳۹۵ در هوتل اینترکانتیننتال کابل مصروف نمایش استند. [عکس از گروهء مُدلینگ حقیقی]

مُدل های شرکت مُدلینگ حقیقی در ماه حوت سال ۱۳۹۵ در هوتل اینترکانتیننتال کابل مصروف نمایش استند. [عکس از گروهء مُدلینگ حقیقی]

کابل -- زنان و جوانان افغان با تهدیدات جنگجویان مقابله می کنند و می گویند که با عزم راسخ تر از قبل به پیشبرد اهداف و فعالیت مسلکی شان ادامه خواهند داد.

حمیده وردک، یک فعال مدنی و فعال حقوق زنان گفت: «در طول ۱۶ سال، زنان فعال مدنی با چالش ها و تهدیدات گروه های تروریستی مخصوصاً طالبان مواجه بوده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «با این وجود فعالیت های مدنی زنان کاهش پیدا نکرد. بلکه برعکس،‌ نهاد های بیشتر مدنی و عدالت خواهی زنان بوجود آمد.»

ترس و تردید نمی تواند پیشرفت را متوقف کند

وردک گفت: «با آن که تهدید های فروان -- از حملات انتحاری گرفته تا ترور زنان فعال مدنی و فعال حقوق زنان از سوی گروه های افراطی و تروریستی -- وجود دارد، اما ما همچنان شاهد صد ها گردهمایی، اعتراضات مدنی و عدالت خواهی زنان در سراسر افغانستان هستیم.»

فرشته محبوبی، مجری ۲۳ ساله تلویزیون زن که در این عکس گرفته شده بتاریخ ۸ عقرب نشان داده شده است می گوید که هیچکس از کار کردن او ممناعت کرده نمی تواند. [زیار]

فرشته محبوبی، مجری ۲۳ ساله تلویزیون زن که در این عکس گرفته شده بتاریخ ۸ عقرب نشان داده شده است می گوید که هیچکس از کار کردن او ممناعت کرده نمی تواند. [زیار]

او گفت: «فعالیت های روز افزون زنان و جوانان افغان بیانگر این است که طالبان و سایر گروه های تروریستی هیچگاه نمی توانند با تهدید و از طریق ایجاد رعب و وحشت مانع فعالیت های مدنی زنان و جوانان شود.»

وردک گفت که ده سال پیش زنان به دلیل ترس از طالبان و تابو های اجتماعی در صفحات اجتماعی به نام اصلی خود فعالیت نمی کردند.

او گفت: «اما امروز هزاران دختر و زن افغان در صفحات اجتماعی با نام و عکس خود فعالیت می کنند و خواست ها، اعترضات مدنی و موضع گیری های شان را در برابر گروه های تروریستی و افراطی بدون کدام هراس بیان می کنند.»

وردک گفت: «تحرکات جوانان و جنبش های عدالت خواهی تسلیم [آن تهدیدها] نخواهند شد و یک گام هم به عقب برنمی داریم.»

مبارزه با تهدید به مرگ

زنان و جوانان صدای شان را بلند کرده و در مشاغلی که سابقا تحت رژیم سرکوبگر طالبان (۱۳۷۵-۱۳۸۰) نامی از آنها نبود، به نیروی کار می پیوندند.

این پیشگامان افغان با غلبه در تهدیدهای موجود طالبان، «دولت اسلامی» (داعش) و سایر گروه های شبه نظامی، وعده کردند که هرگز عقب ننشینند.

اجمل حقیقی، مدل و مسؤول شرکت مدلینگ حقیقی به مدت ۱۰ سال است که مصروف حرفه مدلینگ بوده است.

او به سلام تایمز گفت که در طول سال های ستم و سرکوب طالبان مدلینگ غیر قابل تصور بود. وی افزود که او همچنان با تهدیدات جنگجویان مواجه است.

وی گفت: «در گروه من ۵۲ مدل دختر و پسر مصروف فعالیت های مدلینگ اند. ما از طریق مدلینگ فرهنگ و لباس های سنتی خود را به نمایش می گذاریم. ما همچنان با نمایش دادن لباس های اقوام مختلف افغانستان می خواهیم اتحاد را میان آنها نیز بوجود بیاوریم.»

او گفت: «با وجودیکه طالبان، داعش و ده ها چالش دیگر ما را تهدید می کند اما من و سایر مدل ها هیچگاه از کار خود دست نکشیده ایم. ما تمام این تهدید ها و چالش ها را نادیده گرفته ایم و همچنان رو به جلو حرکت کرده ایم.»

حقیقی گفت: «طالبان بار ها من را تهدید به مرگ کرده اند. اما با این حال من فعالیت هایم را گستردش داده ام و اعضای گروه مدلینگ ام در حال افزایش است. تا خون در رگ هایم روان است دست بر نمی دارم.»

حقیقی همچنان به تلاش خود برای عقب راندن مرزهای مورد قبول ادامه می دهد.

او گفت: «هفت ماه پیش برای اولین بار فرش سرخ مدلینگ را در کابل برگزار کردم. گروه های تروریست ما را تهدید کرده و گفته بودند: مراسم شما را انفجار میدهیم.»

او گفت: «با این حال، ما از انفجار و تهدید شان نترسیدیم و مراسم مان را موفقانه برگزار نمودیم. ما حتی گفتیم اگر دست ها و پاهای مان را با انفجار قطع کنید، باز هم به فعالیت های مدلینگ ادامه خواهیم داد.»

حقیقی گفت: «نه طالب، نه داعش و نه هم هیچ گروه افراطی دیگر نمی تواند مسیری را که انتخاب کرده ایم تغییر بدهند. ما بی توجه به فعالیت های ضد انسانی تروریستان همچنان به راه مان ادامه خواهیم داد.»

زنان طالبان را تحقیر می کنند

انگیزه لطیفی، بانوی خبرنگار جوان فعال در کابل به سلام تایمز گفت: «طالب، داعش و گروه های مختلف تروریستی دیگر دشمن تمام افغان ها مخصوصا زنان می باشد.»

او گفت: «بیشتر از همه، خبرنگاران زن در معرض اصلی تهدید این گروه ها قرار دارند، اما بانوان خبرنگار در مقابل این دشمنان ایستاده گی کرده و با تمام قوت شان در ولایت های مختلف مصروف اطلاع رسانی اند.»

او گفت: «من از طریق رسانه حقیقت ها را به تصویر می کشم، با چالش ها مبارزه می کنم و انعکاسصدای زنان افغان می باشم. نه نا امنی و نه طالبان هیچگاه نمی توانند مانع اطلاع رسانی ام [به عموم] شود.»

لطیفی گفت: «من با پذیرش تهدیدات مرتبط با این حرفه ... همچنان به کار روزنامه نگاری ادامه خواهم داد.»

فتانه رشیدی ۲۰ ساله، دانشجوی رشته ادبیات دری پوهنتون کابل به سلام تایمز گفت: «بیشتر از دو دهه می شود که طالبان مخالف آموزش و پرورش دختران بوده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «آنها مکاتب را تخریب کرده اند، معلمین را کشته اند و به اشکال مختلف زنان افغان را تهدید کرده اند. اما خوشبختانه ... دختران با قبول خطر و بر خلاف میل طالبان به مکاتب و دانشگاه ها رفته اند.»

رشیدی گفت: «همین فعلا هم ده ها هزار دختر افغان مصروف تعلم در مکاتب و پوهنتون ها اند

وی گفت: «نسل جوان افغان، اعم از زن و مرد، تروریزم و افراطیت را محکوم کرده و آن را غیر قابل قبول میدانند. ما جوانان تحصیل، پیشرفت و تغییر می خواهیم. طالبان هرگز ... با تهدیدها و وحشتگری شان سد راه ما شده نمی توانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در شرایط کنونی افغانستان برای پیشرفت و ترقی به جوانان مبارز آگاه مستعد ضرورت دارد این جوانان است که آینده یک کشور را رقم می زند پس باید بیشترین سرمایه گذاری را بالای ارتقایی ظرفیت آموزشی و استعداد یابی جوانان شود

پاسخ