امنیت

اقدامات امنیتی جدید در شهر کابل و گسترش ساحهء ایمنی

نوشتهء نجیب الله

نیروهای امنیتی افغانستان پس از انفجار یک موتر بم در کابل بتاریخ ۷ دلو به محل انفجار رسیده اند. بدنبال این انفجار مقامات افغان حالا مصروف توسعه یک کمربند امنیتی به جاده های دیگر کوچکتر منتهی به پایتخت می باشند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

نیروهای امنیتی افغانستان پس از انفجار یک موتر بم در کابل بتاریخ ۷ دلو به محل انفجار رسیده اند. بدنبال این انفجار مقامات افغان حالا مصروف توسعه یک کمربند امنیتی به جاده های دیگر کوچکتر منتهی به پایتخت می باشند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- در ماه جنوری پس از یک بم گذاری انتحاری مرگبار در کابل، ارگان های امنیتی افغانستان مصروف پلان ریزی اقدامات جدید امنیتی در کابل استند.

بتاریخ ۷ دلو انفجار یک بم جابجا شده در یک آمبولانس در پایتخت باعث شد که ۱۰۳ تن جان باخته و ۲۳۵ دیگر زخمی شدند. طالبان مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از نهادهای امنیتی کشور خواست تا امنیت را در کابل بهبود ببخشند.

قبل ازین نیروهای امنیتی افغانستان مرکز شهر کابل را که نهادهای مهم حکومتی و بین المللی به شمول سفارتخانه ها و هم ارگ ریاست جمهوری در آن قرار دارند بحیث «ساحه سبز» (گرین زون) تعیین کرده بودند.

در یک مأموریت تعلیمی نیروهای ائتلاف در سال ۱۳۹۵ در کابل یک هلیکوپتر مصروف پرواز است. حکومت افغانستان پس از یک رشته حملات تروریستی، امنیت را در کابل تقویت می بخشد. [عکس نیروی هوایی ایالات متحده توسط تورَن جیسون اسمیت]

در یک مأموریت تعلیمی نیروهای ائتلاف در سال ۱۳۹۵ در کابل یک هلیکوپتر مصروف پرواز است. حکومت افغانستان پس از یک رشته حملات تروریستی، امنیت را در کابل تقویت می بخشد. [عکس نیروی هوایی ایالات متحده توسط تورَن جیسون اسمیت]

ویس احمد برمک، وزیر امور داخله به تاریخ ۶ حوت در یک نشست خبری در کابل گفت که در چوکات طرح جدید امنیتی، مقامات کمربندهای امنیتی را از اطراف ساحه سبز به بیرون از شهر انتقال می دهند.

او گفت که حوادث اخیر سبب شده تا مقامات پلان های امنیتی شهر کابل را بازنگری کنند و پلان های قبلی را نیز اصلاح دهند.

برمک گفت: «در گذشته تمرکز ما بر ساحه سبز بود، که شامل تاسیسات دیپلماتیک و ارگان های دولتی بود، اما بالاخره ملت چطور می شود؟ هدف اصلی ما تامین امنیت مردم است. بالاخره ما تصمیم گرفتیم که کمربند امنیتی در بیرون از شهر جا به جا شود.»

برمک گفت: «ما تمام تدابیر خود را، از نصب کمره های امنیتی تا تلاشی های فردی اشخاص،‌ اتخاذ کرده ایم.»

او گفت: «تطبیق بخش های عملی پلان آغاز شده است. هر هفته دو یا روز جلسات بین قوماندانی پولیس کابل، قوماندانی گارنیزیون کابل و ریاست امنیت ملی برگزار می شود.»

برمک به باشنده گان کابل اطمینان داد که راه بندی های اخیر موقتی و برای امنیت بیشتر بوده است. وی افزود که با انتقال نیروهای امنیتی به دروازه های شهر، این مشکل نیز حل خواهد شد.

استقبال باشنده گان از اقدامات تشدید یافته امنیتی

بر اساس پلان جدید، سازمان های امنیتی قصد دارند جاده های کوچکتر و ثانوی را که به کابل منتهی می شوند و تروریست ها برای رسیدن به پایتخت از سایر استان ها می توانند از آنها استفاده کنند را مسدود و کنترول کنند.

نبیلا یوسفی، یک فارغ التحصیل رشته حقوق از یکی از پوهنتون های خصوصی در کابل گفت که او و خانواده اش بشدت نگران حملات اخیر در کابل استند.

او به سلام تایمز گفت: «اما با اعلام تدابیر بیشتر امنیتی از سوی وزارت داخله روحیه گرفتیم. ما امیدواریم که اجرای پلان جدید امنیتی بتواند موثر تمام شود.»

مجیب خیری، یک باشنده کابل که به دلایل امنیتی حاضر به گرفتن نام کامل محل کار خود (یک موسسه غیر دولتی) نشد، از پلان جدید و هماهنگی نیروهای امنیت ملی، پولیس و اردو ابراز خرسندی کرد.

او به سلام تایمز گفت: «خوبی این پلان این است که قوای امنیتی بیشتر به دروازه های شهر کابل جا به جا خواهند شد. باید در این دروازه ها کوشش جدی صورت بگیرد تا تروریستان نتوانند وارد پایتخت شوند.»

وی گفت: «پیش از این نیروهای امنیتی اکثرا در داخل شهر پوسته امنیتی داشتند که سبب ترافیک سنگین در کابل می شد. همچنان وقتی که تروریستان می دانستند گیر میافتند خود را در میان مردم انفجار می دادند و جان دها ملکی را می گرفتند.»

قانونگذاران از طرح امنیتی جدید حمایت می کنند

غلام حسین ناصری، یک عضوء دیگر ولسی جرگه از ولایت میدان وردک گفت که از طرح جدید امنیتی و انتقال نیروهای امنیتی به دروازه های کابل استقبال می‌کند.

اما وی هشدار داد که این راه حل دراز مدت نمی باشد.

او به سلام تایمز گفت: «راه حل اساسی این است که حکومت موضوع اطلاع رسانی و زیربنای امنیتی را مطابق معیارهای بین المللی بسازد، تا از اجرای هر پلان [تروریستی] جلوگیری کند.»

او گفت: «با انتقال سربازان در دروازه ها موترها کنترول خواهد شد. اما آنها چگونه در داخل شهر مردم پیاده را بازرسی خواهند کرد؟ در روزهای اخیر بازرسی های پولیس در برخی مناطق شهر کابل سبب راه بندی و ضیاع وقت مردم شده است.»

عبیدالله بارکزی، یک نماینده ولسی جرگه از ولایت ارزگان گفت که چنین کنترول جدی ضرورت دارد؛ زیرا اکثر اقدامات تروریستی توسط افرادی صورت می گیرد که از طریق همین راه های ثانوی خود را به کابل می رسانند.

او به سلام تایمز گفت: «کنترول دروازه های کابل بدون شک در بهبود امنیت شهر کمک فراوانی می کند.»

او گفت: «در کنار کنترول دروازه های کابل، باید تلاشی موترها، بشمول موترهای شیشه سیاه و موترهای خارجی ها،‌ نیز به گونه جدی صورت بگیرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500