حقوق زنان

زنان متشبث افغان برای دیگران فُرصت های کاری ایجاد میکنند

نوشتهء خالد زیری

با وجود تهدیدات جنگجویان، زنان افغان نسبت به آینده خود خوشبین استند و به سختی تلاش می کنند تا فُرصت های کاری را برای خودشان و دیگران ایجا کنند. نازیه،‌ ۲۸ ساله و باشنده ولایت ننگرهار به زنان دیگر خیاطی و گلدوزی را تعلیم داده و فُرصت های با ارزشی را فراهم میکند. [خالد زیری]

ننگرهار -- زنان افغان سخت تلاش می کنند تا برای خود و دیگران فُرصت های اشتغال ایجاد کنند و به این ترتیب تهدیدات جنگجویان و موانع دیگر موجود بر سر راه استقلال اقتصادی را برطرف کنند.

شیرعلم امله وال، رئیس ادارهء تجارت و صنایع ننگرهار به سلام تایمز گفت: «هزاران زن مصروف کار در بخش صنایع دستی در ولایت ننگرهار استند و این میزان در مقایسه با گذشته به طور چشمگیر افزایش یافته است.»

او گفت که این اداره آماده ارائهء کمک به زنان در بخش تشبثات و صنایع است. وی افزود: «ما در این زمینه از هیچ کار دریغ نخواهیم کرد.»

منیژه وافق، رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان افغان بتاریخ ۱ حوت در مراسم افتتاح دفتر ولایتی این اتاق در جلال آباد گفت که تعداد ۱۰۰ زن در ننگرهار به حیث صاحبان متشبثات کوچک و بزرگ ثبت شده اند.

بتاریخ ۱۵ حوت زنان افغان در ولایت ننگرهار خیاطی و گلدوزی را یاد میگیرند. [خالد زیری]

بتاریخ ۱۵ حوت زنان افغان در ولایت ننگرهار خیاطی و گلدوزی را یاد میگیرند. [خالد زیری]

متشبث مُجرا میکند

در حالیکه فُرصت های تحصیلی و کاری برای زنان در افغانستان بهبود یافته است، کمتر کسانی بودند که به اندازه نازیه یک باشنده ۲۸ ساله ولسوالی خیوهء ولایت ننگرهار برای دیگران فُرصت ایجاد کرده باشند.

نازیه دو روز در هفته در صبح و هم بعد از ظهر در خانه اش صنف خیاطی دارد و در هر صنف به ۱۶ شاگرد آموزش می دهد. وقتی متعلمین دوره را تمام کنند، او آنها را استخدام می کند.

او به سلام تایمز گفت: «۱۰ سال پیش یک سازمان به من یک ماشین خیاطی داد. من خیاطی را با آن ماشین یاد گرفتم و سپس به فکر دختران دیگر افتادم.»

وی گفت: «طی سه سال گذشته، من در قریه خود به ۵۰ دختر و زن تعلیم خیاطی و گلدوزی دادم. من آنها را برای مدت شش ماه تعلیم می دهم و بعد از آن که آنها پروگرام را تکمیل می کنند، از خانه های شان مصروف کار می شوند.»

دوکان داران به نازیه و شاگردان او سفارش می دهند و آنها مطابق مشخصات مشتریان سفارشات را می دوزند.

سید محمد رحیم، یک دوکان دار در جلال آباد که لباس های سنتی افغانی را می فروشد، به سلام تایمز گفت: «ما به نازیه و هم به بسیار زنان دیگر سفارش می دهیم. ما این سفارش ها را از دیگران می گیریم و سپس برای آنها وسایل لازم را می خریم و آنها برای ما می دوزند. به این ترتیب، این کار برای ما و هم برای آنها منفعت دارد.»‌

به گفتهء نازیه، همه از این طریق منفعت کسب می کنند.

اول تحصیل

نازیه متعلمین خیاطی اش را ملزم به ثبت نام در مکتب می کند.

او گفت: «اینجا بدبختی های زیاد وجود دارند و باشنده گان دختران شان را به مکتب نمی فرستادند.» وی افزود که او در صنف هفتم که بود بکس خود را از برادران اش مخفی می کرد و به مکتب می رفت.

نازیه با دشواری فراوان تحصیل خود را تمام کرد و سپس دو سال درس خواند تا قابله شود.

نازیه گفت: «من این دشواری ها را تجربه کرده ام و حالا وقتی کسب برای یادگیری خیاطی می آید، من اول به خانواده اش می گویم که دختران تان باید به مکتب هم برود.»

او گفت:‌ «اکنون [آن والدین] شرط تعیین شده من را قبول کرده اند و دختران شان را به مکتب فرستاده اند.» او وعده داد: «من به کوشش ام ادامه خواهم داد.»‌

بهبود وضع زنده گی

یکی از متعلمین نازیه، نام ماریا ۲۵ ساله گفت که او از بابت این فُرصت جهت یادگیری خیاطی و دوختن متشکر است.

ماریا گفت که پدرش اش بیمار روانی است و مادرش برای سایر اهالی قریه نان می پزد تا از فامیل اش حمایت کند. او گفت که مردم قریه بعضی اوقات به آنها غذا و پول می دهند.

ماریا در حالی که مصروف دوختن یک کالای جدید بود، به سلام تایمز گفت: «بعد از آن بود که نازیه پیش مادرم آمد و به او گفت دخترت یاد خواهد گرفت تا با من کار کند و وضع زندگی ات بهتر خواهد شد. حالا خیاطی را یاد گرفته ام. من کار می کنم و عایدی حلال دارم. من بسیار خوشحالم.»‌

ماریا که در گذشته ترک تحصیل کرده بود، اکنون می خواهد تحصیل خود را دوباره شروع کند.

او گفت: «من تا صنف ششم درس خوانده ام و حالا می خواهم به صنف هفتم بروم. مادر من هم با من موافق است و من به مکتب خواهم رفت.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با تشکر از سلام تایمز برای به اشتراک گذاری این پیغام های روحیه بخش و اخبار عالی. ویبسایت شما قطعا عالی است و من بسیار از چیزهای رایگان را از آن دریافت کرده ام. چگونه می توانم اپ های شما را در تلیفون مبایل ام دانلود کنم؟

پاسخ