امنیت

وزیر دفاع امریکا: شاخه های طالبان به پلان صلح افغانستان علاقه مند استند

خبرگزاری فرانسه

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده بتاریخ ۲۲ حوت در یک سفر اعلام ناشده به کابل وارد مقر ماموریت حمایت قاطع می شود. [توماس واتکینز/ خبرگزاری فرانسه]

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده بتاریخ ۲۲ حوت در یک سفر اعلام ناشده به کابل وارد مقر ماموریت حمایت قاطع می شود. [توماس واتکینز/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده سه شنبه (۲۲ حوت) به هنگام ورود به کابل در یک دیدار اعلام ناشده گفت که اعضای طالبان آماده گفتگو با حکومت افغانستان استند.

دو هفته بعد از آن که رئیس جمهور اشرف غنی یک پلان را برای گفتگوهای باز صلح با طالبان اعلان کرد ماتیس به کابل رفته است.

او به خبرنگاران حاضر در یک طیاره جت نظامی گفت: «ممکن است تمام طالبان در یک مرحله از بین نروند و این خواسته ای دور از دسترس است. اما در میان طالبان عناصری استند که به وضوح علاقه مند به مذاکره با حکومت افغانستان می باشند.»‌

پلان صلح افغانستان نهایتاً شامل برسمیت شناختن منحیث یک حزب سیاسی می باشد. در مقابل جنگجویان نیز باید حکومت و قانون افغانستان را به رسمیت بشناسند و این مسئله ای است که سال ها در تلاش های گذشته برای مذاکرات باز وجود داشت.

این گروهء جنگجوی گفته است که آماده مذاکره با ایالات متحده می باشد، اما تا اکنون هنوز هیچ پاسخ رسمی به پیشنهاد کابل برای مذاکره نداده است.

متیس گفت: «اکنون ما می خواهیم افغان ها هدایت امر را بدست بگیرند و زمینه های لازم برای تلاش ها جهت آشتی را فراهم نمایند.»

او گفت که به لطف پروسه سیاسی افغانستان اکنون به سوی پیروزی حرکت می کند

متیس گفت: «پیروزی به چه شکل است؟ آن کشوری است که مردم و نیروهای امنیتی خودش مسئله اعمال قانون را اجرا کرده و با هر گونه تهدید مقابله کنند ... که قطعاً با حمایت بین المللی در سال های آینده صورت انجام خواهد گرفت.»

او گفت: «این ها برای دستیابی به یک آشتی سیاسی، و نه یک پیروزی نظامی، فعالیت می کنند. این پیروزی در واقع یک آشتی سیاسی خواهد بود.»

بنا بر حساب تویتر رییس جمهور غنی، متیس در یک دیدار با غنی در ارگ ریاست جهموری همچنان موضوع روابط افغانستان و پاکستان، انتخابات پیش رو، عملیات مبارزه با مواد مخدر و موضوع مهاجران افغان در پاکستان را مورد گفتگو قرار داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من شماره تماس با آنها را ضرورت دارم تا بتوانم با آنها ارتباط برقرار کنم. زیرا من به کمک طالبان هم ضرورت دارم.

پاسخ

تشکر

پاسخ