دیپلماسی

جنرال آمریکایی به طالبان: اکنون بهترین زمان برای مذاکرات صلح است

خبرگزاری فرانسه

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان بتاریخ ۲۳ حوت در میدان هوایی بگرام با خبرنگاران صحبت می کند. [توماس واتکینز/خبرگزاری فرانسه]

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان بتاریخ ۲۳ حوت در میدان هوایی بگرام با خبرنگاران صحبت می کند. [توماس واتکینز/خبرگزاری فرانسه]

پروان -- بلندپایه ترین جنرال ایالات متحده در افغانستان چهارشنبه (۲۳ حوت) گفت که اکنون بهترین زمان برای طالبان جهت مذاکره برای صلح است. وی هشدار داد که عملیات هوایی و زمینی علیه ستیزه جویان از این هم شدیدتر خواهد شد.

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان گفت که از زمانی که اداره جدید ایالات متحده سال گذشته اجازه تشدید عملیات هوایی را صادر کرد، طالبان تلفات شدیدی را متحمل شده است. وی همچنین واحدهای کماندوی افغان و هم اردوی افغانستان که مؤثریت آنها رو به افزایش است، اشاره کرد.

جیم ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده سه شنبه (۲۲ حوت) در جریان یک سفر اعلام ناشده به کابل گفت که برخی عناصر طالبان حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان استند.

نیکلسون در یک بازدید از میدان هوایی بگرام به همرایی آقای ماتیس به خبرنگاران گفت: «طالبان آنچه در راه است را در ذهن خود مشاهده می کنند و می بینند که این قابلیت ها افزایش خواهند یافت.»

وی افزود: «بنابراین، احتمالاً این بهترین زمان برای مذاکره است؛ زیرا وضعیت برای آنها بدتر خواهد شد.» این در حالی است که دو طرف خود را برای آنچه که انتظار می رود یک نبرد شدید بهاره باشد، آماده می کند.»

نیکلسون گفت: «برداشت من از آنچه در داخل گروه طالبان جریان دارد این است که آنها نیز از این جنگ خسته شده اند، آنها می خواهند به خانه بازگردند و مایلند به جامعه یکجا شوند و آنها هم مثل مردم این کشور و مثل همه ما می خواهند شاهد پایان این جنگ باشند.»

پیروزی نظامی برای طالبان نخواهد بود

پلان صلح رییس جمهور غنی که در اواخر ماه دلو اعلام شد، نهایتاً طالبان را منحیث یک حزب سیاسی برسمیت خواهد شناخت. در مقابل، طالبان نیز باید حکومت کابل و قانون اساسی را برسمیت بشناسند -- و این موضوعی است که در تلاش های گذشته برای مذاکرات باز وجود داشته است.

تابحال این گروه نسبت به پیشنهاد متذکره پاسخ نداده است و تحلیگران می گویند که این نشان دهنده مباحثه میان رهبران طالبان بر سر منافع مشارکت با یک دولت است که مدت ها است مشروعیت داشته است.

مقامات افغان و ایالات متحده از طالبان درخواست کرده اند تا در هفته های اخیر پای میز مذاکره بیایند.

الیس ولز، معاوت دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی بتاریخ ۱۴ حوت این پلان صلح را بحیث «یک پروسه آبرومندانه برای حصول به یک چوکات سیاسی» توصیف کرد.

او گفت: «ما قطعاً طالبان را تشویق می کنیم که این پیشنهاد را جدی بگیرند

به گزارش خامه پرس، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان بروز چهارشنبه یک بار دیگر از طالبان خواست تا از خشونت دست کشیده و با پروسه صلح یکجا شوند.

وی این اظهارات را در ۲۳مین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری، یک رهبر سیاسی که طالبان او را در سال ۱۹۹۵ ترور کردند، بیان داشت.

او گفت که طالبان در میدان جنگ پیروز نخواهد شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500