امنیت

جوانان ولایت زابل بر ضد ظلم طالبان سلاح برداشته اند

نوشتهء زیار

بزرگان قومی و باشنده های محلی ولایت زابل بتاریخ ۱۵ حوت در یک تجمع در قلات،‌ مرکز این ولایت حمایت شان را از حکومت افغانستان اعلان نمودند. [دفتر مطبوعاتی ولایت زابل]

بزرگان قومی و باشنده های محلی ولایت زابل بتاریخ ۱۵ حوت در یک تجمع در قلات،‌ مرکز این ولایت حمایت شان را از حکومت افغانستان اعلان نمودند. [دفتر مطبوعاتی ولایت زابل]

کابل -- در حدود ۶۰ تن از جوانان ولسوالی شاه جوی ولایت زابل بخاطر حمایت از دولت افغانستان و مبارزه علیه طالبان سلاح برداشته اند.

اعضای این قیام مردمی خواهان کمک های دولت برای نگهداری ساحات شان استند و می گویند که یک آینده درخشان فقط زیر حاکمیت عادلانه حکومت افغانستان میسر خواهد بود.

کبیر گل ۳۶ ساله، باشندهء ولسوالی شاه جوی و یکی از اعضای این گروه گفت که دیگر نمیخواهد طالبان کنترول منطقهء شان را در دست داشته باشد.

او به سلام تایمز گفت: «در ولسوالی ما حاکمیت دولتی قوی نبود. ما سال ها زیر کنترول طالبان مسلح زندگی می کردیم. آنان از کار و بار ما عشر میگرفتند و اجازه نمیدادند دختران ما به مکتب بروند.»

به گفتهء گل، در هنگام عملیات نظامی نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغانستان علیه جنگجویان طالب در شاه جوی، افراد این گروه عقب خانه های مردم پنهان می شدند و با باشنده های محل رویهء خشن داشتند.

او گفت: «آخر ما مجبور شدیم که آنان را بیرون کنیم. جوانان این ولسوالی تا زنده هستند نمیخواهند طالبان بالای شان حکومت کند.»

او گفت: «من آینده خود و مردم این ولسوالی را اگر در کنترول دولت باشد خوبتر میبینم. ما از دولت میخواهیم تا ما را اکمال کند تا علیه هر شورشی مخالف مبارزه کرده بتوانیم و امنیت مناطق خود را نگهداریم.»

سید پادشاه ۳۱ ساله یک تن دیگر از اعضای این گروه گفت که او بعد از مشاهده ماهیت واقعی طالبان تصمیم گرفت حکومت را حمایت کند.

او به سلام تایمز گفت: «امروز همه این قیام کننده ها و هم مردم میدانند که طالبان برای بیگانه گان میجنگند. یک زمانی بود که مردم این را نمیدانستند و فکر میکرند [طالبان] حق میگویند. اما امروز هر فرد، حتی یک طفل، هم میداند که حقیقت چیست

او گفت: «از دولت میخواهیم که امنیت و حاکمیت را در یک نظام عادل برقرار نماید. ازینرو بود که ما قیام کردیم.»

حمایت دولت از قیام کننده گان

ادارهء ولایتی از کوشش این جوانان در مبارزه علیه طالبان قدردانی نموده و وعده سپرده است که با آنان همکاری خواهد کرد.

گل اسلام سیال، سخنگوی والی زابل به سلام تایمز گفت: «امر امنیت ملی زابل و قوماندان امنیه این ولایت بخاطر سپاسگزاری از قیام کننده ها و سپردن وعده حمایت دولت از آنان به ولسوالی شاه جوی رفته اند و به آنان وعدهء همکاری داده اند.»

وی افزود: «ما در نظر داریم به آنان کمک های نظامی و ملکی کنیم، چون آنان با جغرافیای مناطق خود بیشتر از هر کس دیگر آشنا استند. بنابرین، آنها می توانند در آینده از مناطق خود دفاع کنند و نگذارند که شورشیان دوباره بر آنان مسلط شوند.»

سیال گفت که ادارهء این ولایت میخواهد تا این گروه از جوانان را در نیروی پولیس محلی استخدام کند.

او گفت: «ثبت نام شماری از آنان صورت گرفته و پروسهء شمولیت آنان در صفوف پولیس محلی جریان دارد. قرار است آنها در آینده نزدیک در ولسوالی خود شان در چوکات پولیس محلی مستقر شوند.»

سیال افزود: «خیزش های مردمی زابل نسبت به سال های گذشته در حال افزایش است. خیزش اخیر ... جوانان شاه جوی سایر مردم را نیز تشویق میکند تا دست به قیام همگانی [علیه جنگجویان] بزنند.»

او گفت: «ما امیدواریم که هر باشنده زابل در تامین امنیت مناطق خود به حکومت دست همکاری بدهد.» او افزود که حکومت نیز به قیام کننده گان «کمک همه جانبه» ارائه خواهد کرد.

زلمی زابلی، یک نماینده ولایت زابل در مشرانو جرگه افغانستان گفت که از این قیام های مردمی و هم از حمایت حکومت از کوشش این جوانان برای تامین امنیت این ولایت تقدیر می کند.

او به سلام تایمز گفت: «این جوانان ولسوالی شاه جوی ثابت کردند که بیش از این ظلم را تحمل کرده نمیتوانند. من منحیث یک نماینده این ولایت حمایتم را از این قیام اعلام میکنم.»

او گفت: «این قیام در وضعیت امنیتی زابل تغییرات مثبت را خواهد آورد. من از دولت می خواهم که نخست در این ولسوالی عملیات انجام دهد و بعد از آن مردم این ولسوالی را اکمال تسلیحاتی کند. در غیر آن، چون آنان مردم ملکی هستند اسلحهء کافی برای دفاع از خود ندارند و نتیجتاً مورد تهدیدات دشمن قرار خواهند گرفت.»

وی افزود: «بنابرین، تأمین تجهیزات ضروری برای [این قیام] یک نیاز مبرم است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500