دیپلماسی

برگزاری کنفرانس بین المللی صلح افغانستان در تاشکند

نوشتهء ماکسیم ینیسیف

بتاریخ ۴ حمل مقامات ازبکستانی در جریان یک جلسه در تاشکند در مورد مشارکت گفتگو می کنند. [دفتر مطبوعاتی کنفرانس]

بتاریخ ۴ حمل مقامات ازبکستانی در جریان یک جلسه در تاشکند در مورد مشارکت گفتگو می کنند. [دفتر مطبوعاتی کنفرانس]

تاشکند – نماینده گان بیش از ۲۰ کشور و سازمان برای اشتراک در یک کنفرانس صلح بین المللی به هدف دستیابی به یک اجماع در حل مناقشه افغانستان در تاشکند گرد هم آمده اند.

رهبران منطقوی و بین المللی از روز شنبه (۴ حمل) جهت برگزاری مذاکرات اولیه وارد تاشکند شده اند.

این کنفرانس دو روزه صلح بروز دوشنبه (۶ حمل) شروع شده است و بدنبال کنفرانس دوم پروسه کابل که بتاریخ ۹ حوت در کابل تشکیل شد، برگزار شده است. در آن کنفرانس اشرف غنی، ‌رئیس جمهور افغانستان یک پلان را برای صلح با طالبان اعلام نمود.

وزارت امور خارجه ایالات متحده بتاریخ ۲ حمل در یک خبرنامه گفت که کنفرانس تاشکند بر مبنای پیشرفت حاصله در جلسه کابل برگزار خواهد شد «و حمایت دوام دار بین المللی از توافق سیاسی مسالمت آمیز در افغانستان را به نمایش خواهد گذاشت.»

بتاریخ ۶ حمل عبدالله عارفوف، نخست وزیر ازبکستان در میدان هوایی تاشکند از اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان استقبال می کند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

بتاریخ ۶ حمل عبدالله عارفوف، نخست وزیر ازبکستان در میدان هوایی تاشکند از اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان استقبال می کند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

بی اعتنایی طالبان به دعوت

در این کنفرانس که شوکت میرزایف، رئیس جمهور ازبکستان سازماندهی آن را بر عهده داشت، غنی، تادامیچی یاماموتو نماینده مخصوص سازمان ملل متحد برای افغانستان، توماس شنون معین وزیر خارجه ایالات متحده در امور سیاسی، و فدریکا موگرینی دیپلومات ارشد اتحادیه اروپا اشتراک کرده اند.

قرار است وزیران خارجه ۱۷ کشور نیز حضور یابند.

به گزارش طلوع نیوز، پیر مایادون، رئیس هیات نماینده گی اتحادیهء اروپا در افغانستان یکشنبه (۵ حمل) از طالبان خواست تا به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان ملحق شوند.

علیرغم فشارهای فزاینده بین المللی و علائم دال بر عدول طالبان از خطوط قرمز سابق شان برای مذاکرات، طالبان به کنفرانس تاشکند اعتنایی نکردند.

شیرزاد قدرت خواجه یف، سخنگوی این کنفرانس شنبه در ارگ سمپوزیوم در تاشکند به ژورنالیستان گفت: «انتظار می رود که اشتراک کننده گان در این اجلاس یک موضع یکسان را جهت شروع مذاکرات بین حکومت افغانستان و گروه طالبان در اسرع وقت بدون کدام پیش شرط اتخاذ نمایند.»

وزارت خارجه ازبکستان دوشنبه گفت: «موفقیت اجلاس تاشکند نشان دهنده توانایی کشورهای منطقه در حل مسائل حساس مشترک در طریق کوشش های مشترک خواهد بود.»

این وزارتخانه گفت که انتظار می رود در خاتمه این کنفرانس یک «بیانیهء تاشکند» به امضاء برسد که این بیانیه انعکاس دهندهء اصول رسیدگی به وضعیت در افغانستان و نقش طرف های مذاکره کننده در پروسه صلح می باشد.

صدیق صفایف، نماینده پارلمان در ازبکستان بروز شنبه در یک کنفراس مطبوعاتی به ژورنالیستان گفت: «کنفرانس تاشکند باید معضل مرتبط با فقدان دیپلوماسی چندجانبه و رویکردهای سیاسی [در حل] مشکل افغانستان را مرتفع نماید.»

مذاکرات صلح «یگانه راه پیش رو»

سید صفی الله هاشمی، نماینده ولایت سمنگان در مشرانو جرگه گفت: «طالبان سال ها جنگیده اند، مگر آنها [نتوانسته اند] به اهداف شان برسند.»

او به کاروانسرای گفت: «یگانه را که [طالبان] به اهداف شان رسیده می توانند گفتگو با حکومت افغانستان است.»‌

هاشمی گفت: «پیشنهاد صلح که به طالبان ارائه شد ... جامع است و امتیاز کلان برای این گروه می باشد. آنها نمی بایست این پیشنهاد و نتیجه کنفرانس تاشکند را رد می کردند؛ زیرا ممکن است دیگر چنین فرصتی نداشته باشند.»‌

وی گفت که دو چیز به تضمین صلح در افغانستان کمک خواهد کرد. «اول فشار دوام دار نیروهای افغان و ائتلاف در میدان های نبرد و دوم اجماع بین المللی جهت آوردن صلح به افغانستان.»‌

عبدالخبیر اوچقون، معاون رئیس شورای عالی صلح افغانستان گفت که کنفرانس تاشکند اجماع منطقوی و بین المللی برای صلح در افغانستان را انعکاس می دهد.»

او به کاروانسرای گفت: «این کنفراس بسیار مهم است؛ زیرا کشورهای درگیر در جنگ و صلح افغانستان در آن اشتراک کرده اند.»‌ وی افزود که طالبان باید نتیجه این کنفرانس را مد نظر قرار دهند تا یک فرصت دیگر برای صلح را از دست ندهند.

مذاکره مقامات ازبک، افغان و ایالات متحده جهت مشارکت با یکدیگر

بدنبال توافق های دوجانبه اخیر ازبکستان و افغانستان موضوعات دیگر به شمول همکاری های امنیتی و مشارکت منطقوی در رابطه با تجارت و حمل و نقل در آستانه این کنفرانس صلح مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، شنون [معین وزیر خارجه ایالات متحده در امور سیاسی] و میرزایف در آستانهء این کنفرانس صلح بروز دوشنبه در مورد روابط دوجانبه و مسائل بین المللی و منطقوی گفتگو کردند.

اولوگ بیک مصطفی یف، رئیس شرکت انرژی ازبکستان موسوم به ازبک انرجو بروز شنبه اعلام کرد که عملیات احداث یک خط انتقال برق از سرخان به پل خمری (ازبکستان به افغانستان) آغاز شده است.

وی گفت که مصرف کننده گان افغان از ماه جوزا از ازبکستان برق خواهند گرفت.

شرکت های ازبکستانی همچنان از پروژه های بالقوه نفت و گاز در شمال افغانستان و نیز کار موفقانه بر روی احداث بخش بیشتر از یک مسیر خط آهن از مزارشریف به هرات خبر داده اند.

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش مشارکت نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

[نامفهوم] تنها ارزش انسان ها است. خداوند آفریده اش را دوست می دارد. اگر شما به کسی آسیب برسانید باید به خاطر کارتان پاسخگو باشید. هرکسی آن درود عاقبت کار که کشت. اما انسان [نامفهوم] ساخته است تا دیگران را بکشد. [نامفهوم] ساخته تا جان ها را نجات دهد. خداوند انسان را تنها برای عشق آفریده است. این راهی است به سوی بهشت.

پاسخ

معصوم، طالبان مدت ها قبل از حمله آمریکا بالای افغانستان مجسمه های بودای بامیان را منهدم کرده بودند. بله، به هیچ رژیم تروریستی نباید اجازه داده شود تا تحت نام اسلام و شریعت در کدام جای جهان حکومت کند. و بله، کدام کشور مجاز نمی باشد تا تروریسم اسلامی را در سرزمین خود حکمفرما کند. اگر ضرورت داشته باشد طالبان باید کاملا نابود شوند. فهمیدی ای معصوم ابله.

پاسخ

برادر عزیز من. برقراری صلح در افغانستان بسیار خوب است. اما کشورهای همسایه نمی خواهند صلح در افغانستان برقرار شود. ما باید راهی را پیدا کنیم که دستان آنان، یعنی کسانی را که برای کشورهای دیگر کار می کنند را از افغانستان قطع کنیم. همه مصرف کننده های ما به آنها وابسته استند. دوم این که گاز و برق مشکل بزرگ در افغانستان استند. ما باید این روابط را پیدا کنیم تا امکانات را به افغانستان بیاوریم. تشکر.

پاسخ

فقط نصف این مقاله حقیقت است. اما طالبان درست درک نشده اند. اگر طالبان می خواستند به هر قیمت و بر خلاف ایمان شان به قدرت برسند آنها می بایست اسامه را به ایالات متحده تحویل می دادند و یا بت های بودا را تخریب نمی کردند. طالبان می خواهند شریعت اسلام را حکمفرما و بر آن اساس حکومت کنند. چرا قدرت ها اجازه نمی دهند این اتفاق بیافتد. اگر یک زن آزاد است تا در ایالات متحده و اروپا آن طور که می خواهد زندگی کند، پس چرا طالبان اجازه ندارند مطابق ایمان شان عمل کنند؟ لطفا آنها را به حال خودشان رها کنید. نمی خواهد درست و غلط را به آنها یاد بدهید. آنها راه و روش خودشان را دارند. خواهش می کنم به آنها فرصت دهید آن طور که می خواهند زندگی کنند و از افغانستان خارج شوید.

پاسخ